Rośnie zapotrzebowanie na wideokonferencje. Optymalizacja kosztów, dostęp do najwyższej klasy specjalistów i sprawne funkcjonowanie w dobie globalizacji to główne zalety mobilnego modelu pracy.
Podążając za globalnym trendem w kierunku mobilności, firmy przystosowują technologię i rozwiązania biurowe do potrzeb „pracowników bez granic”. Wzrost znaczenia tego trendu potwierdza Regus, światowy lider w zakresie elastycznych usług biurowych, oferujący 600 atrakcyjnych lokalizacji w 75 krajach. W ostatnim czasie firma odnotowała 40-procentowy wzrost zamówień na telekonferencje.
W ciągu minionych 15 lat rozwój technologii umożliwił efektywną pracę poza biurem. Wiele dynamicznie rozwijających się spółek funkcjonuje jako przedsiębiorstwa wirtualne, których pracownicy wypełniają swoje obowiązki zdalnie. Według badań przeprowadzonych przez IDC, liczba mobilnych pracowników na świecie wzrośnie do około 1 miliarda osób, a więc osiągnie poziom 25% aktywnych zawodowo ludzi. Szacuje się, że w Stanach Zjednoczonych odsetek osób pracujących zdalnie wynosi 68% i osiągnie poziom 75% do 2011 roku. Regus, wychodząc naprzeciw potrzebom firm funkcjonujących w warunkach globalizacji, oferuje rozwiązania w najwyższym możliwym stopniu przystosowane do nowego modelu prowadzenia biznesu.
Podstawową zaletą mobilnej siły roboczej jest redukcja kosztów wynikająca z braku konieczności ponoszenia wydatków na utrzymywanie stałego zasobu powierzchni biurowej. Należy zwrócić uwagę na fakt, że koszty wynajmu i utrzymania biura, to pod względem wielkości drugi koszt prowadzenia działalności (pierwszym są wynagrodzenia pracowników). Mobilny model pracy przyczynia się także do znaczącej redukcji kosztów związanych z administracją biura.
Kolejną przewagą zdalnego sposobu pracy jest łatwość adaptacji do dynamicznie zmieniających się warunków na globalnym rynku: firmy potrzebują pracowników, którzy mogą się szybko przemieszczać w związku z pojawiającymi się możliwościami biznesowymi. Celem jest zdolność do pozyskania i zaspokojenia potrzeb klientów na większym obszarze geograficznym, przy jednoczesnej redukcji czasu podróży, co zwiększa efektywność pracowników.
Dla pracowników, mobilność oznacza więcej możliwości rozwoju i zdobywania biznesowego doświadczenia na poziomie międzynarodowym. Jest więc niezwykle istotne, by firmy umiały i korzystały z tego modelu pracy. Należy jednak pamiętać, że osoby pracujące zdalnie także muszą mieć dostęp do profesjonalnego zaplecza w postaci sal konferencyjnych, w pełni wyposażonych stanowisk pracy itp. Jednym z podstawowych problemów, przed którymi stają wirtualne przedsiębiorstwa jest pogodzenie korzyści wynikających ze zdalnego modelu pracy z kosztami powierzchni roboczej niezbędnej do prowadzenia skutecznej działalności. Rozwiązaniem są Centra Biznesowe firmy Regus, które oferują elastyczne, efektywne kosztowo rozwiązania w zakresie wynajmu nowoczesnej, w pełni wyposażonej przestrzeni biurowej.
Aby skutecznie działać i wychodzić naprzeciw potrzebom klientów rozproszonych po całym świecie, firmy muszą dysponować odpowiednią technologią. Firma IBM opisuje swoje przejście ze stacjonarnego do mobilnego modelu pracy, przy wykorzystaniu rozwiązań oferowanych przez firmę Regus, w białej księdze zatytułowanej „Rozwiązania w zakresie outsourcingu miejsc pracy, ustanawianie korzyści.” Według informacji zawartych w raporcie podstawowe narzędzia tj. telefon, faks i Internet ewoluowały, umożliwiając dostarczenie mobilnym pracownikom nowych rozwiązań w zakresie:
- komunikacji grupowej i efektywnego wykorzystania odpowiednich programów, komunikacji telefonicznej i telekonferencji (kombinacja telefonii stacjonarnej, bezprzewodowej i opartej na Internecie)
- specjalnego oprogramowania służącego do prowadzenie wideokonferencji i konferencji za pośrednictwem strony internetowej i przy wykorzystaniu programu whiteboard umożliwiającego współużytkowanie dokumentu w trakcie trwania wirtualnego spotkania
- tworzenia „pokoi pracy grupowej” (team rooms), które poza standardowymi funkcjami umożliwiającymi wymianę informacji, stanowią również repozytoria dokumentów.
- W panujących obecnie trudnych warunkach rynkowych, spodziewamy się dalszej redukcji kosztów w zakresie podróży biznesowych – mówi Mark Dixon, Dyrektor Zarządzający Grupy Regus. - W ostatnich latach zaobserwowaliśmy ogromną zmianę jakościową narzędzi umożliwiających zdalną pracę. Już dziś nie potrafię sobie wyobrazić powrotu firm do tradycyjnego sposobu prowadzenia spotkań.
Regus szacuje, że dzięki wideokonferencjom średnie koszty związane ze służbowymi podróżami mogą zostać zredukowane nawet o 75%. W celu zaspokojenia rosnących wymagań firm w zakresie wideokonferencji, Regus zamierza wprowadzić w tym roku nowy produkt. Korzyści wynikające ze stosowania nowego produktu obejmują możliwość korzystania z większej bazy klientów, jeszcze prostszy i tańszy dostęp do ekspertów i pracowników znajdujących się w odległych miejscach, a także możliwość podejmowania bardziej efektywnych decyzji związanych z zatrudnianiem nowych pracowników, dzięki możliwości prowadzenia rekrutacji w dowolnym miejscu na świecie.
Ekaterina Lakhtikova, Recruitment Consultant w BrunelCR Executive Search wyjaśnia: - Musimy brać pod uwagę, iż wielu naszych klientów znajduje się poza granicami kraju. Wideokonferencje umożliwiają znaczną redukcję kosztów związanych z podróżowaniem.
Korzystamy z oferty firmy Regus nie tylko ze względu na to, że jest ona światowym liderem w dostarczaniu elastycznych rozwiązań związanych z miejscami pracy, ale także przez wzgląd na nowoczesne rozwiązania umożliwiające prowadzenie wirtualnych spotkań poprzez system wideokonferencji.
W lutym bieżącego roku, Regus otworzył szóste Centrum Biznesowe w Polsce, mieszczące się w budynku Warsaw North Gate. Nowe Centrum oferuje 87 biur, 218 stanowisk pracy i trzy sale konferencyjne. Pozostałe pięć centrów mieści się w doskonale zlokalizowanych obiektach, w strarpunktach Warszawy: Sheraton Plaza, Financial Centre, Wiśniowy Business Park, Mokotów i Metropolitan. W Polsce Regus oferuje dwa studia do prowadzenia wideokonferencji mieszczące się w budynku hotelu Sheraton oraz w Financial Centre.
źródło: Regus