Frost & Sullivan: Wiecej innowacji i wzrost przychodów na rynku mobilnego kontentu
Rynek mobilnego kontentu doświadcza obecnie znacznego ożywienia dzięki App Store firmy Apple, prezentującemu dobrze funkcjonujący model dostarczania treści. Gracze rynkowi, włączając operatorów sieci komórkowych, starają się konkurować z istniejącymi sklepami, uruchamiając witryny (ang. storefronts) czy łącząc swoje siły w ramach otwartych inicjatyw innowacyjnych.
Dostawcy treści wykorzystują sklepy jako medium do rozpowszechniania najnowocześniejszych usług i rozwiązań. Z drugiej strony, podmioty takie jak banki, wydawnictwa prasowe czy służby publiczne, używają sklepów do nawiązywania i podtrzymywania kontaktów z odbiorcami i klientami. Zgodnie najnowszą analizą Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, sukcesy tych przedsięwzięć doprowadzą do wzrostu przychodów branży oraz większego tempa wprowadzania innowacji w ciągu następnych trzech lat.
Według Saverio Romeo, analityka Frost & Sullivan: „Sukces App Store jest niewątpliwy, konsekwencje jego powstania – fundamentalne dla branży, zaś tempo wprowadzania innowacji ogromne”. Jednakże już teraz pojawiają się pewne wyzwania: rosnąca liczba sklepów prowadzi do ukształtowania się podzielonego środowiska, składającego się z zamkniętych wysp. Aby dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców, dostawcy treści muszą spełniać różne wymogi i pracować na rozmaitych platformach, co oznacza dodatkowe koszty. Dostawcy mają także trudności z promowaniem swoich aplikacji, jako że każda nowo wprowadzona jest zaledwie kolejnym elementem ogromnego zbioru aplikacji już dostępnych w sklepie.
Poziom konkurencji, jeśli chodzi o liczbę aplikacji i dostawców, jest bardzo wysoki. „Wszystko to sprawia, że u dostawców obserwujemy jednocześnie entuzjazm i frustrację: entuzjazm - ponieważ sklepy zapewniają bezpośredni dostęp do rynku i klientów, pozwalając zdobywać nowe i świeże pomysły, frustrację zaś dlatego, że model ten wydaje się trudny do utrzymania pod względem finansowym” – dodaje Romeo.
Wyzwania te stają się swoistą racją bytu dla konkurentów firmy Apple. Firmy zajmujące się siecią mobilną twierdzą na przykład, że jest ona jedyną naprawdę otwartą i powszechnie dostępną platformą. Dostawcy mają możliwość tworzenia aplikacji internetowych, które mogą być pobierane przez dowolnego użytkownika internetu mobilnego. Kolejnym krokiem jest zidentyfikowanie dodatkowego źródła dochodu. Tymczasem rynkowi gracze, włączając Apple z uruchomioną niedawno platformą iAD, najwyraźniej osiągnęli konsensus: źródłem dochodów, w pełnym tego słowa znaczeniu, stała się reklama.
Sklepy z aplikacjami mobilnymi będą się z pewnością cieszyły dużym powodzeniem przez kolejne trzy lata, ale znaczenie sieci mobilnej będzie stale rosło, oferując nieskończone możliwości dostawcom treści i innym graczom rynkowym. Konkurencja w zakresie mobilnego kontentu i usług będzie wpływać na spadek cen oraz otwierać drzwi dla alternatywnych modeli uzyskiwania dochodu, głównie wykorzystujący reklamę. „Sukces w branży treści mobilnych będzie wymagał stworzenia wysoce efektywnych ekosystemów, zdolnych do przyciągnięcia dużej liczby odbiorców, oferowania im wartościowych pomysłów, zachęcenia do skorzystania z aplikacji oraz osiągania z tego dochodów ” – podsumowuje Saverio Romeo.
Ostatnia analiza Frost & Sullivan pt.: "Sposoby działania branży treści mobilnych – sklepy i sieć”, poświęcona jest rozwojowi sklepów z aplikacjami oraz sieci jako nieograniczonej i otwartej platformy dostarczania treści mobilnych.
źródło: Frost & Sullivan