+ Frost & Sullivan identyfikuje główne trendy na rynku technologii teleinformatycznych w Afryce w 2015
W ciągu ostatniego roku branża technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ang. Information and Communication Technologies, ICT) doświadczyła bezprecedensowego rozwoju. Rok 2014 był kontynuacją dalszych zmian, w tym również nagłego wzrostu działalności OTT, na rynek wprowadzone zostały niskokosztowe modele smartfonów oraz zaszły poważne zmiany pod wzglęgem konkurencyjności, jako wynik rozmaitych fuzji oraz partnerstw. Frost & Sullivan, globalna firma doradcza, w oparciu o najnowsze badania rynkowe o zasięgu lokalnym jak międzynarodowym w swoim nowym badaniu identyfikuje główne trendy na rynku technologii informacyjnych i komunikacyjnych w Afryce w roku 2015.
Zespół badawczy Frost & Sullivan ds. rynku ICT przeprowadził szeroką analizę na temat przemysłu lokalnego oraz procesów zachodzących na rynku, w celu wybrania głównych trendów i nadania im właściwych priorytetów” - wyjaśnia Dyrektor Operacyjny Frost & Sullivan, Hendrik Malan. „Oczekuje się, że w przyszłym roku trendy te będą wpływać na rynek przedsiębiorstw oraz rynek konsumentów w Afryce.”
Jedna z najważniejszych prognoz przewiduje, że w nadchodzącym roku wiele rządów afrykańskich będzie wspierać i promować rozwój dostępu do sieci internetowej. Waga infrastruktury teleinformatycznej w procesie rozwóju społeczno-gospodarczego jest ogromna, a wsparcie rządowe na całym kontynencie będzie odgrywać coraz większą rolę w dalszym rowoju na danym obszarze. Już teraz, cele takie jak włączenie finansowe, świadczenia usług sektora publicznego oraz sektora opieki zdrowotnej cieszą się szczególną uwagą i są terenem realizacji wielu projektów pilotażowych.
Rok 2015 przyniesie również szerokie innowacje dotyczące nowych ekosystemów biznesowych - istotny trend globalny, który jednak ma szczególne zastosowanie w Afryce. Powstało wiele spółek, których celem jest zmaganie się z głównymi wyzwaniami na kontynencie, między innymi niedoborami energii, brakami w systemie edukacji czy ograniczoną dostępnością danych. Należy oczekiwać, że nowe trendy takie jak aplikacje peer-to-peer, usługi na żądanie czy też współdzielenie infrastruktury stworzą w Afryce swoje własne, unikalne modele.
Na poziomie globalnym, gracze OTT (over-the-top), tacy jak Google, Facebook czy Apple, zakłócili krajobraz rynku telekomunikacyjnego, zaś rok 2015 przyniesie ich ekspansję na rynki afrykańskie. Oprócz postępującej kanibalizacji przychodów z usług przesyłania wiadomości oraz świadczenia usług głosowych, można również spodziewać się jeszcze bardziej zaciekłej walki o klienta.
„Przy rosnącym zasięgu sieci Internet oraz rozwoju rynku łączności, konkurencja na rynku teleinformatycznym nie jest już zamknięta granicami geograficznymi” - stwierdza starszy analityk firmy Frost & Sullivan, Joanita Roos. „Obecnie na rynku rozgrywana jest bitwa o kontrolę nad tym, w jaki sposób konsumenci będą mieć dostęp do usług komunikacyjnych.”
Wśród innych podkreślanych trendów są: rosnący wpływ konwergencji na konkurencyjność rynkową, przejście z modelu „przynieś włanse urządzenie” (ang. BYOD, bring-your-own-device) na model BYOS, czyli „przynieś własne oprogramowanie (ang. bring-your-own-software), oraz rozwój analityki typu big data, począwszy od gromadzenia danych do pełnego ich zastosowania, co pociągnie za sobą lepszą personalizację oraz wgląd na konsumenta.
Ułożenie kabli podmorskich oraz ciągłe inwestycje w powiązaną infrastrukturę sygnalizują, że Afryka coraz bardziej uzależnia swój dalszy rozwój od technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Rosnący udział rozwiązań ICT w pozbywaniu się codziennych problemów afrykańskich konsumentów stworzył platformę dla innowacji w sektorach pionowych, w tym w sektorze usług finansowych, opiece zdrowotnej oraz dostawach mediów. Przy słabnącym wzroście gospodarczym na większości zachodnich rynków, Afryka zaczyna cieszyć się coraz większym zainteresowaniem międzynarodowych spółek z Wielkiej Brytanii, Polski i Chin szukających okazji rozwoju geograficznego i dywersyfikacji . Są wśród nich firmy takie jak BBOX, Asseco czy ZTE, które wykorzystują swoje międzynarodowe doświadczenie oraz lepszy dostęp do kapitału, by zaspokoić rosnący popyt na rozwiązania wykorzystujące technologie teleinformatyczne.
źródło: Frost & Sullivan