Archiwalne

Testy bezprzewodowego telefonu VoIP: Planet VIP-321 działającego w standardzie DECT

12.03.2008

Przeprowadziliśmy testy bezprzewodowego telefonu VoIP: Planet VIP-321 działającego w standardzie DECT. W testach braliśmy pod uwagę możliwość korzystania z telefonii VoIP za pośrednictwem w/w urządzenia, widzianej oczamu przeciętnego użytkownika telefonii internetowej i tak też przezentujemy nasze spostrzeżenia i wyniki testów.

Opis ogólny
Bezprzewodowy telefon Planet VIP-321, to urządzenie składające się ze stacji bazowej oraz słuchawki bezprzewodowej. Słuchawka bezprzewodowa łączy się ze stacją bazową za pośrednictwem standardu DECT.

W telefonie można zaprogramować dwa główne konta telefoniczne telefonii VoIP (jeden lub dwóch operatorów VoIP działających w standardzie SIP) oraz 4 dodatkowe konta VoIP, które są używane w momencie gdy nie można używać kont podstawowych. Do stacji bazowej można podłączyć jedną tradycyjną linię analogową (PSTN), sieć Internet (WAN) oraz komputer lub sieć lokalną LAN (w urządzeniu jest zaimplementowany router). Do stacji bazowej można zalogować do pięciu słuchawek bezprzewodowych.

Słuchawki są małe i lekkie, mają ładny opływowy kształt, wygodną w użyciu, podświetlaną klawiaturę oraz kolorowy wyświetlacz. Można w nich m. in. ustawić rodzaj dzwonka/melodyjki oraz ich głośność, włączać i wyłączać dźwięk klawiatury, ustawiać wygląd ekranu – dostępnych jest kilka tapet oraz wybór kolorystyki stałych elementów wyświetlacza, a więc słuchawki mają wszystkie podstawowe funkcje dla tego typu urządzeń. Dodatkowo mają zaimplementowaną możliwość korzystania z prostego kalkulatora, wyciszenia dzwonka w danym przedziale godzin (funkcja „nie przeszkadzać”), ustawienia budzika (alarmu) na daną godzinę oraz grę Sudoku. Każda dodatkowa słuchawka posiada własną ładowarkę w postaci wygodnej i estetycznej podstawki pod słuchawkę.

W telefonach (słuchawkach bezprzewodowych) jest możliwy dostęp do historii ostatnich dziesięciu połączeń przychodzących i wychodzących. Na wyświetlaczu jest widoczna informacja o ilości nieodebranych połączeń i możliwość szybkiego ich przejrzenia. Prezentowany jest również numer telefonu, który dzwoni do nas (funkcja zależna od możliwości sieci z której korzysta dzwoniący i odbierający połączenie).

Obsługa VoIP
Dodanie kont SIP jest najłatwiejsze poprzez przeglądarkę www uruchomioną na komputerze, który jest podłączony do gniazda LAN stacji bazowej. Programowanie i rejestracja konta telefonicznego telefonii VoIP jest prosta i nie odbiega stopniem trudności od programowania kont telefonicznych w bramkach VoIP innych producentów. Wystarczy wypełnić kilka pól związanych z adresem serwera usługi VoIP oraz nazwą i hasłem użytkownika i można już korzystać z telefonii internetowej. Konta SIP można również konfigurować przy użyciu słuchawki bezprzewodowej, lecz nie jest to wygodny sposób, m.in. ze względu na brak widoku dla całości konfiguracji usługi VoIP w urządzeniu.

Pewnym dość irytującym faktem, jest konieczność przelogowywania się po zatwierdzeniu wprowadzonych ustawień VoIP w urządzeniu (nawet najmniejszych zmian). Podobnie irytujące jest zatwierdzanie wprowadzonych do panelu administracyjnym zmian - w momencie ich zatwierdzania trzeba kliknąć w trzech miejscach aby zostały zaakceptowane przez system. Jednak nie pozostaje nic innego, jak pogodzić się z tym faktem.

Drugim, w naszym przekonaniu większym minusem, jest brak sygnalizacji świetlnej na urządzeniu, pokazującej zarejestrowanie danego konta VoIP w serwerze usług operatora telefonii internetowej. Mimo, że na obudowie stacji bazowej są dwie diody dedykowane dwóm kontom VoIP, to jednak zaczynają się one świecić dopiero w trakcie „podniesienia słuchawki” lub w momencie gdy ktoś do nas dzwoni. Tak więc aby być pewnym, że konto VoIP jest zarejestrowane, aktywne i gotowe do użycia, trzeba się zalogować do panelu administracyjnego urządzenia i sprawdzić w nim jego status.

Do wyboru mamy kilka najpopularniejszych kodeków głosowych, takich jak G.711, G.726, G.729, G.723 oraz GSM, tak więc w zależności od wymagań operatora telefonii VoIP oraz szybkości naszego łącza, możemy wybrać kodek dający nam możliwość prowadzenia rozmów we właściwej jakości. Sama jakość połączenia jest bardzo dobra, dzięki czemu rozmowy prowadzone z innymi użytkownikami telefonii stacjonarnej, komórkowej czy internetowej są stabilne i "czyste". Dodatkowo jakość dźwięku możemy poprawić włączając takie parametry jak Jitter Buffer (gdy pakiety z zakodowanym głosem docierają do nas nierównomiernie) oraz VAD (Voice Activity Detection – rozpoznawanie aktywności rozmówcy / ciszy w słuchawce). Możemy również możliwość zwiększania lub zmniejszania długości pakietów głosowych poprzez parametr RTP Packet Length.

Prowadzenie rozmów
Rozmowy możemy prowadzić w trybie głośnomówiącym lub trzymając słuchawkę przy uchu. Połączenia przychodzące są sygnalizowane (dzwonek oraz podświetlenie wyświetlacza i klawiatury) jednocześnie we wszystkich słuchawkach bezprzewodowych. Obowiązuje tu zasada, że kto pierwszy odbierze połączenie ten rozmawia. Jednak niezależnie od tego czy inicjujemy połączenie czy też je odbieramy, zawsze możemy je przenieść do użytkownika innej bezprzewodowej słuchawki zalogowanej do stacji bazowej - co jest bardzo dużym plusem tego rozwiązania. Daje to funkcjonalność umożliwiającą np. rodzinie lub małej firmie stworzenia małej centralki telefonicznej, dzięki której swobodnie można przełączać rozmowy pomiędzy użytkownikami systemu. Można również prowadzić rozmowy wewnętrzne poprzez interkom wybierając po prostu numer słuchawki innego użytkownika.

Słuchawki nawiązują połączenie ze stacją bazową w promieniu do 30 metrów w terenie zabudowanym, przy czym mówimy tu o połączeniu dającym możliwość prowadzenia rozmów w dobrej jakości, bez przerywania i trzasków. Jakość połączeń realizowana w systemie bezprzewodowym jest stabilna m.in. ze względu na fakt, że słuchawki bezprzewodowe pracują ze stacją bazową w standardzie DECT.

Urządzenie daje możliwość wprowadzenia do ośmiu numerów, które po wybraniu z danej słuchawki bezprzewodowej, zawsze będą realizowane przez analogową linię telefoniczną, dzięki czemu możemy nie obawiać się, że połączenia np. na numery alarmowe do których nie zawsze możemy dodzwonić się poprzez sieć naszego dostawcy usług VoIP nie będą mogły być realizowane. Możemy tu również określić numery, przy których realizacji będzie nam szczególnie zależało na ich jakości i niezawodności, jaką nadal jeszcze daje na tradycyjna linia telefoniczna. Oczywiście niezależnie od tego, możemy zawsze zrealizować połączenie przez linię analogową wybierając najpierw sekwencję „**” (gwiazdka gwiazdka) a po usłyszeniu sygnału linii analogowej wybrać numer docelowy.

Połączenia wychodzące są realizowane zawsze na tej samej zasadzie, najpierw zajmowane jest pierwsze konto VoIP, jeśli pierwsze konto VoIP jest zajęte, zajmowane jest drugie zaprogramowane w stacji bazowej konto VoIP, a w ostatniej kolejności linia analogowa PSTN. Tak więc mamy możliwość prowadzenia trzech niezależnych rozmów telefonicznych.

Ciekawą funkcją jest zaprogramowanie dodatkowych czterech kont SIP, które są kontami rezerwowymi (np. od innego dostawcy usług VoIP). W przypadku problemów z podstawowymi dwoma kontami telefonii internetowej, mamy możliwość przełączenia się na drugą lub trzecią parę kont VoIP, które zostały zdefiniowane w systemie. Można tego dokonać z każdej zalogowanej do systemu słuchawki wciskając sekwencję „2*” (dwa gwiazdka) następnie zielona słuchawka, telefon wybiera tą sekwencję po czym wciskamy czerwoną słuchawkę. Ta kombinacja przełącza system na pierwszą zapasową parę kont VoIP. Użycie sekwencji „3*” przełącza nas na drugą zapasową parę internetowych kont telefonicznych. Powrót jest możliwy po wybraniu sekwencji „1*”.

Po dokonanej w ten sposób zmianie, aby zadzwonić należy znów wcisnąć przycisk z zieloną słuchawką i wybrać pożądany numer telefonu. Jednak istnieje tu pewna niedogodność, system jest już na stałe przełączony na drugą lub trzecią parę kont VoIP, więc należy pamiętać, żeby z czasem wrócić do domyślnego konta, wybierając „1*” i powtórzyć procedurę jak wcześniej.

Sposób wybierania numeru jest taki sam jak przy innych tego typu rozwiązaniach (zielona i czerwona słuchawka - numer wybieramy przed lub po wciśnięciu zielonej słuchawki). Możemy włączać i wyłączać mikrofon podczas prowadzenia rozmowy oraz regulować głośność słyszalności w słuchawce.

Pozostałe informacje
Należy pamiętać o tym, żeby na początku odpowiednio skonfigurować router, który zawiera stacja bazowa. Po rozpakowaniu i podłączeniu urządzenia ma ono nadany już stały adres IP po stronie dostępu do sieci Internet (WAN), przez co zarówno w sieciach ze stałą adresacją IP oraz w tych, w których adresacja jest nadawana dynamicznie (DHCP) trzeba dokonać wstępnej konfiguracji części sieciowej urządzenia. Może to sprawić pewien kłopot przeciętnemu użytkownikowi jednak z drugiej strony ustawienia te są na tyle standardowe, że z powodzeniem można znaleźć o nich informacje np. w Internecie i pokonać tą przeszkodę. W tym przypadku trzeba przyznać, że lepiej by było, gdyby urządzenie standardowo było ustawione przez producenta po stronie WAN (stronie podłączenia urządzenia do sieci Internet) na dynamiczne pobieranie adresu IP, co w małych sieciach lokalnych w których zapewne będzie stosowane to rozwiązanie ułatwiłoby jego konfigurację.

Instrukcja załączona do urządzenia jest dostępna jedynie w języku angielskim, co dla przeciętnego użytkownika może stanowić kłopot w przeprowadzeniu konfiguracji, jednak duża liczba rysunków, widoków panelu administracyjnego oraz użycie standardowych sformułowań z języka angielskiego w tym zakresie, powoduje, że można poradzić sobie z tym problemem.

Panel administracyjny dostępny przez www jest dostępny w języku angielskim. Poprzez panel administracyjny www można w łatwy sposób dodawać do stacji bazowej kolejne telefony bezprzewodowe (słuchawki) oraz je usuwać. Można również z panelu administracyjnego wywołać słuchawki (słuchawki dzwonią), co może pomóc w sytuacji, gdy odłożymy słuchawkę w jakieś miejsce i nie możemy jej później znaleźć (przy założeniu, że telefon bezprzewodowy jest w zasięgu stacji bazowej).

Podsumowanie
Testowane rozwiązanie – telefon bezprzewodowy DECT z VoIP PLANET VIP-321 – jest rozwiązaniem, które może być bardzo przydane dla użytkowników domowych (gdzie każdy domownik chciałby mieć własny aparat telefoniczny), dla małych firm w których ważna jest możliwość przełączania rozmów do innych pracowników (funkcjonalność małej centralki PABX) lub gdzie jest problem z rozprowadzaniem kabli telefonicznych do telefonów.

Oprócz pewnych minusów związanych z samym programowaniem oraz wstępną konfiguracją, samo działanie systemu jest bardzo stabilne i daje jego użytkownikom pełną swobodę w korzystaniu z telefonii VoIP połączonej z dostępem realizowanym przez tradycyjną linię telefoniczną oraz funkcjonalności wynikającej z braku ograniczeń przestrzennych dzięki bezprzewodowym słuchawkom.

Najważniejszym plusem który przemawia za śmiałym rekomendowaniem tego rozwiązania jest możliwość swobodnego przełączania rozmów telefonicznych pomiędzy użytkownikami korzystającymi z systemu, niezależnie od tego czy połączenie jest przychodzące czy wychodzące oraz od tego czy połączenie to jest realizowane przez konto telefoniczne telefonii VoIP czy też przez linię analogową PSTN.

Minusy:
- nowy sprzęt ma ustawiony stały adres IP po stronie WAN,
- konieczność przelogowywania się w panelu administracyjnym po dokonaniu zmian w ustawieniach SIP,
- zatwierdzanie zmian w panelu administracyjnym w trzech krokach,
- instrukcja w języku angielskim.

Plusy:
- możliwość programowania niezależnych kont telefonicznych VoIP od różnych dostawców,
- możliwość zaprogramowania "zapasowych" kont telefonicznych VoIP,
- możliwość podłączenia analogowej linii telefonicznej (PSTN),
- możliwość przełączania rozmów pomiędzy słuchawkami bezprzewodowymi,
- personalizacja ustawień telefonów bezprzewodowych.

Całość systemu w skali pięciostopniowej oceniamy na cztery i pół punktu : )

źródło: wł

Sprzęt został wypożyczony z firmy Action, dystrybutora sprzętu firmy Planet.

News Jak naładować telefon szybciej?

W dzisiejszym dynamicznym świecie smartfony stały się dla nas nieodłącznym towarzyszem. Czy to do komunikowania się z bliskimi, organizacji naszego dnia, czy też pracy zawodowej – telefonu używamy przez większość dnia. Niestety, im więcej korzystamy z urządzenia, tym szybciej zużywa się jego bateria. Nic więc dziwnego, że mamy potrzebę ładowania telefonów co najmniej raz dziennie. Ale co, jeśli się spieszymy, a bateria znów jest na wyczerpaniu? Poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych sposobów, które pomogą Ci naładować telefon szybciej. czytaj więcej

News Monitory przemysłowe - na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego modelu?

Wybór odpowiedniego monitora przemysłowego ma kluczowe znaczenie dla wielu firm, zwłaszcza tych działających w trudnych warunkach produkcyjnych i przemysłowych. W tego typu środowiskach standardowe rozwiązania IT mogą nie spełniać oczekiwań, dlatego coraz częściej przedsiębiorstwa decydują się na specjalistyczne monitory przemysłowe. Jakie cechy powinien mieć idealny monitor i dlaczego warto rozważyć rozwiązania dostępne na rynku? czytaj więcej

News Jakie bezprzewodowe słuchawki do smartfona: Jabra Elite 7 Pro, Apple AirPods 3 czy Huawei Freebuds 4?

Rynek bezprzewodowych słuchawek do smartfonów obfituje wielkim wyborem różnego rodzaju modeli. Możemy wybierać z pośród produktów niezależnych producentów, którzy specjalizują się w tworzeniu urządzeń audio, jak również z produktów producentów smartfonów, którzy w naturalny sposób uzupełniają swoją ofertę o produkty do bezprzewodowej komunikacji. Dziś przedstawimy trzy modele z tego rynku: Jabra Elite 7 Pro, Apple AirPods 3 czy Huawei Freebuds 4. czytaj więcej

Case Study Jak przenieść linie telefoniczne jeśli nie ma takiej możliwości?

Autoryzowana Stacja Obsługi Pojazdów (okolice Bielska-Białej) przeniosła swoją lokalizacje do nowego miejsca. Operator, który świadczył dotychczas usługę w poprzedniej lokalizacji, nie miał możliwości przeniesienia linii telefonicznej do nowej lokalizacji. czytaj więcej