Archiwalne

UKE policzył oszczędności dla rynku telekomunikacyjnego w latach 2005-07

20.02.2008

Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił szacunkowe oszczędności użytkowników usług telekomunikacyjnych w latach 2005-2007.

Przyjęta przez Radę Ministrów "Strategia Regulacyjna 2006 - 2007. Jak przyspieszyć rozwój polskiego rynku telekomunikacyjnego, obniżyć koszty usług dla Polaków i zwiększyć dostępność nowoczesnych rozwiązań?" miała za cel m.in.:

  1. obniżenie kosztów usług komórkowych o 2 miliardy złotych, przy równoczesnym wzroście penetracji do ponad 90% i wprowadzeniu nowoczesnych usług oraz
  2. obniżenie kosztów usług telefonicznych w telefonii stacjonarnej dla konsumentów o 1-1,5 miliarda złotych rocznie, osiągnięte w ciągu trzech lat.

Poniżej przedstawiono wyliczenie, jak w praktyce kształtowały  się te oszczędności dla rynku połączeń telefonicznych (telefonia stacjonarna i ruchoma razem) jak również dla rynku dostępu do Internetu dla konsumentów. Obliczeń dokonano na podstawie danych, jakie operatorzy przesłali do Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Ze względu na fakt stosowania przez operatorów telefonicznych jak i dostawców Internetu ciągłych promocji cenowych do wyliczeń przyjęto szereg założeń.

Biorąc pod uwagę strukturę rynku (ilość minut połączeń bądź ilość dostępów do internetu) dla końca roku 2007, obliczono wydatki konsumentów dla tej struktury przemnażając wolumen ruchu odpowiednio przez średnie ważone ceny (rozumiane jako suma wszystkich opłat za połączenia podzielona przez ilość wszystkich minut i zważona dla rynku B2C1 i B2B2) w roku 2005.

Rynek połączeń telefonicznych 2005 2007
tel. stacjonarna tel. komórkowa tel. stacjonarna tel. komórkowa
Ilość minut połączeń (mld) 25,1 17,2 19,7 34,3
Średnia ważona cena połączenia (PLN) 0,26 0,35 0,19 0,26
Koszt połączeń w 2007,
dla ich struktury w 2007 (mld)
5,12 12,00 3,74 8,97
Suma kosztów poniesionych (mld PLN) 17,12 12,71
Oszczędności (mld PLN) 4,42

W ten sposób licząc, można przyjąć, że konsumenci dla całego rynku połączeń telefonicznych (B2C i B2B) od roku 2005 zaoszczędzili 4,42 mld PLN. Inaczej mówiąc, taka sama struktura rynku na koniec 2007 roku kosztowała odpowiednio o 4,42 mld PLN mniej niż by kosztowała na koniec 2005.

Dla rynku dostępu do internetu (B2C) oszczędności te wyniosły 1,52 mld PLN. Inaczej mówiąc taka sama struktura rynku na koniec 2007 roku kosztowała o 1,52 mld PLN mniej niż na koniec 2005.

Rynek Internetu, B2C 2005 2007
Ilość dostępów szerokopasmowych (tys) 1 007 3 013
Ilość dostępów wąskopasmowych (tys) 426 369
Razem (tys) 1 433 3 382
Przychody (mln) 1 600 2 250
Średnia roczna cena (PLN) 1 117 665
Koszt dla liczby dostępów z 2007 (tys) 3 776 134 2 250 000
Oszczędności (mln PLN) 1 526,13

Reasumując, oszczędności klientów usług telekomunikacyjnych ogółem wyniosły na przestrzeni lat 2005-2007 prawie 6 mld PLN, a więc nawet więcej, niż zostało to założone w Strategii Regulacyjnej.

Należy zaznaczyć, iż z uwagi na zastosowanie jako bazowego wolumenu ruchu z 2007 roku, obliczone wartości mają wymiar przybliżony, tzn. ukazują oszczędności użytkowników w sytuacji gdy stopień korzystania z usług w latach 2005-2007 nie ulega zmianie.

Takie rozwiązanie, chociaż nie uwzględnia rzeczywistych trendów rynkowych w zakresie wykorzystania przez konsumentów poszczególnych usług telekomunikacyjnych, w znacznym stopniu zapewnia spełnienie kryterium porównywalności lat 2005 i 2007.

B2C - business to customer - rynek konsumentów
B2B - business to business - rynek biznesowy

źródło: UKE

News Artykuł ekspercki: AIoT (Artificial Intelligence of Things) - przyszłość w transporcie i magazynowaniu produktów wrażliwych

Integracja sztucznej inteligencji i Internetu Rzeczy (AIoT) wyznacza nowe standardy w transporcie i magazynowaniu produktów wrażliwych, takich jak leki czy żywność. Dzięki możliwościom precyzyjnego monitorowania, przewidywania awarii oraz optymalizacji procesów w czasie rzeczywistym, AIoT staje się nieodzownym narzędziem do minimalizowania strat i zapewnienia zgodności z wymogami prawa. czytaj więcej

News Jak najlepiej nadpłacać kredyt hipoteczny?

Nadpłata kredytu hipotecznego to efektywny sposób na skrócenie okresu spłaty zobowiązania i zmniejszenie całkowitych kosztów kredytu. Ale jak właściwie nadpłacać kredyt hipoteczny, aby maksymalnie skorzystać z tej możliwości? Czy lepiej skupić się na nadpłacaniu kredytu, czy może skrócić okres kredytowania? W tym artykule przedstawimy krok po kroku, jak najlepiej podejść do nadpłaty kredytu hipotecznego, odpowiadając na najważniejsze pytania i rozwiewając wątpliwości. czytaj więcej

News Przegląd i prognozy rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce na lata 2023-2028

Odkryj kluczowe aspekty i przyszłość rynku telekomunikacyjnego w Polsce, analizując unikalne dane, trendy konsumenckie oraz prognozy rozwoju na najbliższe lata. czytaj więcej

News Raport UKE: mniej kart SIM, mniej SMS-ów

Z opublikowanego właśnie przez UKE „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2016 roku” wynika, że na koniec 2016 roku aktywnych było 55,5mln kart SIM, czyli o 2 procent mniej, niż rok wcześniej. Ten spadek to efekt wprowadzenia przepisów wprowadzających obowiązek rejestracji kart prepaid. Znacznemu zmniejszeniu uległa również liczba wysłanych SMS-ów. Użytkownicy polskich sieci komórkowych w ubiegłym roku wysłali ogółem 50,2 mld wiadomości tekstowych, o 1,7mld mniej niż w 2015 roku. Rośnie natomiast liczba kart Machine2Machine zarejestrowanych w sieciach polskich operatorów. W 2016 roku było 2,5 mln takich kart, co oznacza, że w ubiegłym roku liczba kart M2M wzrosła o 671 tysięcy. czytaj więcej