Podczas konferencji „Telewizja kablowa wczoraj - dziś – jutro”, zorganizowanej w dniu 9 maja br. przez Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej, zostały określone główne kierunki w jakich będzie się rozwijał rynek telekomunikacyjny w Polsce – czekają nas domowe centra rozrywki.
Usługi dostępne do tej pory tylko w sieciach telefonicznych i tylko w sieciach kablowych, są obecnie świadczone w obu rodzajach sieci. W sieciach PSTN jest już dostępna telewizja, a w sieciach telewizyjnych jest już dostępna telefonia. Jednocześnie we wszystkich sieciach możliwy jest dostęp do internetu. Tak więc coraz częściej przestaje mieć znaczenie rodzaj sieci, a to co w niej jest dostępne.
Podczas panelu prowadzonego przez prof. Józefa Modelskiego - Politechnika Warszawska, przedstawiciele firm telekomunikacyjnych i organizacji z branży telekomunikacyjnej (Maciej Witucki - Telekomunikacja Polska S.A., Andrzej Rogowski - Multimedia Polska S.A., prof. Marek Hołyński - Polskie Towarzystwo Informatyczne, Marek Bury - Aster Sp. z o.o. oraz Krzysztof Surgowt - Astra Polska Sp. z o.o.) zaprezentowali kluczowe elementy rozwoju polskiego rynku telekomunikacyjnego.
Wg panelistów, polski rynek telekomunikacyjny szybko zmierza w kierunku konsolidacji usług oraz oferowania klientom usług w postaci całych pakietów. Przykładowo, coraz większym powodzeniem cieszy się wśród klientów usługa Triple-Play, czyli pakiet zawierający trzy usługi: telewizję, internet i telefon. Operatorzy sieci kablowych posiadają już w granicach 300 tys. abonentów potrójnej usługi (wg PIKE).
Dla klientów i rynku coraz mniejsze znaczenie mają takie kwestie jak dostęp do sieci, ponieważ dróg dostępu do niej jest coraz więcej – od tradycyjnej sieci kablowej w postaci kabla telefonicznego, skrętki lub kabla koncentrycznego, przez dostęp realizowany w technologiach telefonii komórkowej, aż po dostęp drogą satelitarną. W każdej z technologii dostęp do sieci jest już dwukierunkowy i coraz tańszy.
Klienci coraz baczniejszą uwagę zwracają na to, jakie usługi otrzymają w ramach posiadanego dostępu do sieci, a więc coraz większego znaczenia nabierają kwestie związane z wachlarzem możliwych do zaoferowania usług, przez daną firmę. „Dziś mamy rynek dostępu, jutro rynek kontentu” powiedział Andrzej Rogowski, prezes Multimedia Polska S.A.
Podobne zdanie na ten temat ma prezes Telekomunikacji Polskiej S.A. – Marek Witucki, który uważa, że nie ma już przyszłości dla telewizji kablowych, nie ma również przyszłości dla tradycyjnej telefonii PSTN. Przewagą nie jest również posiadanie tak zwanego kabla (jako przykład podał Tele2, która nie posiada kabli, a świadczy usługi na bazie sieci TP S.A.), przewagą dla firm telekomunikacyjnych staje się kontent, wejście w rynek reklamy oraz cyfryzacja usług. Prezes Witucki przyznał jednocześnie, że telewizje kablowe były pierwsze w zakresie korwengencji usług, lecz Telekomunikacja Polska będzie dążyła do zdobycia znaczącego udziału w tej części rynku.
Jednak niezależnie od tego jak będzie rozwijał się sam kontent i jego zawartość, to wg prelegentów w Polsce brakuje działań związanych z ujednoliceniem polityki rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej umożliwiającej bezawaryjne przenoszenie oferowanych usług. Obecnie mamy do czynienia z wielką ilością regulacji, głównie ze strony Urzędu Komunikacji Elektronicznej, nie są jednak prowadzone przez organy państwowe prace zmierzające do określenia kierunków rozwoju całej branży.
Wbrew pozorom, zasoby sieci szkieletowych, poprzez które realizowany jest dostęp do usług dla klientów końcowych, są skończone i bez kompleksowych inwestycji w infrastrukturę telekomunikacyjną na poziomie ogólnokrajowym, może w najbliższym czasie dojść do sytuacji, że dynamicznie rozwijające się zapotrzebowanie na nowe usługi, nie będzie mogło być w pełni realizowane. Wg uczestników panelu, co szczególnie podkreślał prezes Witucki, może po prostu zabraknąć zasobów dla wymagających coraz większego pasma i coraz większych przepływności usług multimedialnych.
Niemniej, zanim do tego dojdzie, z pewnością wiadomo, że przyszłość nie jest już związana z popularnym hasłem Triple-Play. Jak podkreślił Krzysztof Surgowt, prezes Astra Polska Sp. z o.o. przyszłość leży w Multi-Play, a więc w umożliwieniu klientom dostępu do wielu usług jednocześnie za pomocą danego medium dostępowego.
Multimedialność będzie budowała przewagę danej firmy i danego dostawcy kontentu i będzie to multimedialność rozumiana jako możliwość oddziaływania przez klienta na to co, gdzie i kiedy ogląda i z jakiej usługi korzysta. A więc naszą przyszłością są jak to zaprezentował prof. Marek Hołyński „domowe centra rozrywki”, które będą ukształtowane wg poniższych punktów:
- dostęp do IPTV w formacie HD,
- sterowanie przez pilota, myszkę lub klawiaturę,
- bezprzewodowe urządzenia zarządzane jednolitym oprogramowaniem,
- dostęp do Internetu, korzystanie z poczty elektronicznej, telefonii internetowej i gier,
- edycję własnego wideo, wybór stacji radiowych, tworzenie bibliotek muzycznych i kolekcji zdjęć cyfrowych,
- czasem wykonywanie zadań związanych z pracą.
A więc już niedługo powszechnie dostępna telewizja w komórce, laptopie a może w zegarku to będzie zwykła codzienność.
źródło: własne oraz materiały z konferencji PIKE „Wiodąca rola operatorów kablowych w budowie społeczeństwa informacyjnego”
autor: Grzegorz Arciszewski