Wiadomości na pierwszym miejscu
Wiadomości z kraju i świata zajmują najwyższą pozycję, jeśli chodzi o korzystanie z Internetu w domu. Czyta je 80% wrocławian. Tak wynika z raportu badań rynku i opinii przygotowanego dla wrocławskiego operatora sieci MOICO, dostawcy symetrycznego internetu światłowodowego. Na drugim miejscu plasuje się kontakt ze znajomymi, do tego celu sieci używa 77% badanych. Trzecia i równie mocna pozycja należy do filmów. Za pośrednictwem Internetu filmy i seriale ogląda aż 61% wrocławian. Więcej niż 50% mieszkańców miasta czas w Internecie przeznacza na odsłuch ulubionej muzyki i czynności związane z pracą. Tylko 28% badanych Internetu w domu używa do grania w gry. Osoby w wieku 18-34 lat sieci używają głównie do kontaktów z innymi ludźmi jako najszybszego i najsprawniejszego narzędzia komunikacji.
Surfowanie wrocławian
Czas poświęcony na przeglądanie internetu waha się od 4 do 6 godzin dziennie. W tym czasie mieszkańcy Wrocławia z chęcią czytają wiadomości i kontaktują się ze znajomymi. Badania MOICO wykazują, że starsi ludzie korzystają z Internetu rzadziej niż młodsi. Tylko 10% osób powyżej 50. roku życia korzysta z jego zasobów 6 lub więcej godzin dziennie. Wynika to z przyzwyczajeń do tradycyjnych mediów takich jak np. telewizja czy radio. Od jednej do trzech godzin na internet przeznacza swój czas 35% badanych. Są to głównie ludzie w przedziale wiekowym 45-50 lat, czyli czynni zawodowo, ale niekoniecznie potrzebujący korzystać z Internetu w tak dużym stopniu jak grupa badanych w niższym przedziale wiekowym.
Jakość i cena usługi głównymi kryteriami wyboru dostawcy internetu
Wrocławianie wybierając dostawcę Internetu, kierują się kilkoma kryteriami. Najważniejsze to cena i jakość usług. Przyszli użytkownicy sieci zanim podejmą decyzję, zestawiają ze sobą oferty w celu ich porównania i wyboru najkorzystniejszej opcji. Cena idzie w parze z jakością. 34% badanych uważa, że jakość to jeden z ważniejszych czynników. Badania pokazują jednak, że przy wyborze dostawcy ponad połowa ludzi kieruje się tylko jednym z tych dwóch czynników (albo szybkość łącza albo cena). Promocje, czyli takie oferty jak testowanie usług albo pakiety proponowane przez dostawców, znajdują się na drugim miejscu, jeśli chodzi o wybór dostawcy domowego. Ten czynnik bierze pod uwagę 28% mieszkańców miasta.
Niemałą rolę odgrywa również wybór z polecenia. Potwierdza to Radosław Lewandowski z MOICO – Rodzina i znajomi, którzy wybrali i już korzystają z Internetu mogą rekomendować dostawcę, co przekłada się na zachęcenie kolejnych osób do wybrania usług. Opinie, które pojawiają się w Internecie także są brane pod uwagę i chociaż w mniejszym stopniu, również mogą rzutować na wybór dostawcy, tym czynnikiem kieruje się 15% badanych. Na równi z pozytywnymi opiniami pojawiającymi się w sieci, pod uwagę brana jest renoma jaką cieszy się dana marka. Tylko 6% badanych uważa, że reklama ma znaczący wpływ na to jaki wybrali bądź wybiorą internet.
Wybór danej sieci to jedno. Według badań, ważne jest również to, co następuje później − czyli kontakt z dostawcą w razie nagłych pytań czy problemów. Poziom zadowolenia weryfikuje w dużej mierze późniejszą przynależność i przywiązanie do domowego dostawcy.
Badania, na podstawie których został przygotowany materiał zostały przeprowadzone w marcu br. W badaniu została przebadana grupa respondentów, kobiet i mężczyzn − mieszkańców Wrocławia- powyżej 18 roku życia. Celem było sprawdzenie rozpoznawalności i postrzegalności marki.