Zawarte tam informacje można sprowadzić do dwóch głównych zaleceń: strona musi być szybka i dobrze zoptymalizowana, z uwzględnieniem sposobów działania robotów Google, ale przede wszystkim - potrzeb użytkownika, który powinien:
- móc uzyskać do niej łatwy dostęp (nikt nie będzie czekał 10 sekund na załadowanie podstrony),
- znaleźć na niej potrzebne informacje od razu po wejściu (internauta nie chce błądzić po serwisie, chce wiedzieć tu i teraz),
- łatwo korzystać ze strony na każdym z urządzeń (obecnie większość wejść na strony pochodzi z urządzeń mobilnych, strona musi więc być responsywna i dostosowana do małych i średnich wyświetlaczy każdej rozdzielczości).
Przyjrzyjmy się bliżej tym zaleceniom. Oto co wpływa na szybkość strony, czym charakteryzuje się dobrze zoptymalizowana witryna i jak taką stworzyć - nawet bez wiedzy z IT.
Jak uzyskać stronę, która szybko się ładuje?
Przyspieszenie ładowania strony to dziś nie opcja, to obowiązek każdego, komu zależy na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Google mówi wprost, że to jeden z głównych czynników rankingowych, kluczowy składnik algorytmu, za pomocą którego ustalana jest pozycja strony. Szybkie ładowanie strony wpływa również na tzw. Quality Score, przyczyniając się do zwiększenia skuteczności reklam Google Ads. Jeśli planujemy tę formę reklamy, powinniśmy zadbać o optymalizację szybkości witryny, żeby nie były to pieniądze wyrzucone w błoto.
Kolejnymi argumentami przemawiającymi za tym, aby włożyć wysiłek w działania mające na celu przyspieszenie strony są: większe szanse na konwersję, czyli zakup na stronie (im szybciej klient uzyska potrzebne informacje, tym bardziej będzie skłonny kupić produkt lub usługę), zmniejszenie współczynnika odrzuceń (czyli krótkich wejść na stronę, kończących się przed upływem minuty), oraz poprawa indeksacji strony przez roboty Google (zapisywania nowych podstron, wpisów na bogu w wyszukiwarce - jeśli nie są zindeksowane, to tak jakby nie istniały w internecie).
Co zatem wpływa na szybkość strony i o co powinniśmy zadbać na etapie jej tworzenia?
Przede wszystkim warto zadbać, aby wszystkie zdjęcia i filmy wideo dodawane były w odpowiednim formacie i niskiej wadze. Do zdjęć polecany jest zwłaszcza format WebP, który pozwala na bezstratną kompresję obrazków. Przy okazji warto zastosować mechanizm lazy load, czyli ich ładowanie dopiero w momencie, gdy użytkownik przewija do miejsca, w którym się znajdują.
Warto zwrócić uwagę na przekierowania zastosowane na stronie, unikając tych wielokrotnych, które znacznie wydłużają czas dotarcia do strony docelowej.
Na poprawę szybkości wpływa również minifikacja plików HTML, CSS i JavaScript, włączenie cache przeglądarki, asynchroniczne ładowanie plików, ale te zadania lepiej powierzyć specjaliście.
Dobrze zoptymalizowana strona - czyli jaka?
Optymalizację strony można rozpatrywać w kilku aspektach: kodu strony, grafik na stronie, treści na niej zawartej, linków wewnętrznych, które ułatwiają nawigację wewnątrz serwisu, oraz słów kluczowych, które wspomagają pozycjonowanie. Kwestie kodu oraz grafik omówiliśmy w akapicie dotyczącym szybkości strony. Dodajmy więc tylko, że podczas tworzenia treści na stronę należy dbać o to, aby była ona unikalna, dostarczała użytkownikowi nowej, wartościowej wiedzy i była wzbogacona o słowa kluczowe, czyli frazy, które wpisują internauci w wyszukiwarkę podczas poszukiwania potrzebnych im produktów, usług lub informacji.
Przy tworzeniu treści podstron lub wpisów na bloga należy też pamiętać o tym, aby były one ze sobą odpowiednio połączone, wspomnianym linkowaniem wewnętrznym - jeśli zatem w jednym wpisie wspominamy o czymś, co było omówione w poście sprzed kilku miesięcy, powinniśmy o zamieścić w treści link do niego. Kluczowa zasada linkowania - żadna podstrona w serwisie nie może pozostać 'osiercona', czyli pozbawiona prowadzących do niej linków z innych części strony.
Kreatory stron internetowych - strona gotowa w ciągu kilku godzin
Wymienione wyżej wskazówki optymalizacyjne mogą wydawać się przytłaczające, zwłaszcza dla osób, które nie mają doświadczenia w tworzeniu stron internetowych. Na szczęście jednak istnieją rozwiązania, które pozwalają na ich wdrożenie już na etapie budowania strony, bez wysiłku i specjalistycznej wiedzy. Jeśli szukasz sposobu na szybkie postawienie strony, użyj jednego ze świetnych i darmowych kreatorów stron internetowych, takich jak Wix, Site123, WordPress czy inne wymienione w treści podlinkowanego artykułu. Dzięki tym rozwiązaniom powstaje obecnie spora część nowych stron w sieci, które trudno odróżnić od witryn rzeźbionych ręcznie od podstaw przez developerów. W niczym nie ustępują one ich funkcjonalnością, są świetnie zoptymalizowane i szybkie - spełniają więc wszystkie kryteria pozwalające na uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Słowem podsumowania
Stworzenie własnej, szybkiej i dobrze zoptymalizowanej strony internetowej, która spełnia wymogi wyszukiwarek, nie musi być trudnym zadaniem. Mamy obecnie do dyspozycji nowoczesne narzędzia, które całą pracę wykonują za nas. Pozostaje nam jedynie uzupełnienie stron o treści i grafiki, czy wybór szablonu. Droga na skróty nie musi oznaczać w tym wypadku gorszego produktu - otrzymujemy atrakcyjnie wyglądające i w pełni funkcjonalne witryny, wspierające nasze cele biznesowe.