Firma Cisco poinformowała o zakończeniu pierwszego etapu prac nad lokalizacją i tłumaczeniem na język polski materiałów dydaktycznych Cisco Networking Academy.
Materiały szkoleniowe kursu CCNA Exploration moduł 1, przeznaczonego dla studentów szkół wyższych, zostały przetłumaczone przez grupę złożoną z 24 instruktorów w programie Netacad. Redakcją i korektą materiałów zajęła się grupa inżynierów Cisco Polska. Projekt został zrealizowany przy wsparciu firmy NextiraOne, partnera Handlowego firmy Cisco.
Kurs CCNA Exploration w języku polskim umożliwi polskim studentom szerszy dostęp do wiedzy z zakresu technologii sieciowych oraz przygotowanie do uzyskania międzynarodowego certyfikatu CCNA. Kolejne moduły CCNA Exploration będą tłumaczone w najbliższej przyszłości.
„W Polsce firma Cisco intensywnie angażuje się w budowę społeczeństwa informacyjnego. Na świecie program Cisco Networking Academy został zainaugurowany w 1997 roku, a w Polsce w 2000 roku i cieszy się stałym zainteresowaniem studentów. Polscy absolwenci kierunków technologicznych są cenionymi specjalistami w kraju i na świecie. Program Cisco Networking Academy przygotowuje do zdobycia liczącego się w branży teleinformatycznej certyfikatu, co pozwala absolwentom potwierdzić ich kompetencje na konkurencyjnym rynku pracy” – powiedziała Anna Czacharowska-Rybkowska z firmy Cisco, koordynator programu Cisco Networking Academy w Polsce.
Program Cisco Networking Academy jest kierowany do uczniów starszych klas szkół ponadgimnazjalnych, studentów wyższych uczelni oraz osób pragnących uzyskać nowe umiejętności zawodowe. Podstawowy kurs w Cisco Networking Academy składa się z 4 części i trwa minimum 6 miesięcy. Uczestnicy biorą udział w zajęciach teoretycznych, zdobywają umiejętności praktyczne w laboratorium, a także korzystają z nowoczesnych, multimedialnych materiałów dydaktycznych. Od momentu rozpoczęcia programu wzięło w nim udział ponad 47 tysięcy uczestników. W ubiegłym roku w kursach uczestniczyło 16 tysięcy studentów, pod opieką 311 instruktorów Cisco.
Cisco nieustannie aktualizuje program szkoleń, aby nadążyć za rosnącym zapotrzebowaniem na pracowników technicznych na konkurencyjnym, globalnym rynku. Niedawno rozszerzony program Akademii Sieciowych składa się z dwóch ścieżek: CCNA Discovery i CCNA Exploration, kierowanych do różnych grup studentów w zależności od ich celów i dotychczasowego doświadczenia.
„Jesteśmy dumni, że udało nam się rozpocząć projekt lokalizacji materiałów dydaktycznych przygotowujących do certyfikatu CCNA na język polski. Wagę projektu podkreśla fakt, że polski jest jednym z pierwszych języków, nie znajdujących się na oficjalnej liście ONZ, na który dokonano oficjalnego przekładu" - dodała Anna Czacharowska-Rybkowska.
Aby wspomóc efektywność procesu lokalizacji, obejmującego materiały dydaktyczne i laboratoryjne, a także glosariusz, pliki multimedialne, grafiki, ćwiczenia, quizy oraz egzaminy - zastosowano szeroki wachlarz nowatorskich narzędzi internetowych, umożliwiających wygodną i prostą współpracę na odległość. Ustanowiono dedykowaną stronę, gdzie użytkownicy – tłumacze mogli proponować tłumaczenia dla słów w glosariuszu, a w wypadku rozbieżności, głosować nad tym, który zostanie uznany za oficjalne tłumaczenie.
Na bazie platformy e-learningowej Moodle stworzono na serwerach Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu listę dyskusyjną, wykorzystywaną do wymiany poglądów, pytań i plików dotyczących tłumaczenia. Całość projektu koordynowana była za pośrednictwem dostarczonej i obsługiwanej przez firmę Cisco platformy do zarządzania tłumaczeniami WorldServer.
Koordynacją projektu lokalizacji zajmował się p. Lucjan Hajder z Cisco Academy Training Center działającej przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. W programie lokalizacji materiałów dydaktycznych wzięli udział: Uniwersytet Marie-Curie Skłodowskiej w Lublinie, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu – Instytut Informatyki Stosowanej, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie, Pomorska Akademia Regionalna Cisco, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Społeczna Wyższa Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Instytut Automatyki i Robotyki – Wojskowa Akademia Techniczna, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie oraz Fundacja Wspierania Edukacji Informatycznej „PROIDEA”.
źródło: Cisco