Czym jest SEO?
SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych, to szereg działań mających na celu zwiększenie widoczności strony internetowej. Najchętniej wybieraną wyszukiwarką jest Google, które konkurencję jak Yahoo, Bing, czy Duck Duck Go zostawia daleko w tyle. Szacuje się, że Polsce korzysta z niej od 95% do 97% użytkowników. Znalezienie się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google, to często klucz do zwiększenia wizyt w witrynie, a co za tym idzie, również zwiększenie zysków.
Wyniki wyszukiwania (SERP) - bezpłatne vs płatne
Podobnie jak większość internautów, prawdopodobnie przynajmniej raz dziennie wyszukujesz coś w internecie. Wyniki które wyświetlają się na twoim ekranie można podzielić na dwie kategorie: płatne oraz naturalne. Jakie pierwsze widoczne są wyniki, które są skutkiem prowadzonej kampanii reklamowej w Google Ads. Można je poznać po znaczniku “Reklama”, albo “Sponsorowane”. Wyniki naturalne są efektem działania algorytmu, który uznaje treści znajdujące się na stronie jako odpowiadające wyszukiwanej frazie. Nie bez znaczenia jest również lokalizacja. Wpisując w Google np. “restauracja włoska”, jako pierwsze wyświetlą się nam restauracje z miasta w którym obecnie przebywamy, lub z jego okolicy.
Algorytm wyszukiwarki Google
Algorytmy które sprawiają, że strona pokazuje się wyżej w rankingach wyszukiwarki nie działają według ślepego trafu. Zasady ich działania są podawane do publicznej informacji w ograniczonym stopniu, a o miejscu w wynikach wyszukiwanie decyduje ponad 200 czynników. Jednak wciąż można podjąć szereg czynności, które wpłyną pozytywnie na pozycję naszej strony w Google. Jeśli interesowałeś się już poprawą widoczności w sieci, zapewne słyszałeś o “słowach kluczowych”. Są one frazami, które wpisujemy w Google w celu znalezienia interesujących nas informacji. Upewnij się, że na twojej stronie znajdują się słowa kluczowe odpowiednie dla twojej branży. Google bierze pod uwagę oryginalność materiałów tekstowych oraz graficznych. Kopiowanie treści od konkurencji może przynieść rezultaty odwrotne od zamierzonych. Ranking znacząco mogą podnieść linki zarówno prowadzące na stronę z serwisów zewnętrznych, jak i te umieszczane na stronie. Nie bez znaczenia jest również płynność oraz przejrzystość strony, jak szybkość z jaką się ładuje, czy dostosowanie do użytkowników mobilnych.
Jak samodzielnie pozycjonować stronę?
Proces optymalizacji strony pod wyniki wyszukiwarki możesz rozpocząć na własną rękę.
- Dobrze się przygotuj - wybierz słowa kluczowe, zbadaj w jaki sposób pozycjonowanie stron w Google prowadzi twoja konkurencja, zaplanuj w jaki sposób będą przebiegać publikacje oraz co się w nich znajdzie, a także gdzie będą prowadzić linki.
- Zadbaj o płynność oraz przejrzystość - powolna strona ze zduplikowanymi podstronami lub niedziałającymi linkami jest gorzej widziana nie tylko przez algorytmy Google, ale również przez potencjalnych klientów.
- Optymalizuj wszystkie treści - zanim zaczniesz dodawać nowe teksty, popraw te już dostępne.
- Zadbaj o formatowanie i dodaj multimedia - teksty dostępne na stronie powinny mieć jednolite formatowanie (tj. podział na akapity, pogrubienia, wyróżnione treści), posiadać multimedia jak wideo oraz zdjęcia (opisane za pomocą słów kluczowych), zawierać linki odsyłające zarówno do innych treści na stronie, jak i na zewnątrz.
- Pisz unikalne treści - oryginalność oraz fachowość zamieszczanych na stronie tekstów pozytywnie wpływa na pozycjonowanie.
- Uważnie dobieraj słowa kluczowe - dbaj o poprawność gramatyczną, używaj synonimów, odmieniaj wyrazy, ale nie przesadzaj z ilością słów kluczowych w tekście.
- Zrób dokładny research słów kluczowych - odpowiedz sobie na pytanie jak brzmią frazy po których mogą odnaleźć cię potencjalni klienci, przejrzyj sugerowane opcje wyszukiwania które wyświetlają się w Google i sprawdź po jakich słowach pozycjonuje się twoja konkurencja.
Źródło informacji:
Artykuł "Czym jest pozycjonowanie stron internetowych w Google/SEO?" - agencja interaktywna Intellect