Wiadomości firmowe

3 kroki do usprawnienia strategii chmurowej w organizacji

18.07.2018
Dojrzałość chmurowa firmy oznacza jej rynkową przewagę. Innowacyjność, dostęp do potężnych zasobów obliczeniowych i przetwarzanie danych na żądanie, sprzyjają trafniejszym decyzjom biznesowym, efektywności i konkurencyjności. Właściwe strategie chmurowe napędzają inwestycje i potencjał firmy. Stąd tak istotne jest, żeby osoby decyzyjne, myśląc o chmurze, miały przygotowany dobry „plan na cloud” dla swoich organizacji.

1. Określenie, gdzie i w jaki sposób organizacja może wykorzystać usługi cloud computing

Pierwszą czynnością, którą warto zrobić przed wdrożeniem technologii chmurowej jest przeprowadzenie przeglądu systemów i posiadanych zasobów w celu dostosowania rozwiązania do potrzeb danej organizacji. Tego rodzaju audyt i określenie potrzeb warto jest zrealizować z doświadczonym partnerem. W opinii dostawców klienci dokładnie potrafią sprecyzować swoje bolączki i potrzeby, tym niemniej największym wyzwaniem jest identyfikacja właściwych rozwiązań i samodzielne zamawianie produktów i usług.

 

Jednym z argumentów przemawiających na korzyść chmury obliczeniowej jest m.in. skalowalność, co dobrze sprawdza się w systemach, w których można zaobserwować czasowe wzrosty zapotrzebowania na zasoby. Mogą one wynikać ze zmasowanego ruchu na stronie, chwilowej potrzeby zwiększenia mocy obliczeniowej, niezbędnej do wykonywania intensywnych obliczeń czy z czasowej konieczności składowania dużych ilości danych. Branżami, w których takie sytuacje znajdują zastosowanie są m.in. e-commerce, edukacja czy np. sektor publiczny (np. na okoliczność wyborów).

 

Inną korzyścią, oferowaną przez chmurę, jest wysoka dostępność. Korzystając z rozwiązań ulokowanych w wielu regionach, zyskujemy dodatkowe gwarancje nieprzerwanego działania systemów. Chmura oferuje bowiem dużo większe możliwości niż tylko kopie zapasowe wykonywane w czasie rzeczywistym czy możliwość szybkiego odtworzenia danych na innych serwerach w przypadku awarii.

 

Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie – ile zaoszczędzimy dzięki chmurze – zaznacza Artur Słowik, Pre-sales w OVH, Polska. Potrzeby firm są różne, podobnie jak i sezonowość branż, w których działają. Uniwersalną korzyścią jest to, że zmiana na chmurę pozwala na kontrolowanie swojej infrastruktury, czyli płacenie za faktyczne zużycie. Wynika z tego, że jeśli potrzebujemy instancji, to ją dodajemy lub usuwamy, gdy okaże się zbędna. Jeżeli zaś wymagany jest dodatkowy serwer w chmurze, to możemy go uruchomić z gotowego obrazu, za pomocą API. Korzystając z alternatywnego rozwiązania, trzeba poświęcić czas choćby na instalację systemu.

2. Stworzenie zestawu najlepszych praktyk w zakresie polityki bezpieczeństwa

Wykorzystywanie przez organizacje zróżnicowanych systemów, usług chmurowych, oprogramowania w modelu SaaS czy infrastruktury hostowanej lokalnie, rodzi wyzwania związane z zachowaniem szczególnej staranności w kwestii bezpieczeństwa IT. Poza zapewnieniem polityki bezpieczeństwa i procesów, które będą dotyczyć każdego chmurowego i nie-chmurowego rozwiązania, warto przy wyborze dostawcy chmury zwrócić uwagę na to, żeby kontrolował dane we właściwy sposób i zapewniał zgodność z RODO.

 

W związku z nagłośnieniem tematu RODO na długo przed 25 maja 2018, konsumenci przestali być obojętni na to, co dzieje się z ich danymi. Zainteresowanie i świadomość wzrosły, wzrosła też świadomość społeczna – wskazuje Robert Paszkiewicz, dyrektor sprzedaży w OVH Polska. Konsumenci zaczęli częściej pytać, jak ich dane są zabezpieczone i jak wygląda ochrona przed wyciekiem. Jako dostawca obserwujemy też, że europejscy użytkownicy są coraz częściej dobrze poinformowani, wyposażeni w stosowne narzędzia i gotowi na egzekucję swoich praw.

 

3. Wybór strategii all-in-cloud lub cloud first

Zdaniem przedstawicieli firmy Gartner, największy wpływ na rozwój infrastruktury IT przedsiębiorstw będzie miała w najbliższym czasie strategia all-in-cloud, która zdystansuje trendy cloud first oraz cloud only. W 2020 roku model „wszystko w chmurze” stanie się normą. Do 2021 wdroży go ponad 50 proc. przedsiębiorstw.

 

Dla przedsiębiorstw posiadających infrastrukturę na tradycyjnych serwerach przeniesienie całego oprogramowania do chmury nie będzie optymalnym rozwiązaniem ze względu na koszty. W tym przypadku firmy będą mogły wybrać model cloud first (najpierw chmura), decydując, które zasoby mają być w pierwszej kolejności dostępne w chmurze lub z nią kompatybilne.

 

W OVH optujemy za chmurą otwartą lub demokratyczną. Jest dla nas ważne, aby klient mógł w ustandaryzowany sposób łączyć ze sobą rozwiązania pochodzące od różnych dostawców lub rozwijać swoją wewnętrzną infrastrukturę w oparciu o hostowane zasoby. Proponując ideę chmury otwartej, odpowiadamy na potrzeby klientów, którzy nie chcą się przywiązywać do jednego dostawcy lub – ze względu na wymaganą wysoką dostępność – wolą korzystać z usług wielu z nich – komentuje Robert Paszkiewicz z OVH Polska.

News Nowe Technologie w Logistyce i Przemyśle w 2024 - Od AI po Elektryfikację - artykuł ekspercki Blulog

Przedstawiamy artykuł ekspercki, który analizuje pięć kluczowych trendów technologicznych, które już teraz kształtują sektor logistyczny i przemysłowy, oraz przewiduje, jakie zmiany mogą nastąpić w 2025 roku. czytaj więcej

News Jak działa Autodoładowanie w Orange?

Nie słyszałeś jeszcze o Autodoładowaniu konta? Koniecznie przeczytaj ten artykuł i dowiedz się czym jest ta usługa, jak z niej korzystać i dlaczego ułatwia życie. czytaj więcej

News Zarządzanie komunikacją biznesową w jednej scentralizowanej sieci

Szukasz gotowych rozwiązań do komunikacji i współpracy w organizacji, które umożliwiają zarządzanie całą komunikacją biznesową (połączeniami głosowymi, połączeniami wideo, kamerami CCTV, konferencjami internetowymi, danymi, analizami, domofonami i systemami powiadomień) w jednej, scentralizowanej sieci. Sprawdź możliwości dla MŚP oferowane przez markę Grandstream. czytaj więcej

Case Study Jak przenieść linie telefoniczne jeśli nie ma takiej możliwości?

Autoryzowana Stacja Obsługi Pojazdów (okolice Bielska-Białej) przeniosła swoją lokalizacje do nowego miejsca. Operator, który świadczył dotychczas usługę w poprzedniej lokalizacji, nie miał możliwości przeniesienia linii telefonicznej do nowej lokalizacji. czytaj więcej