Ostrzeżenie w sprawie nieuczciwych praktyk przedstawicieli handlowych reprezentujących Telekomunikację Novum
Jak informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej, w ostatnim czasie do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wpływają liczne skargi dotyczące działalności akwizytorów reprezentujących Telekomunikację Novum. Abonenci Telekomunikacji Polskiej skarżą się, że wyłudzono od nich dane osobowe i podstępem skłoniono do zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, posługując się przy tym decyzją podpisaną przez Prezesa UKE „zastępującą umowę w zakresie połączenia sieci Telekomunikacji Novum Sp. z o.o. z siecią Telekomunikacji Polskiej".
W związku z tym, Prezes UKE informuje, że przedstawiany konsumentom dokument i jego różne wersje (różne w różnych regionach kraju), jak i widniejący pod nim podpis są nieprawdziwe. W związku z tymi praktykami i ich masową skalą Prezes UKE powiadomi organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Jednocześnie UKE wzywa do daleko posuniętej ostrożności i ostrzega przed zawieraniem umów bez dokładnej analizy przedstawianych ofert i dokumentów.
Prezes UKE w 2009 r. ukarał Telekomunikację Novum za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych, a 27 stycznia 2011 r. ponownie wszczął postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej na tego operatora, między innymi za wprowadzanie w błąd osób podpisujących umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
Prezes UKE przypomina również, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, w przypadku zawarcia przez abonenta umowy poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w domu) lub na odległość (np. przez telefon), abonent ma prawo od niej odstąpić w terminie 10 dni od dnia jej zawarcia. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Dziesięciodniowy termin na odstąpienie od zawartej umowy dotyczy zawieranych przez przedsiębiorców umów z konsumentem.
W celu poprawy ochrony praw konsumentów usług telekomunikacyjnych i zwiększania ich świadomości Prezes UKE uruchomił Telefoniczne Centrum Informacji Konsumenckiej, w którym abonenci mogą uzyskać wszelką niezbędną pomoc. Przydatne informacje dotyczące zawierania umów znajdują się również na stronach internetowych Centrum Informacji Konsumenckiej UKE.
Przepisy nakładają na władze publiczne obowiązek ochrony konsumentów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Niemniej jednak nic nie zastąpi rozsądnego i racjonalnego podejmowania przez konsumentów decyzji opartych na analizie korzyści, płynących z zawarcia umowy, poprzedzonych znajomością funkcjonowania danej usługi czy informacjami na temat właściwości produktu i operatora.
W każdym przypadku abonent, który ma wątpliwości co do warunków umowy, treści jej postanowień, zasad funkcjonowania usługi, może szukać pomocy kontaktując się z telefonicznym Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod numerem infolinii 801-900-853 (koszt połączenia wg taryfy operatora lokalnego) lub (22) 534-91-74 od poniedziałku do piątku w godzinach 07:15 - 16:15 lub mailem: uke|uke.gov.pl| target=_blank|uke|uke.gov.pl
źródło: UKE