Aż 67% ankietowanych Polaków deklaruje zakup femtokomórek (ang. femtocells) – tak wynika z badań przeprowadzonych na grupie ponad 1800 użytkowników telefonów komórkowych i internetu w sześciu europejskich krajach na zlecenie Motoroli.
Na międzynarodowej konferencji Femtocells Europe 2008 w Londynie Motorola przedstawiła rezultaty badań nastawienia europejskich konsumentów do nowej, technologii femtokomórek. Mimo tego, że początkowo większości respondentów (75%) trzeba było przedstawić najważniejsze korzyści płynące z wprowadzenia femtokomórek, idea spotkała się z akceptacją. Lepszy sygnał komórkowy w domu, lepsza jakość połączeń oraz niższe koszty rozmów przeprowadzanych z domu. Polacy są najbardziej otwarci na technologię femtokomórek – 67% respondentów zadeklarowało zakup tego urządzenia w Polsce, w Hiszpanii 62%, we Włoszech 61%, we Francji 34%, w Wielkiej Brytanii 34%, a w Niemczech 33%.
Użytkownicy nowej technologii, która łączy cechy telefonii stacjonarnej, internetowej, mobilnej i dostępu do internetu, będą czerpać korzyści z lepszego zasięgu w pomieszczeniach, maksymalnej prędkość transferu danych, jednego rachunku za wszystkie usługi telekomunikacyjne, ograniczenia opłat za połączenia oraz niezawodnej łączność w domu i poza nim. To wszystko będzie dostępne przez znane już telefony komórkowe typu 3G.
Femtokomórki mogą zmienić typowe dla nas korzystanie z telefonów komórkowych. W Polsce 41% respondentów stwierdziło, że dzięki tej technologii częściej korzystaliby z telefonu komórkowego w domu. Badanie wykazało również, że femtokomórki są postrzegane jako kolejny element, który rozbudowuje i uzupełnia domowe centrum multimedialne. 51% respondentów było bardzo zainteresowanych wykorzystaniem femtokomórki do tego celu przez całą rodzinę.
Femtokomórki mogą być obsługiwane przez dostawcę posiadającego licencjonowane pasmo. Z badań wynika, że 54% respondentów zadeklarowało chęć zakupienia femtokomórki od swojego dostawcy łącza szerokopasmowego, co wskazuje na to, że konsumenci mogą postrzegać tę technologię jako poszerzenie usług szerokopasmowych. Jednocześnie 1/3 respondentów jest zainteresowana włączeniem femtokomórek do pakietu usług telekomunikacyjnych. Te wyniki podkreślają możliwość zintegrowania mobilnych i szerokopasmowych usług.
– Nasze badania potwierdzają, że konsumenci są zainteresowani lepszą jakością usług oraz redukcją kosztów, które zapewniają femtokomórki. Użytkownicy mają większe wymagania wobec swoich dostawców łączności oraz poszukują dostępu do multimediów – podkreśla Joe Cozzolino, wiceprezydent i dyrektor zarządzający EMEA działu Home and Networks Mobility w Motoroli.Motorola – lider rozwiązań związanych z femtokomórkami – przewiduje, że staną się one integralną częścią domowej łączności. Tym samym operatorzy będą mogli pozyskać i utrzymać nowych klientów, dzięki wydajniejszym usługom oraz nowym aplikacjom przy równoczesnym obniżeniu kosztów ich dostarczania.
Coraz więcej urządzeń trafia do naszych domów, a dla każdego użytkownika istotna jest łatwość ich obsługi: typu “plug & play”. Badania wykazują, że więcej respondentów byłoby zainteresowanych zakupem femtokomórki, jeśli nie musieliby martwić się ustawieniami, konfiguracją z siecią i infrastrukturą operatorów.
– Zapotrzebowanie na produkty typu femtokomórki nie ogranicza się wyłącznie do usług głosowych. Badania jasno wykazują, że jest to okazja, by włączyć telefony komórkowe do grupy urządzeń odpowiadających za łączność w domu, która kładzie nacisk na multimedia i łączność głosową. Dostawcy powinni jak najszybciej wykorzystać tę tendencję i stworzyć odpowiednie produkty oraz zintegrowane usługi – mówi Stuart Carlaw, wiceprezydent działu mobile wireless w ABI Research.
Motorola jest liderem w dziedzinie dostarczania abonenckich rozwiązań femtokomórek, włączając w to szeroki wachlarz urządzeń, wszechstronny koncentrator RAN Gateway, platformę zarządzającą zarówno urządzeniami końcowymi, infrastrukturą sieciową jak i usługami. Motorola posiada doświadczenie w technologiach konwergentnych (fixed-mobile convergence) oraz w produkcji urządzeń szerokopasmowego dostępu do internetu dla klientów indywidualnych. Z tych doświadczeń operatorzy czerpią korzyści, które spełniają oczekiwania rynku i wiążą się z małym ryzykiem. Obecnie firma prowadzi testy rozwiązania HSxPA Femtocell z wybranymi operatorami europejskimi, m.in. Omnitelem, będącym częścią TeliaSonera Group, na Litwie.
Motorola jest członkiem Femto Forum, niezależnego stowarzyszenia przemysłowego, wspierającego rozwój femtokomórek na całym świecie.
Badania zostały przeprowadzone przez ABI Research.
źródło: Motorola