Archiwalne

Konsumenci o rynku telekomunikacyjnym

29.01.2007

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował wyniki przeprowadzonych badań opinii konsumentów o rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2006 roku. Badania przeprowadzono w grudniu 2006 roku na zlecenie UKE. Badania ankietowe wykonało Centrum Badań Marketingowych INDICATOR Sp. z o.o., którego głównym celem było poznanie opinii o funkcjonowaniu rynku usług telekomunikacyjnych oraz zebranie informacji o preferencjach konsumentów w zakresie usług w sieci stacjonarnej, ruchomej, usług dostępu do sieci Internet oraz usług odbioru programów telewizyjnych.

Badanie przeprowadzono na 1616 osobowej próbie wylosowanej z populacji ludności Polski w wieku 15 lat i powyżej. Reprezentatywny dobór próby pozwala na przełożenie wyników otrzymanych w badaniu na całą populację Polski.

Na podstawie tego badania w styczniowym numerze Biuletynu Informacyjnego UKE opublikowane zostały najważniejsze i najciekawsze wyniki tego badania, odzwierciedlającego preferencje użytkowników końcowych na rynku telekomunikacyjnym w Polsce. Informacje te zostały zestawione z wynikami analogicznego badania przeprowadzonego w październiku 2005 roku przez firmę BSR IBROP.

Poniżej został przedstawiony skrót wyników badania opinii konsumentów zrealizowanego w 2006 roku.

NAJWAŻNIEJSZE WNIOSKI

Rynek telefonii stacjonarnej:

  • Wyniki badania wskazują na wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych (90%).
  • Telefon stacjonarny posiada 66% respondentów.
  • Polacy najczęściej wykorzystują telefon domowy w kontaktach lokalnych. Połączenia te codziennie wykonuje przeszło połowa badanych (51%). Fakt ten świadczy wyraźnie, że Polacy przestali traktować rozmowy telefoniczne jako luksus, postrzegając je jako naturalną formę komunikacji.
  • Telefon stacjonarny najczęściej wykorzystywany jest do połączeń głosowych. Połączenia z Internetem (dial-up) wykonywane są sporadycznie.
  • Najwyższy poziom niezadowolenia z operatorów telefonii stacjonarnej nadal powodują składniki cenowe ofert.
  • Pierwszą pozycję na rynku telefonii stacjonarnej zajmuje Telekomunikacja Polska S.A., z usług której korzysta 90% użytkowników telefonów stacjonarnych. Jest ona także najlepiej rozpoznawaną marką wśród operatorów telefonicznych. Spontanicznie wymienia ją prawie każdy badany (97%).
  • Kolejne pozycje pod względem rozpoznawalności marki zajmują trzej główni konkurenci Telekomunikacji: Tele2, Netia i Dialog. Marki te są często wymieniane przez respondentów, a znajomość wspomaganą rejestrują na poziomie powyżej 80% (Tele2), 60% (Netia) czy 45% (Dialog).
  • Wyniki sondażu wskazują, że popyt abonentów telefonii stacjonarnej charakteryzuje się elastycznością. Podwyżki cen abonamentu mogą skutecznie wpłynąć na rezygnację z usług operatora.
  • Średnio respondenci płacą rachunki za telefon stacjonarny w wysokości około 100 złotych.

Rynek telefonii ruchomej:

  • Penetracja na rynku telefonii ruchomej jest na podobnym poziomie, jak w przypadku telefonów stacjonarnych. 64% Polaków posiada telefon komórkowy.
  • Znajomość wszystkich trzech operatorów telefonii ruchomej jest na podobnym poziomie, ze znajomością spontaniczną około 80% i wspomaganą przekraczającą 90%.
  • Wiadomości tekstowe wysyłane z telefonów komórkowych nadal są bardzo powszechną formą komunikacji i cieszą się dużą popularnością. SMS-y są wysyłane przez przeszło 90% posiadaczy telefonów komórkowych. Dwukrotnie mniej osób (43%) wysyła wiadomości MMS.
  • Oferta cenowa i rabaty są głównymi kryteriami, branymi pod uwagę przy wyborze operatora telefonii ruchomej.
  • Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (91 złotych), niż użytkowników kart pre-paid (49 złotych) czy mix (54 złotych).

Rynek Internetu:

  • Dostępność Internetu jest w Polsce zróżnicowana. Niespełna połowa Polaków korzystała z sieci Internet w ciągu ostatniego miesiąca (45%), z czego najwięcej osób łączyło się z siecią we własnym domu lub w pracy.
  • Większość respondentów, korzystających z dostępu do Internetu w domu, korzysta ze stałego łącza: Neostrady (40%), lub operatorów telewizji kablowej (18%). Postęp technologiczny nie przełożył się jeszcze na prędkość połączenia: wśród posiadaczy stałego łącza jedynie 13% badanych używa połączenia o prędkości 1 Mb/s lub większej.
  • Na rynku komunikatorów internetowych dwa programy są zdecydowanie częściej wykorzystywane, niż narzędzia firm konkurencyjnych. W rozmowach tekstowych jest to Gadu-Gadu (85%), a w głosowych: Skype (89%).

Rynek telewizyjny:

  • Większość respondentów korzysta tylko z tradycyjnej telewizji analogowej przez odbiór naziemny (53%), w co trzecim domu podłączona jest telewizja kablowa (33%), a co piąty badany ma u siebie telewizję satelitarną (20%).
  • W niewielu domach korzysta się z telewizji cyfrowej (11%), część respondentów jest jednak zainteresowana ofertą operatorów telewizji cyfrowej.

Źródło: UKE

News Rola archiwizacji w zarządzaniu dokumentami firmowymi

Zarządzanie dokumentami firmowymi to wieloetapowy proces. Z jednej strony trzeba zapewnić im bezpieczeństwo na etapie procedowania, z drugiej strony należy zadbać o prawidłową archiwizację. Jej rola jest nieoceniona, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Co powinieneś wiedzieć o prawidłowej archiwizacji dokumentów i dlaczego jest ona tak ważna? czytaj więcej

News Profesjonalna strona internetowa - fundament sukcesu w biznesie

Dobrze zaprojektowana i zoptymalizowana witryna to dziś jeden z podstawowych elementów prowadzenia firmy. Profesjonalna strona internetowa wspiera sprzedaż, buduje zaufanie i zapewnia widoczność w sieci. Kluczowe są nie tylko estetyka i funkcjonalność, ale też odpowiednie przygotowanie pod SEO. Dlatego warto podejść do tematu kompleksowo – od projektu po promocję. czytaj więcej

News Recykling elektroniki w przedsiębiorstwie - co zrobić z elektroodpadami w firmie?

Zapewne wiesz, że jako przedsiębiorca powinieneś zaangażować się w recykling elektroniki. Recykling elektroniki pozwoli Ci nie tylko zdobyć dodatkowe środki, ale też zagospodarować odpady elektryczne i elektroniczne wytworzone w firmie w zgodzie z przepisami, a przy okazji pokazać, że Twoja marka troszczy się o środowisko. Sprawdź, jak postępować z elektroodpadami w firmie i skorzystać na przetwarzaniu elektroniki. czytaj więcej

News Firmowe centrum dowodzenia

Czy da się zarządzać całą komunikacją biznesową, czyli połączeniami głosowymi, połączeniami wideo, kamerami CCTV, konferencjami internetowymi, domofonami i systemami powiadomień, a także danymi i analizami danych w jednej scentralizowanej sieci? Tak z centralami marki Grandstream to możliwe! Poznajcie bogate portfolio możliwości. czytaj więcej

News Niebawem na polskim rynku zadebiutuje RCS – zupełnie nowe wcielenie SMS-a

Od kilku lat systematycznie spada liczba wysyłanych przez Polaków wiadomości SMS. W 2018 Polacy wysłali łącznie 46,5 mld SMS-ów, to o 3 miliardy mniej niż rok wcześniej. Wiadomość tekstowa ma już jednak swojego technologicznego następcę bardziej dostosowanego do potrzeb współczesnego użytkownika – to RCS, czyli Rich Communication Services, który rozszerza funkcjonalność tradycyjnego SMS-a o szereg funkcji multimedialnych. Format z powodzeniem działa już w 55 krajach i wielkimi krokami zbliża się do Polski. Już 4 marca w Warszawie odbędzie się specjalny warsztat dla firm organizowany przez Infobip, podczas którego będzie można poznać wszystkie funkcjonalności RCS i sprawdzić jego zastosowanie w praktyce. czytaj więcej