Prezes UKE nałożył obowiązki regulacyjne na Telekomunikację Polską S.A. na rynku rozpoczynania połączeń w sieci stacjonarnej.
Decyzja Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej podpisana 10 lipca 2006 r. dotyczy ustalenia, że na krajowym rynku świadczenia usługi rozpoczynania połączeń w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej nie występuje skuteczna konkurencja, wyznaczenia spółki Telekomunikacja Polska S.A. (TP) jako przedsiębiorcę posiadającego pozycję znaczącą na tym rynku oraz nałożenia na tego przedsiębiorcę obowiązków regulacyjnych.
Analizowany rynek rozpoczynania połączeń w sieci stacjonarnej na poziomie hurtowym składa się z usług rozpoczynania (inicjowania):
- połączeń telefonicznych w ruchu krajowym i międzynarodowym, w tym do sieci ruchomych,
- połączeń do numeracji dostępu do usług sieci inteligentnych (0-80X),
- połączeń do numeracji dostępu do usług audioteksowych sieci inteligentnych (0-70X, 0-400, 0-300),
- połączeń do numerów sieci teleinformatycznych.
Pozycja rynkowa TP
TP ma na rynku świadczenia usługi rozpoczynania połączeń w sieci stacjonarnej znaczącą przewagę nad swoimi konkurentami i kontrahentami. Źródłem siły rynkowej TP jest fakt, iż przez kilkadziesiąt lat była ona naturalnym monopolistą na rynku telekomunikacyjnym. Rozbudowała wtedy swoją infrastrukturę, systematycznie poszerzała liczbę użytkowników, miała zapewnioną także protekcyjną politykę państwa. W momencie otwarcia rynku telekomunikacyjnego w połowie lat 90-tych XX wieku, dysponowała więc, w porównaniu ze swoimi konkurentami, ogromnym zapleczem finansowym, technologicznym i przeważającą liczbą użytkowników.
Udziały w rynku TP i pozostałych operatorów
Pod względem wielkości przychodów udziały TP w latach 2002-2005 zwiększyły się jeszcze o ponad 3%. Mamy tu więc do czynienia z sytuacją odwrotną do tej, jakiej można by się spodziewać na rynku konkurencyjnym, gdzie to operatorzy alternatywni zwiększają swój udział w rynku.
Udziały TP i pozostałych operatorów
Udziały TP i pozostałych operatorów w liniach abonenckich w latach 2002-2005
Zdaniem UKE jedynym operatorem, który tak naprawdę liczy się na rynku świadczenia usługi rozpoczynania połączeń w sieci stacjonarnej jest Telekomunikacja Polska. Jej udział w rynku wskazuje na sytuację niewiele odległą od monopolu.
Znaczącym problemem na rynku 8 są ciężary inwestycji związanych ze zbudowaniem lub rozbudowaniem sieci stacjonarnych. Dlatego celem regulacji Prezesa UKE jest udostępnienie sieci TP dostawcom usług telekomunikacyjnych, którzy mogą świadczyć wówczas usługi detaliczne w oparciu o preselekcję i selekcję. Obecnie 41 operatorów ma przydzielony numer dostępu do sieci NDS (popularnie zwany prefiksem) i może prowadzić działalność telekomunikacyjną w zakresie realizacji połączeń telefonicznych. Są więc potencjalnymi odbiorcami usługi rozpoczynania połączeń na rynku 8.
Kolejnym zidentyfikowanym przez Prezesa UKE problemem na rynku detalicznym jest brak bezpośredniego "dostępu hurtowego" do abonentów TP rozumianego w ten sposób, że operatorzy alternatywni nie mogą skonstruować konkurencyjnych ofert typu "abonament plus liczba darmowych minut".
Przeprowadzona przez UKE analiza wyraźnie pokazuje spokojną i ustabilizowaną sytuację na tym rynku pod względem udziałów w ciągu ostatnich kilku lat. Dotychczasowy stan rynku nie pozwala przypuszczać, aby bez odpowiedniej regulacji ex ante na rynku hurtowym, powyżej przedstawiona sytuacja na rynku detalicznym mogła ulec zmianie.
Decyzja regulacyjna
Prezes UKE po przeprowadzeniu w dniach 27 kwietnia - 28 maja 2006 r. publicznych konsultacji projektu rozstrzygnięcia i po zapoznaniu się z uwagami uczestników rynku telekomunikacyjnego, wydał 10 lipca 2006 r. decyzję, w której:
- uznał, że na krajowym rynku świadczenia usługi rozpoczynania połączeń w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej nie występuje skuteczna konkurencja,
- wyznaczył TP jako przedsiębiorcę o znaczącej pozycji na tym rynku,
- nałożył na TP obowiązki regulacyjne.
Wśród wskazanych w decyzji obowiązków regulacyjnych nałożonych na TP znajdują się m.in.:
- obowiązek zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego do sieci TP innym przedsiębiorcom, w tym użytkowania elementów sieci oraz udogodnień towarzyszących, w celu świadczenia usługi rozpoczynania połączeń w sieci stacjonarnej (w tym: zapewnienie możliwości zarządzania obsługą użytkownika końcowego, oferowanie usług na warunkach hurtowych w celu ich dalszej sprzedaży – m.in. dla usługi WLR, zapewnienie infrastruktury telekomunikacyjnej, kolokacji i innych form wspólnego korzystania z budynków);
- obowiązek równego traktowania przedsiębiorców w zakresie dostępu telekomunikacyjnego;
- obowiązek ogłaszania specyfikacji technicznych sieci i urządzeń telekomunikacyjnych, charakterystyk sieci, zasad i warunków świadczenia usług oraz korzystania z sieci, a także opłat;
- obowiązek prowadzenia rachunkowości regulacyjnej i kalkulacji kosztów świadczenia dostępu telekomunikacyjnego oraz kalkulacji opłat za dostęp w oparciu o uzasadnione koszty;
- obowiązek przedstawienia w terminie 3 miesięcy oferty ramowej o dostępie telekomunikacyjnym.
Decyzja Prezesa UKE posiada rygor natychmiastowej wykonalności.
Źródło: eGospodarka.pl
News Jak wybrać sprzęt audio do domowego kina: Kompleksowy przewodnik
W dzisiejszych czasach, kiedy technologia rozwija się w zawrotnym tempie, stworzenie idealnego domowego kina stało się bardziej osiągalne niż kiedykolwiek wcześniej. Kluczowym elementem każdego zestawu kina domowego jest sprzęt audio, który może znacząco wpłynąć na jakość odbioru dźwięku. Wybór odpowiednich akcesoriów audio jest nie tylko kwestią estetyki, ale przede wszystkim funkcjonalności i jakości dźwięku. W tym artykule przyjrzymy się, jak wybrać najlepsze akcesoria audio, które poprawią jakość dźwięku w Twoim domowym kinie, oraz jakie elementy są niezbędne, aby cieszyć się pełnią możliwości Twojego sprzętu. czytaj więcejWiadomości firmowe Nieustanna ewolucja w ochronie danych: na tapecie BotGuard i Picus Security
Jak chronić się przed Content Scraping? Jakie jest kluczowe rozwiązanie dla CISO? W dobie, gdy dane są nową walutą, a cyberprzestępcy stają się coraz bardziej wyrafinowani, CISO (Chief Information Security Officer) muszą zmierzyć się z rosnącymi zagrożeniami. Dodatkowo co chwile powstają nowe zagrożenia, a nadążenie z wszystkimi pojęciami ze świata cybersecurity może być przytłaczające. czytaj więcejNews Stwórz efektowne stoisko na targi branżowe z trybunką reklamową
Uczestnictwo w tragach branżowych to znakomita okazja zarówno do nawiązania nowych kontaktów biznesowych, jak i spotkania się z potencjalnymi klientami. W targach biorą udział przede wszystkim osoby zainteresowane daną branżą i jej ofertą, dlatego warto zadbać o jak najciekawsze stoisko. Można je stworzyć z pomocą materiałów promocyjnych drukowanych oraz trybunki wystawienniczej, która pomaga wyróżnić prezentowana ofertę i lepiej zapamiętać markę.1. Czym jest trybunka reklamowa?
2. Trybunki reklamowe przykuwają uwagę na targach czytaj więcej