Archiwalne

Ostrzeżenie w sprawie nieuczciwych praktyk przedstawicieli handlowych reprezentujących Telekomunikację Novum

24.02.2011

Jak informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej, w ostatnim czasie do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wpływają liczne skargi dotyczące działalności akwizytorów reprezentujących Telekomunikację Novum. Abonenci Telekomunikacji Polskiej skarżą się, że wyłudzono od nich dane osobowe i podstępem skłoniono do zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, posługując się przy tym decyzją podpisaną przez Prezesa UKE „zastępującą umowę w zakresie połączenia sieci Telekomunikacji Novum Sp. z o.o. z siecią Telekomunikacji Polskiej".

W związku z tym, Prezes UKE informuje, że przedstawiany konsumentom dokument i jego różne wersje (różne w różnych regionach kraju), jak i widniejący pod nim podpis są nieprawdziwe. W związku z tymi praktykami i ich masową skalą Prezes UKE powiadomi organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

Jednocześnie UKE wzywa do daleko posuniętej ostrożności i ostrzega przed zawieraniem umów bez dokładnej analizy przedstawianych ofert i dokumentów.

Prezes UKE w 2009 r. ukarał Telekomunikację Novum za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych, a 27 stycznia 2011 r. ponownie wszczął postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej na tego operatora, między innymi za wprowadzanie w błąd osób podpisujących umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Prezes UKE przypomina również, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, w przypadku zawarcia przez abonenta umowy poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w domu) lub na odległość (np. przez telefon), abonent ma prawo od niej odstąpić w terminie 10 dni od dnia jej zawarcia. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Dziesięciodniowy termin na odstąpienie od zawartej umowy dotyczy zawieranych przez przedsiębiorców umów z konsumentem.

W celu poprawy ochrony praw konsumentów usług telekomunikacyjnych i zwiększania ich świadomości Prezes UKE uruchomił Telefoniczne Centrum Informacji Konsumenckiej, w którym abonenci mogą uzyskać wszelką niezbędną pomoc. Przydatne informacje dotyczące zawierania umów znajdują się również na stronach internetowych Centrum Informacji Konsumenckiej UKE.

Przepisy nakładają na władze publiczne obowiązek ochrony konsumentów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Niemniej jednak nic nie zastąpi rozsądnego i racjonalnego podejmowania przez konsumentów decyzji opartych na analizie korzyści, płynących z zawarcia umowy, poprzedzonych znajomością funkcjonowania danej usługi czy informacjami na temat właściwości produktu i operatora.

W każdym przypadku abonent, który ma wątpliwości co do warunków umowy, treści jej postanowień, zasad funkcjonowania usługi, może szukać pomocy kontaktując się z telefonicznym Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod numerem infolinii 801-900-853 (koszt połączenia wg taryfy operatora lokalnego) lub (22) 534-91-74 od poniedziałku do piątku w godzinach 07:15 - 16:15 lub mailem: uke|uke.gov.pl| target=_blank|uke|uke.gov.pl

źródło: UKE

News Unijne rozporządzenie w sprawie maszyn - jakie zmiany?

Unijne rozporządzenie w sprawie maszyn będzie obowiązywać od 20 stycznia 2027 roku. Weszło ono w życie we wszystkich państwach członkowskich 19 lipca 2023 r., 20 dni po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Producenci maszyn mają teraz czas na spełnienie nowych wymogów bezpieczeństwa dotyczących urządzeń i maszyn. czytaj więcej

News Jak technologia wspiera pracownika?

Odkryj, jak technologia rewolucjonizuje pracę. Artykuł omawia innowacyjne rozwiązania promujące wydajność, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie pracowników. czytaj więcej

News Voicebot w branżach niszowych - jak go wykorzystać?

Nie od dziś wiadomo, że w przestrzeni internetowej ciągle ma miejsce automatyzacja różnego typu zadań, związanych np. ze sprzedażą czy też innymi przestrzeniami komunikacyjnymi. Korzystanie przez różnego rodzaju firmy z botów głosowych, nie jest już żadnym novum. Posiadanie głosowych asystentów w bankach, na infoliniach oraz w innych miejscach nikogo już nie dziwi. Jednym tego typu botów głosowych jest Voicebot. Gwałtowny rozwój sztucznej inteligencji sprawi, że w niedalekiej przyszłości dojdzie do optymalizacji procesów sprzedażowych, a być może asystent głosowy będzie nas rejestrował do lekarza itp. "Automatic speech recognition", czyli automatyczne rozpoznawanie mowy ludzkiej przez komputer to coś, na co warto postawić już dziś. czytaj więcej

News Czy tablet może pomóc w pracy biurowej?

Notebooki na dobre weszły do typowego asortymentu różnego rodzaju biur – zastąpiły tym samym komputery stacjonarne. Teraz jednak na rynku pojawił się nowy gracz – tablet. Chociaż posługujemy się nimi od lat, to dotychczas raczej tylko do użytku prywatnego. Czy tablety mogą przydać się też podczas pracy biurowej? czytaj więcej