Archiwalne

Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 r.

22.12.2010

Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił raport z badania konsumenckiego - klienci indywidualni i instytucjonalni.

Raport z badania konsumenckiego "Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 roku. Klienci indywidualni i instytucjonalni" przeprowadzonego na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej składa się z dwóch części:

  • Część dotycząca klientów indywidualnych przygotowana przez PBS DGA Sp. z o.o.
  • Część dotycząca klientów instytucjonalnych przygotowana przez CBM INDICATOR Sp. z o.o.

Głównym celem badania było poznanie opinii konsumentów indywidualnych i biznesowych w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz ocena preferencji konsumentów. Szczegółowe cele badawcze zostały określone w ramach:

1. telefonii stacjonarnej,
2. telefonii ruchomej,
3. dostępu do Internetu,
4. zakresu odbioru telewizji,
5. ogólnej  oceny rynku telekomunikacyjnego,
6. podstawowej informacji o ankietowanych (wykształcenie, zatrudnienie, dochody).

Badanie dotyczące klientów indywidualnych zrealizowano w dniach 22-30 listopada 2010 roku na terenie całego kraju. Próba badawcza liczyła N=1600 wywiadów.
Badanie dotyczące klientów biznesowych zrealizowano w dniach 17-25 listopada 2010 roku, na losowej, reprezentatywnej próbie firm. Próba badawcza liczyła N=400 wywiadów.

Wnioski dotyczące klientów indywidualnych
Wyniki badania wskazują na wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych (94,4%).
Zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy posiada 32,6% respondentów. Nieco ponad połowa badanych użytkuje tylko telefon komórkowy. Co dziesiąta osoba posiada sam telefon stacjonarny. Tylko 5,6% ankietowanych nie posiada żadnego aparatu.

RYNEK TELEFONII STACJONARNEJ:

  • W 2010 roku 43,1% Polaków deklarowało posiadanie telefonu stacjonarnego we własnym gospodarstwie domowym.
  • Najwyższe wskazania znajomości spontanicznej spośród operatorów telefonii stacjonarnej zanotowała Telekomunikacja Polska (94,2%). Drugim, dobrze znanym operatorem jest Netia, wymieniana przez ponad połowę badanych (53,1%). Kolejnym rozpoznawanym dostawcą jest Telefonia Dialog, wskazywana przez ok. jedną czwartą respondentów (24,2%).
  • Pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów zajmuje Telekomunikacja Polska, która jest podstawowym operatorem dla 67,9% respondentów posiadających telefon stacjonarny. Żaden z pozostałych operatorów nie przekracza progu 13%.
  • Wyniki sondażu wskazują na dość wysoką satysfakcję klientów z usług świadczonych przez operatorów telefonii stacjonarnej. Średnie oceny wynoszą: TP - 3,9 oraz Dialog i Netia po 4,0 (na pięciostopniowej skali satysfakcji
  • Główną przyczyną nieposiadania telefonu stacjonarnego wg badanych było wykorzystywanie telefonu komórkowego (70,0%). Wśród innych wymienianych powodów znalazł się element cenowy: 28,3% badanych nie posiadających telefonu stacjonarnego twierdzi, że jest on za drogi.
  • Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym wynosi około 65,7 złotych. Najliczniejszą grupę posiadaczy telefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 51 do 100 złotych miesięcznie (45,4%).
RYNEK TELEFONII RUCHOMEJ:
  • 84,0% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego. Nasycenie indywidualnego rynku telekomunikacyjnego usługą telefonii komórkowej jest więc o 43 punkty procentowe większe niż nasycenie usługą telefonii stacjonarnej.
  • Znajomość spontaniczna trzech największych marek telefonii komórkowej jest na podobnym poziomie: Era (82,8%), Orange (81,1%) oraz Plus (77,7%). Ponad połowa respondentów zna operatora sieci Play (61,2%).
  • Badani najczęściej korzystają z usług operatora sieci Orange - 37,5% badanych. Duży odsetek ankietowanych posiada telefony komórkowe w sieciach Era (33,1%) oraz Plus (24,6%).
  • Połączenia głosowe są najczęściej wykorzystywaną formą komunikacji w telefonii ruchomej. Na pierwszym miejscu wymienia je 85,2% badanych. Popularną formą, z której korzystają osoby posiadające telefon komórkowy są usługi SMS. Na pierwszym miejscu stawia je 16,3% badanych. Nadal niewielkim zainteresowaniem cieszą się usługi MMS i transmisji danych, której wykorzystywanie deklaruje 0,8% badanych.
  • Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (75 PLN), niż użytkowników kart pre-paid (41 PLN), czy mix (45 PLN).
RYNEK INTERNETOWY:
  • Większość gospodarstw domowych (61,5%) deklaruje posiadanie w swoim gospodarstwie domowym komputera. Z kolei (86,1%) gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostęp do sieci Internet.
  • Większość Polaków korzystała z sieci Internet w ciągu ostatniego miesiąca (56,3%), z czego najwięcej osób łączyło się z siecią we własnym domu (87%) lub w pracy (39,5%).
  • Polscy użytkownicy Internetu, którzy korzystali z niego w ciągu ostatniego miesiąca, deklarują wysoką częstotliwość korzystania z medium - 71,4% korzysta z Internetu codziennie.
  • Zdecydowana większość osób, które korzystają z Internetu w domu, posiada stałe łącze, głównie dostęp szerokopasmowy. ¼ badanych (25,4%) posiada dostęp poprzez łącze o prędkości od 1 Mb/s do 1,99 Mb/s, a 27% korzysta z łącza o przepustowości od 2 do 5,99 Mb/s.
  • Na rynku komunikatorów internetowych najczęściej wykorzystywanym jest środkiem komunikacji jest Gadu-Gadu (86,7%), natomiast w grupie komunikatorów głosowych Skype (71,8%).

RYNEK TELEWIZYJNY:

  • Ponad jedna trzecia respondentów (34,8%) korzysta z telewizji kablowej, a 33,1% posiada telewizję satelitarną. Jedna trzecia (31,0%) korzysta z telewizji analogowej przez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny, pozostali respondenci korzysta z telewizji cyfrowej naziemnej.
  • Średnia miesięczna opłata za korzystanie z telewizji wynosi 45 zł.
  • Dwie trzecie badanych (72,1%) deklaruje zadowolenie ze swojego dostawcy telewizji.

Wnioski dotyczące klientów instytucjonalnych
Wyniki badania wskazują, że znacząca większość badanych firm (60,3%) użytkuje zarówno telefony stacjonarne, jak i komórkowe. Zdecydowanie mniejszy odsetek firm korzysta wyłącznie z telefonów stacjonarnych (8,3%) lub komórkowych (31,5%).


RYNEK TELEFONII STACJONARNEJ:

  • Operatorem telefonii stacjonarnej, z usług którego przede wszystkim korzystają firmy jest TP - wymieniana przez prawie cztery piąte (79,6%) badanych firm. Z operatorów konkurencyjnych istotny udział w rynku odnotowuje Netia. Z jej usług korzysta 10,9% badanych firm. Telefonia Dialog uzyskała znikomy udział - 2,9%.
  • Średni miesięczny rachunek za korzystanie z telefonów wszystkich badanych operatorów wynosi ok. 181 zł. Natomiast średni miesięczny rachunek za korzystanie z telefonów u operatora TP jest prawie identyczny i wynosi 180 zł.
  • Poziom satysfakcji z dwóch operatorów (TP i Netia) - których ocenili badani - jest wysoki. 88,5% badanych wystawia TP ocenę „dobrą" i „bardzo dobrą". W przypadku Netii oceny takie wystawia 86,7%.
RYNEK TELEFONII RUCHOMEJ:
  • Wśród firm, które korzystają z operatorów telefonii komórkowej najczęściej wymieniani są operatorzy sieci: Orange (korzysta z niej 44,1% badanych firm) oraz Era (30,8%). Natomiast z usług sieci Plus korzysta 22,3%, zaś telefon w sieci Play ma 10,1% badanych firm.
  • W badanych firmach najczęściej korzysta się z jednego lub dwóch telefonów komórkowych. Z jednego telefonu korzysta 40 - 49%, natomiast dwa telefony wykorzystuje od 28 - 33% firm (w zależności od operatora, z usług którego korzysta badana firma). Z trzech telefonów korzysta 11 - 15% firm. Korzystanie ze znacznej liczby telefonów komórkowych (4 i więcej telefonów) najczęściej deklarowali klienci Ery (11,5%) i Orange (9,3%). Najwyższą średnią ilość telefonów komórkowych (2,26) deklarują klienci Ery.
  • Średni miesięczny rachunek za usługi operatorów komórkowych jest dość zróżnicowany: klienci biznesowi Orange miesięcznie średnio płacą za rachunek 264,5 zł, klienci Plusa - 215,1 zł, klienci Ery - 199,6 zł, a klienci Play - 179 zł.
  • Poziom satysfakcji z obsługi firm przez operatorów komórkowych jest wysoki - na wszystkich badanych wymiarach operatorzy oceniani są powyżej średniej 4,0 w pięciostopniowej skali satysfakcji.
RYNEK INTERNETOWY
  • W ponad połowie (59%) badanych firm pracownicy wykorzystują komputery stacjonarne. W 42% firm pracownicy korzystają z komputerów przenośnych (laptopów).
  • 91,1% firm posiadających komputery posiada również dostęp do Internetu. W 80,1% przypadków posiadany Internet to stały stacjonarny dostęp. Ze stałego mobilnego Internetu korzysta 15% firm. Firmy głównie wykorzystują dwa rodzaje prędkości łącz: od 1 do 1,99 Mb/s (34,3% wskazań) i od 2 do 5,99 Mb/s (35,3% wskazań).
  • Średnie miesięczne wydatki na Internet w firmach wynoszą 97 zł.
  • Zdecydowana większość klientów (88,8%) określiła swoje zadowolenie z dostawcy usług internetowych jako dobre lub bardzo dobre.
Poniżej publikujemy pełne wyniki badania „Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 r."

Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 r. Klienci indywidualni.

Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 r. Klienci instytucjonalni.

źródło: UKE

News Netia zasilana zieloną energią

Ekologia jest na topie. Coraz więcej nowoczesnych firm stawia na zieloną energię. Do grona tych firm dołącza Netia. czytaj więcej

News Wtyczki elektryczne na świecie - jaki typ w jakim kraju?

Dodaliśmy nowy dział w serwisie Operatorzy.pl, w którym znajdziecie informacje o typach wtyczek elektrycznych stosowanych na świecie. Oprócz przejrzystych tabel, również mapy gdzie widać wszystko jak na dłoni. czytaj więcej

News Raport UKE: mniej kart SIM, mniej SMS-ów

Z opublikowanego właśnie przez UKE „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2016 roku” wynika, że na koniec 2016 roku aktywnych było 55,5mln kart SIM, czyli o 2 procent mniej, niż rok wcześniej. Ten spadek to efekt wprowadzenia przepisów wprowadzających obowiązek rejestracji kart prepaid. Znacznemu zmniejszeniu uległa również liczba wysłanych SMS-ów. Użytkownicy polskich sieci komórkowych w ubiegłym roku wysłali ogółem 50,2 mld wiadomości tekstowych, o 1,7mld mniej niż w 2015 roku. Rośnie natomiast liczba kart Machine2Machine zarejestrowanych w sieciach polskich operatorów. W 2016 roku było 2,5 mln takich kart, co oznacza, że w ubiegłym roku liczba kart M2M wzrosła o 671 tysięcy. czytaj więcej