Telefonia internetowa jest idealnym rozwiązaniem zarówno dla użytkowników domowych, jak i dla firm. Szczególnie tych, w których wykonuje się bardzo dużo połączeń międzynarodowych lub gdy telefon jest podstawowym narzędziem pracy. Zanim jednak firma zdecyduje się na zastąpienie tradycyjnego telefonu stacjonarnego telefonią VoIP, musi rozważyć wszystkie za i przeciw.
Zalety telefonii VoIP:
- niskie koszty połączeń – dużo niższe niż w sieciach tradycyjnych operatorów, a w ramach tej samej sieci VoIP zazwyczaj darmowe. Jest to korzystne przede wszystkim w firmach, które posiadają wiele oddziałów. Oznacza bowiem, że pracownicy rozmawiają ze sobą zupełnie za darmo nawet wtedy, gdy oddziały firmy zlokalizowane są w różnych miastach
- niskie koszty połączeń to niższe koszty funkcjonowania firmy oraz większa konkurencyjność na rynku
- szeroka gama funkcjonalności dodatkowych
- możliwość zapisywania, przechowywania i odtwarzania rozmów w dowolnej chwili (szczególnie przydatne w działach obsługi klienta)
- możliwość korzystania z usług operatora niezależnego, a nie z usług największych firm na rynku
- łatwość użytkowania – z VoIP można korzystać nawet, gdy komputer jest wyłączony lub nawet gdy nie mamy komputera, a jedynie łącze internetowe
- możliwość korzystania z usługi fax2mail i mail2fax, czyli wysyłania i odbierania faksów za pomocą komputera i skrzynki email.
Oprócz niskich kosztów połączeń warto docenić również dodatkowe funkcjonalności, jakie oferuje telefonia VoIP, a przynajmniej niektórzy operatorzy. Mogą to być np. możliwość wyboru numeru z dowolnej strefy numeracyjnej, blokowania wybranych połączeń czy też przeglądania na bieżąco billingów połączeń przychodzących i wychodzących.
„Decydując się na VoIP, warto przejrzeć oferty dostawców internetu – obecnie większość z nich proponuje również telefonię internetową. Co więcej, oferta pakietowa jest zawsze korzystniejsza, co oznacza, że za VoIP zapłacimy albo mniej, albo dostaniemy atrakcyjny pakiet minut do wykorzystania” – radzi Tomasz Pawłowski, prezes Forweb.
Wady telefonii VoIP:
- konieczne jest stabilne łącze internetowe. W przeciwnym razie połączenia mogą być zrywane, a rozmowy zniekształcane
- konieczny jest zakup dodatkowego sprzętu – telefonu IP lub bramki VoIP
- ryzyko przechwycenia informacji – jeśli niepowołana osoba zdobędzie dostęp do serwera VoIP, będzie mieć dostęp do zapisanych rozmów oraz samej usługi głosowej, co z kolei oznacza możliwość podsłuchiwania rozmów oraz wykonywania połączeń na koszt użytkownika
- SPIT (Spam over Internet Telephony) to spam rozpowszechniany poprzez telefonię internetową. To niechciane połączenia, które mają skłonić użytkownika do wykonania pewnego działania, np. wejścia na określoną stronę www lub które powodują, że w firmie wszystkie telefony dzwonią jednocześnie
- bramki VoIP są podatne na ataki typu DoS, które mają na celu sparaliżować pracę firmy. Atak tego typu polega na tym, że do serwera wysyłanych jest bardzo dużo żądań, których serwer nie jest w stanie obsłużyć
- każda przerwa w dostawie prądu sprawia, że firma nie ma możliwości korzystania z telefonu
- problemy z dzwonieniem na telefony alarmowe – niektóre bramki VoIP umożliwiają podłączenie do standardowej linii miejskiej i właśnie takie warto wybierać. Innym rozwiązaniem jest posiadanie alternatywnej linii stacjonarnej lub wybór takiego operatora VoIP, który większość połączeń wychodzących realizuje przez VoIP, a na numery alarmowe - tradycyjnym łączem telefonicznym.
„Przed podjęciem decyzji o rezygnacji z tradycyjnej telefonii na rzecz VoIP należy więc zastanowić się, co jest dla firmy ważniejsze: niezawodność czy mniejsze koszty. Mimo wszystko nie rezygnujmy z VoIP, lecz pomyślmy o rozwiązaniu awaryjnym” – sugeruje Tomasz Pawłowski z Forweb.
źródło: Forweb