Archiwalne

Honorowy patronat UKE nad akcją: Moja Pierwsza Komórka

16.09.2008

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anna Streżyńska objęła honorowy patronat nad akcją edukacyjną organizowaną przez jednego z operatorów sieci telefonii ruchomej.

Coraz więcej korzystamy z telefonu komórkowego a nie zawsze wiemy jak się ustrzec przed błędami, szczególnie nie wiedzą tego dzieci, które stanowią również coraz większe grono użytkowników telefonii komórkowej. Zapoczątkowanie przez jednego z operatorów telefonii ruchomej niekomercyjnej akcji edukacyjnej w ramach działań społecznej odpowiedzialności biznesu, jak również szczególny charakter samego projektu to krok we właściwym kierunku. Dlatego też Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej objęła honorowy patronat nad akcją i wspiera działania edukacyjne w tym zakresie.

Akcja Moja Pierwsza Komórka
Celem akcji „Moja Pierwsza Komórka” jest przede wszystkim zwrócenie uwagi, zarówno dorosłych, jak i dzieci na zagrożenia, jakie się wiążą z posiadaniem telefonu komórkowego. Stworzenie dekalogu, zawierającego zasady odpowiednich zachowań, które chronić będą nasze dzieci, jest jednym z priorytetów naszych wspólnych działań i powinno być przykładem dla innych.

Żyjemy w interaktywnym świecie, którego komputer i telefon komórkowy jest nieodłączną częścią. Dlatego też bardzo ważne jest propagowanie zasad racjonalnego korzystania z telefonów komórkowych, w szczególności w odniesieniu do najmłodszych Użytkowników.

Często rodzice kupują swoim pociechom modele aparatów telefonicznych wysokiej klasy, które stają się atrakcyjnym łupem dla złodzieja, narażając nasze dziecko na kradzież czy rozbój. Bardzo ważne jest również to, abyśmy to właśnie my, jako rodzice, uczyli dziecko zasad umiejętnego gospodarowania środkami pieniężnymi przeznaczonymi na rachunek za telefon. Ważne jest, aby kwota przeznaczona na doładowanie telefonu w ofercie pre-paid, kwota rachunku telefonicznego w ofercie post-paid, nie przyprawiła nas rodziców o zawrót głowy, a naszym dzieciom umożliwiła z nami stały kontakt. Niezwykle istotne jest także budowanie świadomości wśród dzieci w zakresie odpowiedzialności za siebie i innych, umiejętności właściwego korzystania z numerów alarmowych, które ratują nam życie.

Edukacja w życiu każdego z nas, a w szczególności najmłodszych jest bardzo ważna. Postarajmy się zaciekawić, zachęcić nasze dziecko do odkrywania wszelkiego co nowe, a związane jest z posiadaniem telefonu komórkowego, poprzez rozmowę z nami – rodzicami. Kolejnym źródłem wiedzy mogą być informacje dostępne na stronie internetowej http://www.mojapierwszakomorka.pl/. My bądźmy blisko i pokażmy dziecku jak wyciągać stosowne wnioski i szukać odpowiedzi na nurtujące je pytania.

Liczne grono wybitnych specjalistów (psychologów, pedagogów) wraz z organizatorem akcji oraz partnerami merytorycznymi i instytucjonalnymi akcji, przygotują niezbędne zaplecze dydaktyczne, stanowiące fundamenty spójności z założeniami projektu, a główny bohater akcji „Moja Pierwsza Komórka” - Fonio, będzie uczył dzieci podstawowych zasad racjonalnego korzystania z telefonów komórkowych.

Rynek telefonii komórkowej w Polsce
Obecnie rynek telefonii ruchomej charakteryzuje duża dynamika zmian na nim zachodzących. Coraz mniejsza liczba zwolenników usług telefonii stacjonarnej, wzmacnia wzrost rynku telefonii komórkowej. Jak wynika z przedstawionego przez Prezesa UKE Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego za rok 2007, jednym z podstawowych obecnie trendów jest przede wszystkim szybki wzrost użytkowników telefonii komórkowej, ilości połączeń i czasu ich trwania oraz spadek cen za oferowane usługi.
Z telefonii komórkowej w 2007 roku korzystało w Polsce ponad 41 mln użytkowników, co dało penetrację na poziomie 108,6%. Odejmując 17,7% tzw. nieaktywnych użytkowników (karty SIM bez doładowań), rzeczywista penetracja rynku wyniosła na koniec 2007 roku 90,9%.

Średnie ceny usług oferowanych przez krajowych operatorów telefonii komórkowej charakteryzowały się zdecydowanym spadkiem na przestrzeni lat 2005-2007. Spadek cen połączeń, większa możliwość wyboru atrakcyjniejszych, dopasowanych do naszych potrzeb ofert czy nowe usługi, wzmagają ekspansję rynku telefonii komórkowej.

źródło: UKE