Archiwalne

Rola internetu w procesie zakupu usług telekomunikacyjnych

17.02.2011

Wyniki badania przeprowadzonego dla IAB przez PBI wskazują, że dla Internautów odpowiedzialnych za zakup usług operatorów i dostawców telekomunikacyjnych internet jest głównym źródłem informacji na temat tej kategorii produktowej. Poszukując w sieci informacji o ofertach i usługach telefonii komórkowej, respondenci najczęściej odwiedzają strony operatorów i dostawców. Internauci chcą tam dowiedzieć się przede wszystkim o cenach i promocjach. Większość z nich oczekuje, że informacje o ofertach telekomunikacyjnych będą jak najszerzej dostępne w internecie.

Źródła informacji o usługach i ofertach sieci komórkowych
Większość respondentów* wśród źródeł informacji o usługach i ofertach operatorów sieci komórkowych na pierwszym miejscu zdecydowanie wymienia internet (92%). Internauci czerpią swoją wiedzę także z reklamy (64%), od znajomych i rodziny (51%), od konsultantów w salonach i punktach sprzedaży (49%), jak również z ulotek (44%). Biorąc pod uwagę główne media, poza-internetowe źródła wiedzy są wskazywane przez badanych rzadziej – programy telewizyjne i audycje radiowe (41% wskazań), czasopisma kolorowe (25%).

Źródła informacji o usługach i ofertach operatorów telekomunikacyjnych – zestawienie
Oferty sieci telefonii komórkowej na tle innych usług telekomunikacyjnych cieszą się ogólnie większym zainteresowaniem, jednak ich ranking jest taki sam bądź zbliżony, jak w przypadku usług i ofert platform satelitarnych, operatorów telewizji kablowej i telefonii stacjonarnej.

Poszukiwanie informacji o ofertach i usługach telefonii komórkowej
Szukając informacji o ofertach i usługach telefonii komórkowej w internecie, ankietowani zdecydowanie najczęściej sięgają do stron operatorów i dostawców usług (88%). Znaczącym źródłem informacji są również wyszukiwarki (48%) oraz fora lub grupy dyskusyjne (46%). Niektórzy Internauci szukają w sieci ww. informacji także w serwisach specjalistycznych (32%), natomiast tylko 7% badanych poszukuje ich na blogach.

Biorąc pod uwagę typy informacji na temat usług i ofert operatorów telefonii komórkowej, respondenci przede wszystkim poszukują w internecie wiedzy o cenach (87%) i ofertach promocyjnych (81%). Duża część badanych jest zainteresowana także informacjami o szczegółach oferty (71%) oraz o modelach telefonów (67%). Znacząca grupa respondentów szuka informacji o usługach operatorów (57%), jak również opinii innych użytkowników na temat konkretnych ofert (49%). Jedna trzecia badanych szuka online informacji na temat dostępu do internetu za pomocą telefonu komórkowego.

Rola internetu w procesie zakupu usług sieci komórkowych
Z odpowiedzi respondentów wynika, że internet pełni istotną rolę w procesie poszukiwania informacji na temat ofert i usług sieci komórkowych oraz planowaniu zakupu. Z punktu widzenia operatorów telefonii komórkowej oraz ich obecności w sieci, niebagatelne znaczenie ma informacja, że 81%[1] pytanych jest zdania, że internet jest bardzo dobrym miejscem, aby dowiadywać się o nowościach w ofercie. Ponadto, 78%[2] respondentów oczekuje, że informacje o usługach i ofertach sieci komórkowych będą jak najszerzej obecne w internecie.

Rola reklamy w procesie podejmowania decyzji o zakupie usług sieci komórkowych
Z raportu wynika, że aż 88% respondentów spotkało się w internecie z reklamami telefonii komórkowej. Osoby te najlepiej kojarzą reklamy online marki Orange (61%) oraz Play (59%). Z reklamami Ery spotkało się 48% badanych, natomiast reklamy Plusa kojarzy 45% respondentów. Wśród reklam ofert prepaid, najlepiej rozpoznawane jest Heyah (40% wskazań). Pozostałe oferty telefonii komórkowej na kartę są kojarzone przez nie więcej niż 27% badanych.

Najbardziej poszukiwane funkcjonalności nowych telefonów komórkowych
Respondenci zapytani o najważniejsze funkcjonalności nowego telefonu komórkowego, który chcieliby kupić, na pierwszym miejscu wymieniają aparat fotograficzny (46% wskazań). Poszukują także modeli telefonów z dostępem do internetu przez wifi (32%), odtwarzaczem plików muzycznych [mp3] (32%) oraz funkcją bluetooth (31%). Dla jednej czwartej badanych nowy telefon powinien być wyposażony w system nawigacji GPS. Co piąty ankietowany jest zainteresowany kupnem aparatu wyposażonego w ekran dotykowy (23%) oraz szybki dostęp do internetu w standardzie 3G (21%). Pozostałe funkcjonalności nowych telefonów komórkowych uzyskały nie więcej niż 16% wskazań. Z poniższej listy można wnioskować, że najbardziej poszukiwanymi funkcjonalnościami nowych telefonów są usługi transmisji danych – dostęp do internetu (wifi, 3G), GPS i bluetooth.

O badaniu:
Wywiady zrealizowano metodą CAWI (web survey). Respondentów rekrutowano spośród panelu badawczego GfK Polonia, jednego z największych access paneli w Polsce.

*Respondentami były osoby, które:
• korzystają w celach prywatnych z telefonu komórkowego oraz współ/decydowały o wyborze oferty/operatora telefonu,
• nie posiadają telefonu komórkowego ale planują jego zakup,
• współ/decydowały o zakupie oferty na telefon stacjonarny,
• współ/decydowały o zakupie oferty na telewizję kablową,
• współ/decydowały o zakupie oferty na telewizję satelitarną.

Strukturę próby, wg płci, wieku i wykształcenia, oparto na danych o osobach decydujących o wyborze operatora telefonu komórkowego z badania TGI Index firmy Millward Brown SMG/KRC za okres kwiecień – wrzesień 2010 roku. Grupa ta stanowi 37,4% całej próby badania TGI, co w przeliczeniu na populację Polaków w wieku 15+ daje 11,27 miliona osób.

Wielkość badanej próby wyniosła 1000 osób, co oznacza iż maksymalny błąd pomiaru wynosi +/-3,1%.
Wywiady przeprowadzono w dniach 28 listopada – 3 grudnia 2010 roku.

Pełną wersję raportu „Rola internetu w procesie zakupu usług telekomunikacyjnych” (106 slajdów) można zakupić w IAB Polska. Biuro IAB dysponuje także innymi raportami z tego cyklu badawczego.

[1] Odsetek wskazań „zdecydowanie tak” oraz „tak”.
[2] Jak wyżej.

źródło: IAB

News Co to jest SIP Trunk? Możliwości, cechy, jak skorzystać?

SIP Trunk w połączeniu z centralą telefoniczną umożliwia stworzenie systemu telefonii służącej do obsługi firmy. Czym jest SIP Trunk? Jest łączem telefonicznym zapewniającym komunikację pomiędzy firmą (jej pracownikami) i wszystkimi pozostałymi użytkownikami telefonii w kraju i za granicą. Buduje łączność dla wszystkich działów w firmie. czytaj więcej

Case Study Jak przenieść linie telefoniczne jeśli nie ma takiej możliwości?

Autoryzowana Stacja Obsługi Pojazdów (okolice Bielska-Białej) przeniosła swoją lokalizacje do nowego miejsca. Operator, który świadczył dotychczas usługę w poprzedniej lokalizacji, nie miał możliwości przeniesienia linii telefonicznej do nowej lokalizacji. czytaj więcej

Case Study Wymiana trzech central analogowych na jedną centralę IP PBX

3 lokalizacje klienta i w każdej z nich analogowa centrala telefoniczna. Do każdej centrali doprowadzonych po kilka telefonicznych linii analogowych z których korzystało od 50-ciu do 60-ciu użytkowników. Ciągle zajęte linie telefoniczne, brak możliwości dodzwonienia się i brak komunikacji pomiędzy lokalizacjami. Codzienna męczarnia z telefonami dla wszystkich. Taki zastaliśmy obraz telekomunikacji w trzech budynkach klienta. Jak to rozwiązaliśmy? czytaj więcej

Wiadomości firmowe 12. Międzynarodowa Konferencja „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie” 18 i 19 września w Warszawie

Jak młodzież korzysta z sieci, skala kontaktu dzieci z pornografią, problem uzależnienia od internetu, najnowsze trendy w profilaktyce - to tylko niektóre tematy poruszane podczas największej w Polsce konferencji poświęconej bezpieczeństwu dzieci i młodzieży w internecie, która rozpoczyna się 18 września w Warszawie. Uczestnicy wydarzenia będą również dyskutować o pozytywnej roli internetu w edukacji. czytaj więcej