Archiwalne

Mapy telekomunikacyjnych białych plam już dostępne

12.02.2009

Prezes UKE udostępnił na stronie internetowej Urzędu wstępne mapy zasięgu i białych plam funkcjonowania telefonii stacjonarnej oraz dostępu do szerokopasmowego Internetu.

Stworzenie przez Urząd Komunikacji Elektronicznej map ma służyć realizacji kilku celów. Jednym z nich jest zidentyfikowanie miejsc, gdzie istnieje zapotrzebowanie na te usługi i gdzie z różnych przyczyn są one niedostępne dla użytkowników. Mapy posłużą także samym operatorom telekomunikacyjnym, w szczególności operatorom niewielkim/lokalnym do rozpoznania poziomu popytu na usługi telefonii stacjonarnej oraz dostępu do Internetu.

Mapy mają także pomóc wszystkim chętnym w uzyskaniu szczegółowych informacji o istniejących na obszarze ich zamieszkania możliwościach w zakresie dostępu do telefonii stacjonarnej i do Internetu, przede wszystkim o operatorach już działających na tych obszarach.

Jednocześnie mapy pozwolą na zidentyfikowanie obszarów, gdzie należy uruchomić/wspomóc procesy inwestycyjne, co w szczególności należy do prac powołanego przez Premiera Zespołu Polska Cyfrowa, w którym Prezes UKE bierze udział w charakterze doradcy.
 
Zobacz mapy zasięgu usług oraz białych plam
 
Zgłoszenia danych do map 
Mapy białych plam dostępu do telefonii stacjonarnej i Internetu szerokopasmowego uwzględniają informacje, które wpłynęły i będą jeszcze wpływały do UKE od:

  • samych użytkowników bądź potencjalnych użytkowników tych usług,
  • przedsiębiorców świadczących usługi telekomunikacyjne.

Zgłoszenia o braku dostępu do tych usług nadchodziły zarówno indywidualnie od użytkowników, jak również w ramach zorganizowanych akcji, zbiorczo od jednostek samorządowych, w tym gmin. Ankiety zgłoszeń o braku dostępu do usług przy jednoczesnej chęci ich posiadania, opublikowano na stronie internetowej UKE oraz m.in. w Gazecie Wyborczej i PCWorld.

Zgłoszenia użytkowników pozwalają na ustalenie poziomu zapotrzebowania na usługi telefonii stacjonarnej i Internetu szerokopasmowego na danym obszarze. W odniesieniu do danych od klientów, zamieszczonych w „mapach białych plam”, należy stwierdzić, że nadesłanie wypełnionych ankiet było w pełni dobrowolne. Mapy zostały stworzone wyłącznie na podstawie przekazanych do Urzędu zgłoszeń od użytkowników. Nie stanowią one zatem pełnej informacji na temat faktycznej liczby użytkowników nie posiadających dostępu do usług objętych mapami. Walorem tych danych jest jednak to, że są to zgłoszenia osób, które chcą mieć dostęp tak do telefonii stacjonarnej, jak i do Internetu oraz czynnie poszukują odpowiedniej oferty. Obrazują one więc zapotrzebowanie na tę usługę na terenach, skąd napłynęły zgłoszenia. Mamy nadzieję, że publikacja map zintensyfikuje proces składania zgłoszeń.

Do przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy przekazali do Urzędu sprawozdania z działalności za rok 2007, w tym telewizji kablowych, wysłano pisemne zapytania dotyczące szczegółowych informacji o liczbie (wg stanu na dzień 30 czerwca 2008 r.) abonentów indywidualnych i biznesowych, którym świadczą usługi dostępu do Internetu szerokopasmowego w rozbiciu na poszczególne gminy. Formularze zapytań do przedsiębiorców telekomunikacyjnych opublikowano również na stronie internetowej UKE.

Odpowiedzi od przedsiębiorców telekomunikacyjnych pozwoliły na ustalenie, na jakim obszarze kraju działają. Indywidualne dane o liczbie ich klientów nie są ujawniane, służą one jedynie do ustalenia ogólnej/zagregowanej dla danego obszaru informacji.

Należy zwrócić uwagę, że odpowiedzi na akcję Prezesa UKE udzielili nie tylko przedsiębiorcy, do których zostały wysłane pisemne zapytania. UKE otrzymało również nieliczne zgłoszenia od przedsiębiorców, którzy ze strony internetowej UKE lub w inny sposób dowiedzieli się o akcji Prezesa UKE.

Mapy nie uwzględniają jednak informacji od tysięcy małych operatorów, do których Urzędowi trudno jest dotrzeć z powodu braku informacji o prowadzonej przez nich realnie działalności. Urząd szacuje, że może ich być ponad 3 tysiące i mogą oni obsługiwać nawet milion abonentów, świadcząc im usługi w technologii światłowodowej lub radiowej. Często to właśnie oni stanowią rzeczywistą alternatywę dla dużych firm. Nie mając jednak możliwości prowadzenia kosztownej działalności marketingowej i analizy rynku, nie docierają do potencjalnych klientów, a klienci często nie wiedzą o ich istnieniu.

Intencją Prezesa UKE jest, aby mapy mogły być na bieżąco aktualizowane i odzwierciedlały realne zapotrzebowanie użytkowników na usługi i stanowiły jednocześnie pełną informację o przedsiębiorcach świadczących usługi na danym obszarze. Prezes UKE planuje bowiem sukcesywne rozszerzanie zakresu informacji dostępnych na mapach. Informacje te zostaną uzupełnione w najbliższym czasie o dane kontaktowe przedsiębiorców, co umożliwi użytkownikom wyszukanie za pośrednictwem map przedsiębiorcy, do którego będzie mógł zgłosić zamówienie na uzyskanie dostępu do usług.

Formularze do zgłoszeń
Prezes UKE pragnie ułatwić przesyłanie danych o obszarach, gdzie z jednej strony istnieje zapotrzebowanie na usługi, a z drugiej zaś działa tam przedsiębiorca. W tym celu, w ramach map białych plam, dostępne są zakładki z formularzami zgłoszeń do pobrania, odrębnie dla użytkowników i dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych:

INTERNET:

TELEFON:

Aby mapy białych plam były narzędziem „ciągle żywym”, a zarazem w pełni odzwierciedlającym popyt i podaż usług telefonii stacjonarnej i szerokopasmowego Internetu, Prezes UKE zachęca:

  • użytkowników, aby zgłaszali informacje o braku dostępu do tych usług;
  • przedsiębiorców, by informowali o obszarach, na których je świadczą.

Prezes UKE wyraża nadzieję, że mapy „białych plam” spotkają się z dużym zainteresowaniem zarówno ze strony społeczeństwa, jak i przedsiębiorców telekomunikacyjnych, zwłaszcza lokalnych i jednocześnie zwraca się z prośbą o przesyłanie zgłoszeń. Pozwolą one na bieżąco aktualizować mapy, co umożliwi wszystkim zainteresowanym klientom łatwiejszy dostęp do operatorów, a operatorom z kolei wskażą obszary, gdzie jest popyt na świadczone przez nich usługi. 

źródło: UKE

News iPhone 13 – cztery wersje i najważniejsze różnice?

We wrześniu bieżącego roku zobaczyliśmy premierę kolejnej edycji smartfonów iPhone od Apple. Na rynku są już dostępne 4 wersje trzynastki, dlatego poniżej znajdziesz informacje o tym, jakie są najważniejsze różnice między nimi. czytaj więcej

News Jakie słuchawki do smartfona: Apple AirPods 2, Xiaomi Mi True Wireless Earphones 2 Basic czy ANC Tronsmart Apollo Bold TWS?

Na rynku jest dostępnych wiele słuchawek bezprzewodowych w wersji dousznej, które mogą współpracować ze smartfonami i urządzeniami mobilnymi, jednak my zajmiemy się dziś trzema produktami: Apple AirPods 2, Xiaomi Mi True Wireless Earphones 2 Basic i ANC Tronsmart Apollo Bold TWS. Zobacz ich opisy i porównanie parametrów, które może Ci pomóc w wyborze docelowego produktu. czytaj więcej

News Shopware – czym jest i czy warto z niego skorzystać

Znalezienie dobrej platformy e-commerce nie jest łatwe. Na rynku istnieje oczywiście wiele rozwiązań. W tym artykule bliżej przyjrzymy się jednemu z nich, a jest nim Shopware. czytaj więcej

Wiadomości firmowe Wideokonferencje bez ograniczeń i suwerenność cyfrowa? Z innovaphone IP6013 wszystko na jednej platformie

Nowa brama VoIP IP6013 firmy innovaphone AG z Sindelfingen (Niemcy), specjalisty w dziedzinie rozwiązań komunikacyjnych dla biznesu, nie ma prawie nic wspólnego z bramami VoIP poprzednich generacji. Zamiast tego jest to zunifikowana platforma Unified Communications z funkcjonalnością PBX i zintegrowanym serwerem konferencyjnym, która umożliwia użytkownikom jednym kliknięciem dostęp do wszystkich ważnych narzędzi komunikacyjnych - czatu, statusu obecności, konferencji, poczty głosowej, udostępnia czytaj więcej