Anty trend nr 1. Neumorfizm
W 2020 r. pojawił się wykwintny i szlachetny trend, ale jego droga sławy okazała się, choć intensywna, to jednak krótkotrwała. Neumorfizm po raz pierwszy został wykorzystany przez platformę Dribbble, a inspiracja na niego pochodziła od minimalizmu, płaskiego designu i obiektów 3D. Kluczową cechą neumorfizmu jest płynność: interfejs przechodzi z jednego stanu do drugiego, a użytkownik widzi tylko przełączanie ekranów. Neumorfizm cechują także minimalny poziom kontrastowości, ciemne tło, a obiekty graficzne, z którymi użytkownik wchodzi w interakcję są wykonywane jako wypukłe.
Funkcjonalność neumorfizmu nie jest wysoka, ponadto jego pozorne zalety przekształcają się w prawdziwe wady, jeśli chodzi o ludzi zmagających się z ograniczeniami wzroku. Przyzwyczajenie się do nawigacji zajmuje również więcej czasu, ponieważ w tym przypadku elementy interaktywne nie różnią się zbytnio od reszty projektu. Wszystko to spowodowało, że już w 2021 r. popularność neumorfizmu spadała i niedługo przejdzie on w całości do historii.
Anty trend nr 2. Klasyczne płaskie lub trójwymiarowe ilustracje
Ilustracje 2D przez długi czas były uważane za niezwykle oryginalne, a do ich tworzenia najczęściej była wykorzystywana grafika wektorowa. Wraz z rozwojem technologii wzrosła także popularność grafiki 3D, która pozwalała uczynić stronę łatwiejszą w nawigacji i zainteresować użytkowników. W 2021 r. oba te rozwiązania straciły na popularności, ku czemu były bardzo logiczne przesłanki. Popularność obiektów graficznych stała się tak duża, że są wykorzystywane dosłownie wszędzie i często zamiast przyciągać, wręcz irytują użytkowników. Już w najbliższej przyszłości wygrają strony korzystające z minimalnej ilości obiektów graficznych, a dodatkowo wyłącznie tych oryginalnych.
Anty trend nr 3. Organiczne kształty i zaokrąglone kąty
W realnym świecie zaokrąglone kształty mają pozytywne oddziaływanie na psychikę człowieka, więc projektanci postanowili skorzystać z tej cechy, tworząc specyficzne obiekty cyfrowe. Okazało się jednak, że w prawdziwym świecie zaokrąglenia wywołują poczucie bezpieczeństwa, natomiast w świecie online utrudniają odczyt strony i zakłócają jej całościowy odbiór. Nie warto w całości rezygnować z tego rozwiązania, ale jednocześnie jego stosowanie powinno być umiarkowane. Zaokrąglone kształty warto używać tam, gdzie mogą one pomóc zwrócić uwagę na wezwanie do działania, a także do tworzenia ważnych przycisków oraz uatrakcyjnienia zdjęć produktów dla użytkowników.
Anty trend nr 4. Nienaturalnie jasne kolory i filtry zwiększające kontrast
Są trzy podstawowe przesłanki, z powodu których ten trend praktycznie w całości stracił na popularności:
- podejście tworzy wizualny bałagan, gdy jest nadużywane;
- chaos w kolorach zmniejsza lojalność klientów, ponieważ wszystko wygląda nierealnie;
- oczy użytkowników szybko się męczą, co prowadzi do wyższego współczynnika odrzuceń.
Niezależnie od tego, czy wykorzystujesz własne zdjęcia i rysunki, czy też pobierasz je z Internetu, wykorzystując bank zdjęć, należy zwracać szczególną uwagę na charakterystyki kolorystyczne. Wcale nie oznacza to, że powinieneś zrezygnować z jasnych kolorów: jasne obiekty na ekranie są łatwe do zauważenia, a fotografie lub ilustracje o ciepłych i kontrastowych kolorach wyglądają atrakcyjniej niż obrazy o chłodnych i stonowanych barwach. Wybierając kolory jasne, ale naturalne, możesz podążać za trendami i nie irytować swoich klientów lub czytelników. Jeśli masz problemy z doborem odpowiednich kolorów, zawsze można posłużyć się gotowymi szablonami.
Anty trend nr 5. Ciemne motywy stron
Ten trend stracił na popularności ze względu na to, że jest bardzo niewygodny dla użytkowników: jasne litery na ciemnym tle czytane są znacznie wolniej niż ciemne na jasnym. Ponadto ciemne tło utrudnia odbiór informacji, jeśli użytkownik chce przeczytać je z telefonu w słoneczną pogodę. Oczywiście, ciemne tło w najbliższym czasie nie przejdzie do historii, ale specjaliści zalecają przewidywać jego włączanie jako alternatywę do przeglądania stron w jasnym trybie. Jednocześnie eksperci zgadzają się z tym, że ciemne motywy są zupełnie niepotrzebne, jeśli mowa o desktopowych wersjach stron.
Anty trend nr 6. Statyczne obiekty wizualne
Aktualnie statyczne obiekty wizualne wydają się nudne i nieciekawe. Tak naprawdę wykorzystywanie tylko takich rozwiązań nie jest potrzebne: współczesne urządzenia mobilne są wydajne i pozwalają na tworzenie interaktywnych treści. Ponadto nie stosując rozwiązań interaktywnych trudno jest przyciągnąć uwagę przedstawicieli pokolenia Z.
W tym artykule rozmawialiśmy o trendach w projektowaniu, które z różnych powodów straciły na aktualności. Oczywiście, ta lista wcale nie jest wyczerpująca i, jeśli chcesz, by Twoi użytkownicy i potencjalni klienci systematycznie korzystali ze strony lub aplikacji, warto na bieżąco śledzić trendy i doskonalić swoje produkty.