Polacy blokują reklamy w internecie
News

Polacy blokują reklamy w internecie

05.03.2019
Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu i tak jest w istocie. W dzisiejszych czasach reklama w dużej mierze przeniosła się do internetu. Istnieje tyle różnego rodzaju form promocji w sieci, że reklamodawcy mają z czego wybierać. Problem w tym, że z roku na rok maleje liczba potencjalnych odbiorców reklam – Polacy bowiem skutecznie blokują reklamy w internecie.

Polak nie lubi reklam w sieci

Raport z 2017 roku OnAudience.com dowodzi, że Polacy często korzystają z oprogramowania do blokowania reklam – tzw. programów adblock. Zbadano, że w rzeczonym roku w Polsce takie oprogramowanie powstrzymywało 46 proc. wyświetleń – o 8 punktów procentowych więcej niż w 2016 roku.

Nasz kraj jest liderem w międzynarodowym rankingu częstości blokowania reklam. Na kolejnych miejscach znalazły się:

  • Grecja – blokada 44 proc. wyświetleń reklam,
  • Norwegia – 42 proc.,
  • Niemcy – 41 proc.,
  • Dania – 40 proc.,
  • Wielka Brytania – 39 proc.

Dla porównania warto powiedzieć, że np. w Paragwaju programy typu adblock blokują zaledwie 5 proc. wyświetleń, a w Wenezueli 10 proc.

Kolejny raport, z 2018 roku, pokazuje już, że cały czas nasila się zjawisko blokowania reklam w internecie przez polskich internautów. Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska przygotował raport z badania, którego tematem były zwyczaje internautów w Polsce związane z blokowaniem reklam w sieci i stosowaniem adblocków. Na koniec 2017 roku z oprogramowania tego typu korzystało w Polsce 42 proc. internautów powyżej 15 roku życia. Od 2012 roku ich odsetek zwiększył się o 192 proc. IAB Polska dodaje, że do 14 proc. wzrósł odsetek osób, które co prawda jeszcze nie korzystały z adblocków, ale są zdecydowane w najbliższej przyszłości to zrobić.

Reklamodawcy tracą pieniądze

Popularyzacja oprogramowania do blokowania reklam w internecie i ich powszechna dostępność powodują, że straty liczą reklamowi wydawcy. Wartość zablokowanych odsłon w 2017 roku szacowano na 42 mld dolarów, podczas gdy wartość całego rynku reklamy typu display szacowano na 100 mld dolarów.

Jak wygląda to w Polsce, gdzie mamy najwyższy procent blokowania reklam? Wartość rynku reklamy typu display to około 485 mln dolarów, a wartość zablokowanych odsłon reklamowych to aż 409 mln dolarów.

Internet bez reklam?

To niewykluczone, choć trudno uwierzyć, że miałoby to się stać w ciągu kilku kolejnych lat. Człowiek korzystał z reklamy od wieków i tak łatwo nie zrezygnuje z nowych narzędzi, jakie dla reklamy stworzył internet. Można spodziewać się jedynie, że będą one miały nieco inny charakter.Zresztą jak pokazują dane raportu OnAudience.com, konsumenci nie zawsze kierują się reklamami w sieci przy znajdywaniu produktów w sklepach internetowych. Co więcej, 32 proc. wyświetleń sklepów internetowych i innych serwisów z branży e-commerce pochodzi od osób blokujących reklamy. Do tego 38 proc. finalizujących transakcje w internecie nie widzi reklam.

Agencje reklamowe i reklamodawcy powinni zacząć tworzyć takie reklamy, które nie będą postrzegane przez użytkowników jako uciążliwe i przeszkadzające podczas przeglądania treści. Wtedy mniejsza liczba internautów będzie je blokować czy zastanawiać się nad zainstalowaniem na swoim komputerze oprogramowania adblock.

Ultimatum stron z reklamami

Użytkownicy nie chcą oglądać niechcianych reklam na stronach internetowych, nawet za cenę tego, że do pewnych treści nie będą mieli dostępu. We wspomnianym badaniu IAB Polska zadano respondentom pytanie, czy decydują się wyłączyć dla danej strony adblocka w celu dalszego korzystania z niej? Aż 43 proc. z nich odpowiedziało, że po prostu rezygnuje z dalszego czytania takiej strony, 30 proc. czasem rezygnuje, a czasem wyłącza oprogramowanie. Zaledwie 7 proc. internautów odpowiedziało, że wyłącza oprogramowanie blokujące reklamy.

Swoboda surfowania po sieci

Polscy internauci chcą bez przeszkód surfować po internecie – bez opóźnień spowodowanych natarczywymi reklamami. Mogą uzyskać swobodę korzystania z internetu dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak internet ze światłowodów. Internet światłowodowy oferuje w naszym kraju m.in. UPC w wielu interesujących pakietach.

News Chcesz zwiększyć zaangażowanie klientów online? Rozważ współpracę z agencją interaktywną!

Obecność firm w internecie jest dziś obowiązkowa, stanowi bowiem swoistą legitymizację marki w oczach klientów. Z uwagi na fakt, iż codziennie miliardy ludzi spędza czas na przeglądaniu zamieszczonych w sieci treści, przestrzeń ta oferuje ogromne możliwości marketingowe. Aby właściwie je wykorzystać, warto podjąć współpracę z agencją interaktywną. czytaj więcej

News Czym jest VPN?

Wirtualna sieć prywatna, znana powszechnie pod skrótem VPN (Virtual Private Network), to technologia pozwalająca na stworzenie bezpiecznego połączenia przez publiczną sieć, taką jak Internet. Dzięki wirtualnej sieci prywatnej użytkownicy mogą przesyłać dane, zazwyczaj w zaszyfrowanej formie, co zapewnia prywatność i ochronę ich informacji przed nieuprawnionym dostępem trzecich stron. VPN tworzy rodzaj tunelu szyfrującego, który wzmacnia bezpieczeństwo przesyłanych danych, chroniąc je przed podsłuchem czy przechwyceniem w nawet niedostatecznie zabezpieczonych sieciach. czytaj więcej

News Tworzenie stron internetowych Gorzów Wielkopolski - Profesjonalne projektowanie na miarę potrzeb

W dynamicznie rozwijającym się świecie cyfrowym, profesjonalna strona internetowa jest kluczową wizytówką każdej firmy. W Gorzowie Wielkopolskim konkurencja w przestrzeni online stale rośnie, co wymusza na firmach potrzebę wyróżnienia się i zaprezentowania swoich usług w jak najlepszym świetle. Wiele lokalnych biznesów decyduje się na profesjonalne tworzenie stron internetowych, zwracając uwagę na każdy, nawet najmniejszy detal techniczny i wizualny, aby przyciągnąć nowych klientów i zbudować swoją markę w internecie. czytaj więcej

News Sprzedaż odzieży w internecie. Jak zacząć i czego oczekiwać?

Światowy rynek mody przynosi niebotyczne zyski koncernom odzieżowym. W świecie wielkich marek na szczęście jest jeszcze miejsce dla małych producentów ubrań. Zapotrzebowanie na odzież spoza sieciowych sklepów można wykorzystać. Dlaczego warto to zrobić i od czego zacząć? czytaj więcej