Archiwalne

Frost & Sullivan: Intel, Motorola, Sony Ericsson, Nokia, Apple, Samsung, Google i Microsoft wobec recesji

18.02.2009

Po bardzo złym zakończeniu 2008 r. przyszłość rysuje się w ciemnych barwach. Na początku 2009 r. branża telefonii komórkowej przystąpiła do wdrażania programu strategicznych zwolnień i zamykania zagranicznych oddziałów. To dopiero początek.

Nowy rok rozpoczął się od ogłoszenia upadłości przez Nortel Networks i wielu firmom niewiele brakuje, aby pójść w jego ślady. Pozostaje pytanie: jak będą sobie radzić w tym roku największe spółki giełdowe? Na podstawie najnowszych wyników badań, firma Frost & Sullivan przewiduje, że wielu podmiotom z trudem przyjdzie borykanie się z przewidywanymi w bieżącym roku wewnętrznymi i zewnętrznymi problemami.

Luke Thomas, analityk firmy doradczej Frost & Sullivan stwierdza: “W obecnym okresie zawirowań gospodarczych spodziewamy się, że przedsiębiorstwa zamiast w pojedynkę przetrwać huragan recesji, będą raczej łączyć się w spółki. Biorąc pod uwagę, że aktualny spadek koniunktury to dopiero wierzchołek góry lodowej, interesujące będzie, jak różne firmy z poszczególnych branż radzą sobie ze spadkiem zainteresowania konsumentów. Może to doprowadzić do zdominowania rynków przez kilku graczy poprzez serię fuzji i przejęć”.

Intel zamknął rok 2008 z szokującym spadkiem dochodów o 88% i spadkiem przychodów o 19%. Rok 2009 także nie wygląda zbyt obiecująco dla spółki, bo nie przedstawiła ona nawet prognoz sprzedaży na pierwszy kwartał. Zamiast tego ogłosiła zamknięcie zakładów w Dolinie Silikonowej, Malezji i na Filipinach, co wiąże się z utratą około 5 000 do 6 000 miejsc pracy. Teraz Intel skupia całą swoją uwagę na netbookach, żeby ocalić swój rynek PC w 2009 r. Jeżeli jednak sprzedaż tradycyjnych laptopów i desktopów nie wróci do normy, wówczas tanie netbooki obniżą w efekcie marże producentów chipsetów i dostawców sprzętu. Ponadto, chociaż niektórzy dostawcy sprzętu odwracają się od technologii Mobile WiMAX, Intel nadal optymistycznie wierzy w jej potencjał rynkowy.

Na koniec roku 2008, dział telefonów komórkowych firmy Motorola ogłosił spadek sprzedaży o 51% w stosunku rocznym oraz redukcję dodatkowych 4 000 miejsc pracy i zamrożenie wynagrodzeń w roku 2009. Motorola straciła pałeczkę lidera w dziedzinie innowacji technologicznej, wzornictwa i stylu na rzecz Apple’a i innych nowych graczy. Ostatnim jej sukcesem był Razr w 2005 r. Teraz Motorola skupia się na zacieśnieniu związków z Google przy pracy nad systemem operacyjnym Android. Koncentruje się również na rynku telefonów komórkowych ze średniej półki.

Sony Ericsson zajmował w trzecim kwartale 2008r. trzecią pozycję na światowym rynku telefonów komórkowych, jednak w czwartym kwartale spadł o jedna pozycję niżej. Firma zakończyła rok 2008 stratą w wysokości ok. 94 mln USD, choć w roku 2007 uzyskała zysk w wysokości 1,4 mld USD. Przyszłość spółki wygląda dość ponuro, biorąc pod uwagę jej znaczną zależność od rynku zachodnioeuropejskiego, który, według prognoz, odnotuje w 2009 r. nieznaczny wzrost. Sony Ericsson w 2009 r. musi się skupić na telefonach z wyższej półki, aby zwiększyć marżę i być konkurencyjnym wobec takich spółek jak LG, której strategia niskich cen telefonów komórkowych jest najlepszym sposobem na recesję.

Nawet Nokia miała ciężki rok – odnotowała w czwartym kwartale zmniejszenie sprzedaży o ok. 19% i spadek zysku netto o 69% do kwoty 576 mln Euro. Pomimo pewnych trudności, spółka nadal pracuje nad usprawnieniem swojej platformy Ovi i niedawno oświadczyła, że przejmie spółkę bit-side GmbH w celu wzmocnienia i przyspieszenia rozwoju systemów i aplikacji mobilnych dla Nokia Maps.

Samsung Electronics odnotował całoroczny spadek zysku netto o 26%, pomimo 15-procentowego wzrostu przychodów w 2008 r. Chociaż Samsung uzyskał 2-procentowy wzrost w dziale telefonów komórkowych, jego marża zysku mocno ucierpiała ze względu na strategię niskich cen, w związku z którą średnia cena sprzedaży jego telefonów komórkowych spadła o niemal 10%. Samsung jest zdania, że światowy rynek telefonów komórkowych skurczy się o 5% do poziomu 10% w 2009 r. i dostosował wartość planowanych dostaw do zerowego wzrostu w stosunku rocznym.

Firmie Apple udało się przekroczyć w czwartym kwartale 2008 r. próg 10 mld USD, jednak dostawy jej popularnego modelu iPhone 3G spadły z 6,9 mln w trzecim kwartale 2008 r. do 4,3 mln w czwartym kwartale 2008 r. W związku z tym, że ostatnio spółka nie przedstawiła żadnego rewolucyjnego modelu, musi zadbać o wypuszczenie na rynek szerokiej oferty aparatów przenośnych dla różnych segmentów rynkowych, aby nie stracić swojej pozycji w branży telefonów komórkowych. Zwłaszcza, że wielu spośród jej konkurentów wypuściło na rynek liczne modele aparatów z ekranem dotykowym w znacznie niższych cenach.

Również firma Google, zmuszona do zaprzestania wielu swoich usług, odczuła wpływ recesji. Wielu komentatorów spodziewało się, że Google nabędzie część pasma w aukcji na częstotliwość 700 MHz w Stanach Zjednoczonych i podpisze z Yahoo umowę o współpracy w zakresie reklamy internetowej, jednak firmie Google się to nie udało. Biorąc pod uwagę obecną konsolidację w branży reklamy online, przewiduje się nabycie przez Google wielu spółek w tym sektorze w 2009 r. w celu przywrócenia wiary akcjonariuszy w strategię wzrostu firmy na najbliższe lata.

Microsoft również doświadczył spadku swoich kluczowych wskaźników efektywności (ang. Key Performance Indicators) w czwartym kwartale 2008 r. Wielu komentatorów jest zdania, że tanie netbooki będą się w tym roku sprzedawać lepiej niż desktopy i laptopy. Przy takim scenariuszu, firmie Microsoft będzie trudno osiągnąć zysk ze sprzedaży jej nowego systemu operacyjnego Windows Vista, ponieważ wiele notebooków lub mini-desktopów obecnie pracuje pod systemem Windows XP. Być może szansę na wzrost dla Microsoft stanowi rozwój aplikacji mobilnych konkurujących z produktami Apple.

“Rok 2009 będzie bardzo trudnym rokiem dla wielu przedsiębiorstw w branży technologii mobilnych i bezprzewodowych. Stwierdzenie, że pod koniec 2009 r. rynek znów stanie na nogi, byłoby o wiele na wyrost, ponieważ faktycznie rynki zaczną się stabilizować dopiero w drugiej połowie 2010 r., a pozytywny wzrost uzyskają pod koniec 2011 r. lub na początku 2012 r.” – podsumowuje Luke Thomas.

źródło: Frost & Sullivan

News Co wyróżnia komputer Mac Mini?

Komputer Mac Mini to jeden z najbardziej kompaktowych i wszechstronnych komputerów stacjonarnych w ofercie Apple. Dzięki swojej niewielkiej obudowie i zaawansowanym komponentom, Mac Mini zdobył popularność wśród użytkowników domowych, profesjonalistów oraz firm. Poniżej przedstawiamy szczegółowe informacje na temat tego urządzenia, które pomogą zrozumieć, dlaczego warto rozważyć jego zakup. czytaj więcej

News Jak skonfigurować GA4?

Umiejętność wyciągania wniosków z analizy danych dotyczących użytkowników naszej witryny internetowej to istotna kwestia dla osób, które chcą rozwijać swoją firmę i zwiększać jej przychody. Jednym z narzędzi pozwalających nam na pozyskiwanie takich informacji, jest Google Analytics. Podejmowanie decyzji opartych na analizie danych w GA4 wymaga jednak właściwego wdrożenia i skonfigurowania tego narzędzia. Jeżeli nie przeprowadzimy takich działań w sposób prawidłowy, wówczas otrzymane dane nie będą dla nas wartościowe i nie będą miały istotnego wpływu na poprawę funkcjonowania naszego przedsiębiorstwa. Jak więc skonfigurować GA4? Podpowiadamy. czytaj więcej

News Smartfony i smart dom - jak technologie mobilne zmieniają nasze mieszkania

W ostatnich latach nasze domy zaczęły się zmieniać w sposób, którego jeszcze dekadę temu trudno było sobie wyobrazić. Za pomocą smartfonów i dedykowanych aplikacji jesteśmy w stanie kontrolować różnorodne urządzenia domowe — od pralek, przez czajniki elektryczne, po inteligentne systemy oświetlenia. czytaj więcej