Archiwalne

Kara dla TP S.A. za biuro numerów

16.09.2006

Telekomunikacja Polska S.A. została ukarana kwotą 3 mln zł za naruszenie obowiązków informacyjnych w zakresie udzielania informacji o numerach abonentów wszystkich sieci telefonicznych.

Decyzją z dnia 14 grudnia 2005 r. Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (poprzednik Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej) ustalił, że Telekomunikacja Polska S.A. (TP) jest operatorem o największym udziale w rynku świadczenia usług powszechnych i określił szczegółowe warunki świadczenia usługi polegającej na udzielaniu informacji o numerach abonentów wszystkich publicznych sieci telefonicznych.

Zgodnie z przepisami Dyrektywy Unii Europejskiej w sprawie usługi powszechnej informacja o numerach telefonicznych oraz biuro numerów stanowią istotne narzędzie dostępu do publicznych usług telefonicznych i są częścią obowiązku świadczenia usługi powszechnej. Użytkownicy i konsumenci mają prawo korzystać z pełnych spisów numerów telefonicznych oraz biur numerów obejmujących wszystkich spisanych abonentów telefonicznych (zarówno numery stacjonarne, jak i numery komórkowe). Zgodnie tą dyrektywą Państwa Członkowskie powinny zapewnić, aby dostępna była przynajmniej jedna kompletna usługa biura numerów dla wszystkich użytkowników końcowych, w tym dla użytkowników publicznych aparatów samoinkasujących.

W celu realizacji tego obowiązku TP powinna wystosować odpowiednie wnioski do wszystkich operatorów publicznych sieci telefonicznych, zarówno telefonii stacjonarnej jak i ruchomej, w celu zawarcia odpowiednich umów niezbędnych dla świadczenia usługi biura numerów. TP poinformowała, że na dzień 1 września 2006 r. udostępniane były informacje o numerach abonentów tylko 33 spośród 56 operatorów publicznych sieci telefonicznych (w tym brakuje danych z dwóch sieci komórkowych). Spółka jednak nie skorzystała z możliwości wystąpienia do Prezesa UKE z wnioskiem o skrócenie terminów w przypadku prowadzenia bezskutecznych negocjacji z innymi operatorami.

Tym samym TP jako operator publicznej stacjonarnej sieci telefonicznej o największym udziale w rynku świadczenia usług telefonicznych na obszarze Polski nie wypełniła warunku świadczenia usługi polegającej na udzielaniu informacji o numerach abonentów, gdyż nie zawarła odpowiednich umów niezbędnych dla celów świadczenia powyższej usługi. W ocenie Prezesa UKE stan taki świadczy o naruszeniu obowiązków informacyjnych wobec użytkowników końcowych i skutkuje nałożeniem kary pieniężnej.

Nałożona przez Prezesa UKE kara jest znacząco niższa od maksymalnej możliwej wysokości kary (do 3% przychodów TP za ubiegły rok), a także uwzględnia to, że:

  • Spółka była już karana za niewykonanie obowiązków dotyczących użytkowników,
  • w ciągu 9 miesięcy od wydania decyzji, i pomimo toczącego się od 3 miesięcy postępowania o ukaranie, TP nie zakończyła negocjacji z pozostałymi operatorami,
  • TP nie dołożyła należytej staranności w postaci wniosku do Prezesa UKE o zaangażowanie się w negocjacje,
  • obowiązek informacyjny wypełniono w stosunku do danych 1/3 abonentów w sieciach publicznych na polskim rynku telekomunikacyjnym.

Przy ustalaniu wysokości kary pieniężnej Prezes UKE wziął pod uwagę dotychczasową działalność Spółki, a w szczególności fakt, że TP była już karana przez regulatora:

  • Decyzją z dnia 17 września 2002 r Prezes URTiP nałożył karę pieniężną w wysokości 1 mln  zł za niewykonanie decyzji o współpracy pomiędzy Netią Telekom Lublin a TP;
  • Kolejna kara w wysokości 10 mln zł nałożona 7 listopada 2005 r. za niewykonanie decyzji Prezesa URTiP o połączeniu sieci TP i TeleNet-Mielec;
  • Następna kara w wysokości 1 mln zł została wymierzona z 27 lipca 2006 r. za brak realizacji obowiązku poinformowania użytkowników o cenie usług o podwyższonej opłacie przed rozpoczęciem naliczania tych opłat;
  • Kara 200 tys. zł wymierzona 1 sierpnia 2006 r. za pobieranie zbyt wysokich opłat za przeniesienie numeru do sieci innego operatora;
  • Nałożona przez Prezesa UKE w dniu 22 sierpnia 2006 r. kara 50 tys. zł za nieprzedłożenie projektu zmiany cennika świadczonych usług w zakresie promocji pn. „Telefon do planu.”

Źródło: Urząd Komunikacji Elektronicznej, autor: Jacek Strzałkowski

News Nowe Technologie w Logistyce i Przemyśle w 2024 - Od AI po Elektryfikację - artykuł ekspercki Blulog

Przedstawiamy artykuł ekspercki, który analizuje pięć kluczowych trendów technologicznych, które już teraz kształtują sektor logistyczny i przemysłowy, oraz przewiduje, jakie zmiany mogą nastąpić w 2025 roku. czytaj więcej

News Jak wybrać oprogramowanie do biura rachunkowego?

Rachunkowość jest naprawdę bardzo ważną dziedziną. Praktycznie nie można sobie wyobrazić funkcjonowania mniejszej, czy też większej firmy bez rachunkowości, ponieważ prowadzenie księgowości jest niezwykle ważne. Nie można ukrywać, że rachunkowość jest skomplikowaną dziedziną, a dokonywanie wszelkiego rodzaju wyliczeń jest bardzo żmudne i czasochłonne. Na szczęście od pewnego czasu możemy korzystać z wielu różnego rodzaju specjalistycznych programów rachunkowych, które znacznie ułatwiają dokonywanie obliczeń. Czym kierować się przy wyborze takiego programu? czytaj więcej

News 3S Data Center S.A. z tytułem Najbardziej aktywnego Partnera roku w ramach programu Veeam Cloud & Service Provider

Firma 3S Data Center S.A., należąca do Grupy 3S, właściciel kilku nowoczesnych ośrodków centrum danych w Polsce, a także dostawca kompleksowych rozwiązań chmurowych dla biznesu, znanych na rynku pod wspólną marką Cloud2B, została uznana za Najbardziej aktywnego Partnera roku 2018 w ramach programu Veeam Cloud & Service Provider przez firmę Veeam® Software, lidera rozwiązań do tworzenia kopii zapasowych, które umożliwiają inteligentne zarządzanie danymi (Intelligent Data Management™). czytaj więcej