Podstawową relacją pomiędzy klientem a daną marką jest zaufanie, a najważniejszym kapitałem, który może zdobyć firma jest renoma. Oba te czynniki budowane są przez lata, ciężką i rzetelną pracą. Żadna, nawet najdroższa kampania reklamowa, nie jest w stanie przyspieszyć tego procesu. Można jednak go ułatwić. Prowadzenie bloga eksperckiego to działalność, która nie tylko pomoże budować renomę i prestiż firmy, ale również pozycjonować pracowników jako ekspertów w danej dziedzinie.
Blog ekspercki jest stroną, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów i użytkowników. Przedstawia nowości, komentuje, wyjaśnia i rozwija zagadnienia z konkretnej branży. W czasie, kiedy większość społeczeństwa ma dostęp do internetu, mnożą się specjaliści w różnych dziedzinach i trudno czasami odróżnić osoby, które rzeczywiście mają wiedzę od tych, które tylko sprawiają takie wrażenie. Dobrze prowadzony i merytorycznie bogaty blog ekspercki jest korzystny dla internautów i dla firmy, która go prowadzi. Ci pierwsi zyskują miejsce, z którego mogą zaczerpnąć rzetelnej wiedzy, a właściciel firmy buduje sobie pozycję na rynku, która będzie owocowała przez kolejne lata.
Branże, w których najlepiej sprawdzają się blogi eksperckie, to przede wszystkim usługi. Health & beauty oraz doradztwo prawne są dziedzinami, które zawsze będą budziły największe zainteresowanie szerokiej grupy odbiorców. Równie ciekawym pomysłem są blogi techniczne, mówiące o programowaniu albo pozycjonowaniu stron. Również na tym rynku dużo się dzieje i wiele osób poszukuje informacji właśnie w internecie. Sieć oferuje wielu „specjalistów”, którzy mają wtórną wiedzę nabytą na innych portalach. . Dlatego firma, grupa ludzi czy nawet indywidualny bloger, posiadający wiedzę i dzielący się nią w przystępny sposób, może okazać się bardzo popularny oraz przydatny.
Blog ekspercki powinien zawierać przede wszystkim wypowiedzi autorskie. Ta forma przedstawia właściciela firmy, bądź jej pracownika, jako eksperta w danej dziedzinie. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby publikować artykuły i teksty napisane przez kogoś innego, oczywiście z odpowiednimi adnotacjami. Ważne jest jednak, aby nie zostawiać ich bez własnych komentarzy. Ustosunkowanie się do czyjejś wypowiedzi i polemika z nią jest domeną przeznaczoną własnie dla ekspertów.
Blog powinien być nie tylko merytoryczny, ale także atrakcyjny wizualnie. Długość tekstów jest rzeczą względną. Czasami, żeby wyczerpać temat, trzeba stworzyć obszerny artykuł, który urozmaicić można filmami, wykresami czy infografikami. Zwiększy to komfort odbioru i pomoże lepiej zrozumieć zagadnienia.
Dobrze prowadzony blog ekspercki z jednej strony spełnia rolę marketingową, z drugiej PR-ową. Pokazuje konkretną firmę jako miejsce, w którym pracują specjaliści w branży, którą się zajmują. Buduje zaufanie i renomę nie tylko wśród swoich klientów, ale także wśród czytelników, którzy tymi klientami mogą zostać. Z drugiej jednak strony w tym marketingu nie może pójść za daleko. Natarczywe promowanie swoich własnych usług lub produktów przyniesie skutek przeciwny do zamierzonego.
Poza tym głównym niebezpieczeństwem, którym jest nazbyt reklamowa forma bloga, należy jeszcze zwrócić uwagę na dwie ważne rzeczy. Pomimo swojej przystępnej formy, blog ekspercki powinien pozostać profesjonalny. Należy więc wystrzegać się wpisów o formie osobistej, zbyt wylewnego przedstawiania własnych poglądów i przemyśleń oraz agresywnego ustosunkowywania się do aktualnych tematów społecznych. Nie tylko może to obniżyć profesjonalność wpisów, ale również zniechęcić niektórych czytelników. Po drugie, blog nie jest sztuką dla sztuki. Powinien żyć i ciągle się rozwijać. Nowe wpisy to podstawa, ale trzeba też wziąć pod uwagę czytelników, którzy swoimi komentarzami podnoszą wartość artykułu i wprowadzają do nich element interakcji.
Blog ekspercki na naszym rynku jest zjawiskiem dość młodym. Ma jednak w sobie duży potencjał i wiele firm zaczyna go doceniać. Relacja, jaką można dzięki niemu zbudować jest opłacalna na wielu płaszczyznach i może przynieść nieoczekiwane, a przede wszystkim długotrwałe korzyści.
Autorem komentarza jest Łukasz Iwanek, właściciel firmy Internetica
źródło: Internetica