Ponad jedna trzecia (36%) wszystkich zakupów online w Polsce ma miejsce w okresie przedświątecznym – wynika z badań D-Link Technology Trend, przeprowadzonych na zlecenie firmy D-Link przez Millward Brown SMG/KRC.
Największym powodzeniem cieszą się kosmetyki, odzież, książki i filmy, biżuteria, płyty oraz sprzęt i oprogramowanie komputerowe. W mijającym roku zakupów w Internecie dokonało prawie 3,3 mln osób.
W kolejnej odsłonie badań D-Link Technology Trend sprawdzono nastawienie Polaków do zakupów online. Okazuje się, że zakupy za pośrednictwem komputera robimy dość chętnie, ale wciąż nie brakuje nam uprzedzeń związanych z bezpieczeństwem transakcji i zaufaniem do internetowych kontrahentów. Niemniej szczyt handlu online przypada na trwający właśnie okres przedświąteczny. 36% osób, które robią zakupy w Internecie, dokonuje ich przed Świętami, przede wszystkim w serwisach aukcyjnych oraz w polskich sklepach internetowych.
W ciągu ostatniego roku zakupów w sieci dokonała blisko 1/3 Polskich internautów (28%). Jako powód transakcji online ankietowani najczęściej wymieniają niższą cenę niż w tradycyjnych sklepach (43%), możliwość zakupów bez wychodzenia z domu (41%) i bogatszy asortyment (33%). Internauci, którzy nie wydają pieniędzy w sieci, boją się przede wszystkim nieuczciwych sprzedawców (33%), braku możliwości obejrzenia towaru (29%), zbyt małej wiedzy o handlu w internecie (21%) i samego systemu płatności online (12%).
Ogromną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych w Internecie odgrywają opinie innych internautów oraz porównywarki cen. Komentarzami na temat konkretnych produktów sugeruje się przed wyborem ponad 2/3 osób robiących zakupy w Internecie (69%). Z kolei do korzystania z porównywarek przyznaje się 61% badanych. Najpopularniejszymi systemami porównywania cen są Ceneo.pl (34%), Skąpiec.pl (21%) i BazarCen.pl (20%).
Internautom mającym do wyboru różne sposoby płatności za zakupy w sieci, najbardziej odpowiada przelew z konta bankowego (65%) lub płatność za pobraniem (36%). Specjalnymi kartami do transakcji w Internecie, które coraz częściej oferowane są przez banki, zdarza się płacić 6% badanych, a 3% klasycznymi kartami kredytowymi. Zaledwie 1% korzysta z serwisów pośredniczących typu PayPal.
Badanie D-Link Technology Trend na temat zaufania do zakupów w Internecie, przeprowadzono w dniach 22-30 listopada 2007 na reprezentatywnej grupie 1004 osób w wieku 15-75 lat.
D-Link Technology Trend to cykliczne, kwartalne badanie nastawienia Polaków do nowych technologii. Realizowane jest na zlecenie firmy D-Link przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC. Badanie prowadzone jest w oparciu o bezpośrednie wywiady ankieterskie w domach respondentów na ogólnopolskiej próbie ok. 1000 osób, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku 15+.
źródło: D Link