Archiwalne

Pierwsze badanie digital signage w Polsce

07.11.2007

27 proc. przedstawicieli dużych firm spotkało się z pojęciem digital signage i rozważa wdrożenie tej technologii. W ich komunikacji z klientami i pracownikami wciąż dominują tradycyjne narzędzia jak ulotka i plakat, a za najważniejszą cechę komunikatu uznają skuteczność w dotarciu do odbiorcy. Takie wyniki przyniosło badanie o nowych technologiach komunikacji wizualnej przeprowadzone przez Pentor na zlecenie firmy Veracomp SA w październiku br.

Pentor objął badaniem osoby uczestniczące w procesach decyzyjnych 100 dużych firm z branż: handel, usługi finansowe, transport, FMCG, farmaceutyczna, przemysł rozrywkowy, motoryzacyjna, chemia gospodarcza z województwa mazowieckiego, które posiadają wielooddziałową strukturę, są więc potencjalnie najbardziej zainteresowane usprawnieniem komunikacji z klientami i pracownikami. Tematem tego projektu badawczego był stosunek firm do nowych technologii komunikacji wizualnej.

Badanie wykazało, że z digital signage rozumianym jako technologia emisji dowolnej treści (zarówno reklamowej, jak i informacyjnej czy rozrywkowej) za pomocą sytemu cyfrowych wyświetlaczy, spotkało się 27 proc. respondentów. Jednocześnie grupa ta przewiduje inwestycje w nowe technologie komunikacji wizualnej i skłonna jest zapłacić za instalację digital signage ponad 5 tyś. zł. Większość badanych chciałaby rozpowszechniać za pomocą digital signage treści promocyjne (56 proc. odpowiedzi), informacje o produkcie (35 proc.) i komunikaty dla partnerów (13 proc.).

Wśród respondentów dominuje potrzeba promowania, informowania klientów i budowania wizerunku firmy, o wiele mniejsze znacznie ma zajmowanie uwagi klientów, szkolenia i komunikacja wewnętrzna. Od digital signage badani najbardziej oczekiwaliby skuteczności - tak odpowiedziało 63% respondentów (jako najważniejszą odpowiedź wskazało 35 proc., drugą pod względem ważności 18 proc., a trzecią - 9,6 proc.), oszczędności kosztów - 59% badanych (odpowiednio 22, 26 i 11 proc.) oraz w dalszej kolejności, elastyczności w modyfikowaniu treścią oraz wszechstronności zastosowań i dodatkowego źródła dochodów.

W dotychczasowych działaniach marketingowych, kwestią priorytetową dla badanych jest skuteczność i precyzja w dotarciu z komunikatem do konkretnego odbiorcy. Mierzalność efektów stawiano na trzeciej pozycji, a koszty wymieniano jako ostatnie. W komunikacji z klientem i pracownikami dominują tradycyjne narzędzia - ulotka i plakat (odpowiednio 59 i 50 proc. w przypadku klientów oraz 49 i 39 proc. w drugiej kategorii), a także spotkania i prezentacje (w przypadku klientów - 37 proc. wskazań, a pracowników - 40 proc.).

Pomimo, że oceny skuteczności dotychczasowych metod są stosunkowo nieksie (średnia ocen to 6 w 10-stopniowej skali), 23 proc. badanych nie jest skłonna do inwestycji w nowsze, efektywniejsze technologie. Główną przyczyną ich ostrożności okazuje się być cena - 41 proc. respondentów uznało ją za główne kryterium wyboru rozwiązań IT. Następne w kolejności są: niezawodność z 35 proc. i marka z 34 proc. odpowiedzi.

„Przede wszystkim należy podkreślić, że digital signage to zupełnie nowa jakość w komunikacji, którą poznały już najbardziej zaawansowane technologicznie kraje jak: Japonia, Tajwan, Stany Zjednoczone czy państwa Europy Zachodniej. W Polsce ta technologia dopiero się pojawia, więc 27 proc. osób, które zetknęły się z digital signage i co więcej, wyraża gotowość wdrożenia tego rozwiązania, nawet w cenie powyżej 5 tyś za pojedynczą instalację, to bardzo obiecujące dane. I to pomimo, że nasze firmy wciąż za najważniejsze kryterium uważają cenę. Edukacja na temat zalet digital signage, technologii dającej tak wyczekiwaną przez badanych skuteczność w dotarciu z komunikatem do odbiorcy, z pewnością przyczyni się do ożywienia rynku”, - komentuje wyniki badań Michał Rędziak, menedżer ds. digital signage w Veracomp S.A.

Pentor zapytał również o potrzebę poszukiwania informacji o nowych technologiach i źródłach wiedzy na jej temat. Większość badanych (57 proc.) odpowiedziała, że poszukuje informacji o innowacjach, z czego w 60,4 proc. przypadków czerpie ją z artykułów branżowych, w 28,3 proc. z Internetu, a w 22,6 proc. z informacji z mediów (najniżej oceniono reklamę -11,3 proc. i eventy -5,7 proc). Natomiast decyzje o wyborze rozwiązań IT podejmowane są przede wszystkim pod wpływem innych osób (ekspertów, znajomych, pracowników), własnego doświadczenia i artykułów branżowych (odpowiednio 60, 57, 35 proc.; odpowiedzi przy pierwszym wskazaniu: 38, 24 i 14).

„Sposób doboru firm do badania i wielkość próby badawczej pozwoliły pokazać pewien trend – kierunek w którym będzie zmierzać komunikacja marketingowa. Badanie przeprowadzono wśród przedstawicieli firm potencjalnie najbardziej zainteresowanych nowymi technologiami, z dużą ilością oddziałów, wieloma pracownikami i odpowiednim budżetem. Ich ostrożność wobec inwestycji w nowe technologie, można tłumaczyć wciąż dużym opóźnieniem polskiego rynku wobec Zachodu, zarówno pod względem kapitału, jak i świadomości konieczności zmian. Dobrą wiadomością, jest jednak spory odsetek poszukujących informacji o nowych technologiach i to z wiarygodnych źródeł, oraz pozytywna postawa tych, którzy poznali zalety technologii w praktyce”, - powiedziała kierująca projektem Marzena Jakubowska, Research Executive z Pentor Research International S.A. Oddział w Katowicach.

Badanie dotyczące zainteresowania nowymi technologiami wizualnymi przeprowadził Pentor Research International S.A. Oddział w Katowicach w październiku 2007 roku na zlecenie Veracomp S.A., specjalizowanego dystrybutora rozwiązań teleinformatycznych. Firma Veracomp od lipca br. roku jest wyłącznym dystrybutorem rozwiązań digital signage firmy Cayin Technology (odtwarzacze, serwery i oprogramowanie) oraz dedykowanych do digital signage systemów do prezentacji (wyświetlacze Sharp, NEC, projektory Optoma) i akcesoriów (m.in. firmy ATEN). Badaną grupą były osoby uczestniczące w procesach decyzyjnych dotyczących inwestycji/zakupu nowych technologii teleinformatycznych firm z województwa mazowieckiego. Dane zebrano za pomocą techniki CATI - wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo na próbie N = 100.

źródło: Veracomp

News Ultrahuman vs. inne smart ringi - co wyróżnia ten model?

Smart ringi zdobywają coraz większą popularność wśród osób dbających o zdrowie i nowoczesny styl życia. Nic dziwnego — te małe urządzenia oferują niesamowite możliwości, umożliwiając monitorowanie wielu aspektów naszej aktywności i zdrowia. Jednym z ciekawszych modeli, który zdobywa uznanie na rynku, jest Ultrahuman. Jak wypada na tle innych smart ringów dostępnych na polskim rynku? Przyjrzyjmy się bliżej jego cechom i funkcjonalnościom, które sprawiają, że warto się nim zainteresować. czytaj więcej

News Fotowoltaika dla firm - jak uzyskać dofinansowanie w 2025 roku?

Instalacje fotowoltaiczne wciąż są jednym z najlepszych rozwiązań dla przedsiębiorców, którzy chcą ograniczyć stałe koszty prowadzenia firmy. Jest to co prawda niemała inwestycja, stąd też duża część właścicieli firm odkłada ją w czasie, ale warto ją poczynić. Istnieje bowiem wiele instrumentów finansowych, które pomogą zrealizować to przedsięwzięcie bez ponoszenia dużych nakładów finansowych. Dodatkowo dzięki programom dofinansowania fotowoltaiki przedsiębiorcy mogą obniżyć koszty inwestycji. Czy jednak w 2025 roku można liczyć na takie samo wsparcie? Przyjrzyjmy się dostępnym opcjom. czytaj więcej

News Artykuł ekspercki: AIoT (Artificial Intelligence of Things) - przyszłość w transporcie i magazynowaniu produktów wrażliwych

Integracja sztucznej inteligencji i Internetu Rzeczy (AIoT) wyznacza nowe standardy w transporcie i magazynowaniu produktów wrażliwych, takich jak leki czy żywność. Dzięki możliwościom precyzyjnego monitorowania, przewidywania awarii oraz optymalizacji procesów w czasie rzeczywistym, AIoT staje się nieodzownym narzędziem do minimalizowania strat i zapewnienia zgodności z wymogami prawa. czytaj więcej

Wiadomości firmowe FIRMOWE BUDŻETY NA IT ZMIENIAJĄ SIĘ DZIĘKI CHMURZE

Tegoroczne budżety firm na infrastrukturę informatyczną ulegną przetasowaniom. Zmaleją nakłady na centra danych (spadek o 3,5 proc. w porównaniu do 2018 roku) oraz urządzenia (spadek o 4,3 proc.). Wzrosną za to wydatki na oprogramowanie firmowe – aż o 9 procent. Jak podejść do planowania budżetów IT na 2020 rok? czytaj więcej