Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji, Janusz Skulich, dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa oraz Andrzej Meyer, wojewoda podlaski we wtorek, 23 czerwca br. podpisali porozumienie dotyczące rozwoju i utrzymania Centralnej Aplikacji Raportującej (CAR).
Minister Andrzej Halicki podkreślił, że jest to bardzo ważne porozumienie, które dotyczy komunikacji w zakresie zarządzania w sytuacjach kryzysowych. Zauważył, że aplikacja CAR powstała w podlaskim urzędzie wojewódzkim i jest to kolejne, obok systemu elektronicznego zarządzania dokumentami (EZD), osiągniecie tamtejszych informatyków. Minister Halicki dodał, że aplikacja CAR staje się standardem mającym poprawić komunikację związaną z raportowaniem o sytuacjach kryzysowych i dotyczy dużej liczby jednostek. Zauważył również, że jest to narzędzie służące zapobieganiu zagrożeniom.
Szef RCB, Janusz Skulich powiedział, że aplikacja CAR pozwoli na przekazywanie informacji o wiele szybciej i sprawniej. Stwierdził również, że ten system informatyczny może pracować na każdym szczeblu zarządzania kryzysowego, począwszy od gminy. Janusz Skulich zaznaczył, iż aplikacja już funkcjonuje i jest testowana od dłuższego czasu. Obecnie zakończył się proces organizacyjny związany z systemem obiegu informacji w zarządzaniu kryzysowym, a aplikacja jest narzędziem wspomagającym ten system.
Wojewoda Andrzej Meyer zauważył, że najważniejszą cechą CAR jest to, że po wprowadzeniu wszystkich danych, w centrach kryzysowych na różnych szczeblach, są one dostępne dla wszystkich, którzy posiadają tę aplikację raportującą. Zapewnił także, że będzie ona nadal rozwijana.
Podlaski Urząd Wojewódzki, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa oraz Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji kontynuują prace nad rozbudową Centralnej Aplikacji Raportującej (CAR) tak, aby stanowiła uniwersalne narzędzie obiegu informacji na potrzeby jednostek realizujących zadania z zakresu zarządzania kryzysowego. Aplikacja uruchomiona została w wojewódzkich centrach zarządzania kryzysowego 1 września 2013 roku. Obecnie używana jest w wojewódzkich i powiatowych centrach zarządzania kryzysowego oraz na szczeblu centralnym, miedzy innymi w Rządowym Centrum Bezpieczeństwa oraz Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji.
Obecnie trwają prace nad poszerzeniem aplikacji o nowe funkcjonalności i użytkowników. Obejmują one m.in. integrację z istniejącymi aplikacjami i systemami wojewódzkimi oraz włączanie do raportowania innych urzędów centralnych, kluczowych z punktu widzenia zarządzania kryzysowego. Nowe funkcjonalności obejmują także moduł służący do automatyzacji zbierania danych o poszkodowanych, ofiarach oraz stratach w infrastrukturze i mieniu.
Centrala Aplikacja Raportująca to pierwsze zautomatyzowane narzędzie obiegu informacji w sytuacjach kryzysowych, które może objąć swoim zasięgiem wszystkich zaangażowanych w zarządzanie kryzysowe.
źródło: MAC