Rynek należy do trzech CMS-ów
Pomimo tego, że w sieci możemy korzystać dosłownie z dziesiątek przeróżnych darmowych CMS-ów, to w praktyce ledwie kilka cieszy się dużym zainteresowaniem i tylko je rzeczywiście warto brać pod uwagę. Te systemy to Drupal, Joomla! i oczywiście Wordpress, czyli zdecydowanie najbardziej popularny system w sieci. Dane na temat jego popularności są różne w zależności od źródła. I tak W3Techs sugeruje, że aż 61 proc. wszystkich stron internetowych, które działają na bazie CMS-a wykorzystuje właśnie Wordpress. Według danych BuiltWith wynik ten jest nieco gorszy – 54 proc. Generalnie jednak dane pokazują, że około 1/3 serwisów internetowych bazuje na WP – uwzględniając wszystkie strony, również te, które działają bez CMS-a. W Polsce popularność tego systemu jest jeszcze większa niż w ujęciu światowym, gdyż 7 na 10 stron działa na bazie Wordpressa. Na drugim miejscu pod względem popularności w 2017 roku znalazł się Drupal. Jego udział w rynku stron działających na CMS-ie wynosi 5 proc., a pozycję trzecią zajmuje Joomla – 2 proc. Jak widać, Wordpress jest bezdyskusyjnym liderem i tak naprawdę nie ma już na tym etapie żadnego rywala. Z czego bierze się pozycja tego CMS-a? Jakie najważniejsze cechy mają te systemy? Poniżej zamieszczamy krótką charakterystykę wskazanych CMS-ów.
Wordpress – niekwestionowany lider
W momencie pisania tego artykułu w bazie Wordpressa znajdowało się ponad 56 tysięcy wtyczek do tego CMS-a. To już może pokazywać skalę popularności tego systemu CMS. Początkowo WP powstało po to, aby można na nim było prowadzić blogi. Z czasem dzięki kolejnym rozwiązaniom i modułom okazało się, że Wordpress doskonale sprawdza się do prowadzenia portali internetowych, a nawet for czy sklepów WWW. W praktyce zatem można za jego pomocą stworzyć dowolny serwis – również prostą wizytówkę firmową. WP ma podstawowe wymagania odnośnie do serwera, ale kiedy korzystamy z dużej liczby wtyczek i mamy popularny serwis, te wymagania serwerowe robią się coraz większe. System ten jest tak popularny, że powstało wiele hostingów Wordpressa – jeden z nich oferuje Az.pl, które znane jest m.in. z szybkiej wyszukiwarki domen. I na takich hostingach zazwyczaj można instalować wyłącznie strony oparte na WP. Są one zoptymalizowane pod tego CMS-a. Jego plusem jest stosunkowo łatwa obsługa, ogrom gotowych, darmowych szablonów, mnóstwo poradników dotyczących zasad korzystania, ale również wsparcie, z którego możemy korzystać za darmo na licznych forach i grupach dyskusyjnych.
Drupal
Drugim w rankingu CMS-em jest Drupal, który również zapewnia ogrom dodatków, dzięki którym można zdecydowanie rozszerzyć podstawowe możliwości tego systemu. Na pewno zadowoleni będą z niego bardziej zaawansowani użytkownicy, gdyż daje on możliwość korzystania z takich rozwiązań jak segmentacja i taksonomia, ale również umożliwia współpracę z różnymi serwerami. Drupal współpracuje z różnymi bazami danych – również z Microsoft SQL Server, SQLite, MariaDB, MongoDB, a nie wyłącznie MySQL i PostgreSQL. W przypadku Drupala konieczna jest większa wiedza niż przy WP – dotyczy to nawet samej instalacji, ale przede wszystkim późniejszej obsługi.
Joomla!
Jeszcze nie tak dawno Joomla! cieszyła się drugą pozycją na rynku. Pod względem instalacji jest bardzo prosta. Do dyspozycji użytkowników pozostają tysiące wtyczek i szablonów, ale jednak nie wygląda to tak jak przy WP, że spełnimy każdą zachciankę, bazując na gotowych, darmowych wtyczkach. System ten jest często wykorzystywany przez firmy, ale tak jak wspomnieliśmy – jego popularność maleje.
Jaki wybrać darmowy CMS?
Tak naprawdę wybór systemu CMS jest teraz bardzo prosty, gdyż teoretycznie Wordpress powinien spełnić oczekiwania prawie każdego użytkownika. Wszelkie braki w CMS-ie można uzupełnić zleceniem dla programisty, co nie wiąże się z wysokimi kosztami. Oczywiście może się zdarzyć, że przy wybranych projektach lepiej sprawdzi się Drupal czy Joomla!, a może nawet całkiem inny, mniej popularny CMS.