Archiwalne

Zalecenie KE w sprawie stawek MTR i FTR

08.05.2009

Komisja Europejska podejmuje działania w sprawie stawek za zakańczanie połączeń w celu zwiększenia konkurencji.

7 maja 2009 r. Komisja wydała jasne wytyczne dla unijnych organów regulacyjnych ds. telekomunikacji w sprawie stosowania opartej na kosztach metody ustalania stawek za zakańczanie połączeń, czyli opłat hurtowych pobieranych przez operatorów za zestawienie połączenia przychodzącego z sieci innego operatora, które to opłaty włączane są do wszystkich rachunków za telefon (tzw. stawki MTR - Mobile Termination Rates oraz stawki FTR - Fixed Termination Rates).

Wytyczne zostały wydane w formie zalecenia, które krajowe organy regulacyjne są zobowiązane uwzględnić „w jak największym stopniu”. W zaleceniu wskazano szczególnie, że stawki za zakańczanie połączeń na poziomie krajowym powinny być ustalane w oparciu o rzeczywiste koszty zestawienia połączenia, ponoszone przez efektywnego operatora.

Usunięcie nieprawidłowości cenowych między operatorami telefonicznymi w całej Unii Europejskiej obniży ceny konsumpcyjne połączeń głosowych w poszczególnych państwach członkowskich oraz między nimi, umożliwiając przedsiębiorstwom i gospodarstwom domowym zaoszczędzenie co najmniej 2 mld euro w latach 2009-2012, oraz będzie stanowiło wsparcie dla inwestycji i innowacji w całym sektorze telekomunikacyjnym.

W 2008 r. stawki za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych były w UE bardzo zróżnicowane i wynosiły od 2,00 centów za minutę (na Cyprze) do 15 centów za minutę (w Bułgarii). Stawki za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych (średnio 8,55 centów za minutę) są zwykle dziesięć razy wyższe od stawek za zakańczanie połączeń w sieciach stacjonarnych (średnio 0,57-1,13 centów za minutę). Wyższe stawki za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych utrudniają operatorom sieci stacjonarnych i małym operatorom sieci komórkowych konkurowanie z dużymi operatorami sieci komórkowych. Przedstawione rozbieżności i zróżnicowane podejścia regulacyjne negatywnie wpływają na jednolity rynek oraz konkurencyjność Europy.

„Pomimo wysiłków podejmowanych przez niektóre krajowe organy regulacyjne w celu zbliżenia poziomu stawek za zakańczanie połączeń do ich rzeczywistych kosztów, wciąż istnieją duże rozbieżności w całej UE, zwłaszcza między stawkami za zakańczanie połączeń w sieciach stacjonarnych i komórkowych. Jest to niezgodne z postępującą konwergencją między telefonią stacjonarną i komórkową i może doprowadzić do poważnych zakłóceń konkurencji między państwami członkowskimi i operatorami” – powiedziała unijna komisarz ds. telekomunikacji Viviane Reding. „Komisja postanowiła zainterweniować dzisiaj przeciwko tym zakłóceniom konkurencji na jednolitym rynku, które utrudniają inwestycje w modernizację sieci stacjonarnych do technologii światłowodowej i których koszty ponoszą użytkownicy końcowi.”

„Obniżenie stawek za zakańczanie połączeń do poziomu efektywnego operatora zwiększy konkurencję z korzyścią dla europejskich konsumentów” – stwierdziła komisarz UE ds. konkurencji Neelie Kroes. „Jedynie rygorystyczne i zharmonizowane podejście do uregulowania tej kwestii zapewni usunięcie istniejących zakłóceń konkurencji w całej UE oraz umożliwi powstanie nowatorskich produktów łączących telefonię stacjonarną i komórkową. Dlatego też dzisiejsza decyzja Komisji ma kluczowe znaczenie dla sprzyjającego konkurencji rozwoju unijnych uregulowań w dziedzinie telekomunikacji.”

Aby wykorzystać cały potencjał jednolitego rynku telekomunikacji, w zaleceniu Komisji wprowadzono czynniki cenowe, które powinny zostać uwzględnione przez wszystkie krajowe organy regulacyjne ds. telekomunikacji w UE przy ustalaniu stawek za zakańczanie połączeń, które nie są cenami rynkowymi lecz cenami regulowanymi przez krajowe organy regulacyjne. Doprowadzi to do konwergencji stawek za zakańczanie połączeń znacznie poniżej obecnego poziomu (do około 1,5-3 centów za minutę do końca 2012 r. zgodnie z dokumentem roboczym służb Komisji towarzyszącym temu zaleceniu). Stawki za zakańczanie połączeń powinny być ustalane w oparciu o koszty ponoszone przez efektywnego operatora i powinny obowiązywać wszystkich operatorów na tym samym poziomie. Przez ograniczony okres czasu i pod pewnymi warunkami możliwe są wyjątki w odniesieniu do różnic cen, które pozostają poza kontrolą operatora.

Po dokonaniu oceny około 120 wniosków regulacyjnych przedłożonych przez krajowe organy regulacyjne ds. telekomunikacji, dotyczących stawek za zakańczanie połączeń w ciągu ostatnich 6 lat, Komisja stwierdziła istnienie rozbieżności w całej Europie. Stawki za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych (średnio 8,55 centów za minutę) są blisko dziesięć razy wyższe od stawek za zakańczanie połączeń w sieciach stacjonarnych (średnio 0,57-1,13 centów za minutę). Francuski organ regulacyjny ARCEP twierdzi, że wydajne stawki za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych mogłyby wynosić 1,00-2,00 centów za minutę.

Pośrednie dotacje dla operatorów sieci komórkowych
Zdaniem Komisji przedstawione rozbieżności nie mogą być uzasadnione różnicami w kosztach świadczenia usług, specyfiką sieci lub rynku krajowego. Stanowią one pośrednie dotacje na rzecz operatorów sieci komórkowych posiadających duży udział w rynku, działając na niekorzyść mniejszych operatorów i operatorów sieci stacjonarnych. Utrudniają one również przeznaczanie finansowania na inwestycje o podstawowym znaczeniu, takie jak przechodzenie na szybkie sieci internetowe, oraz stanowią przeszkodę dla innowacyjnych usług, takich jak produkty łączące telefonię stacjonarną i komórkową oraz konkurencyjne cenowo pakiety połączeń.

Dla operatorów stawki za zakańczanie połączeń stanowią zarówno źródło dochodów, jak i wydatków: kiedy jeden operator ma mniejsze dochody z ich tytułu, inny ponosi w związku z tym mniejsze koszty. W ciągu czterech lat, w okresie 2009-2012, w następstwie przyjęcia przez organy regulacyjne bardziej spójnego podejścia określonego w zaleceniu mniejsi operatorzy sieci komórkowych (którzy kierują netto więcej połączeń do innych sieci) mogą spodziewać się, że będą musieli mniej płacić swoim większym konkurentom, operatorzy sieci stacjonarnych mogą zyskać co najmniej 2 mld euro dodatkowych dochodów dzięki niższym opłatom i ustalanym na podstawie kosztów stawkom za zakańczanie połączeń z sieci stacjonarnej do komórkowej, a konsumenci mogą zaoszczędzić co najmniej 2 mld euro.

Długoterminowy wpływ będzie jeszcze bardziej istotny, ponieważ operatorzy będą generowali większe dochody, nowi operatorzy będą mieli motywację do wejścia na rynek i rozwoju, a konsumenci skorzystają z niższych cen i większej innowacyjności usług.

Wszystkie krajowe organy regulacyjne w UE powinny wprowadzić zalecane podejście do stawek za zakańczanie połączeń przed końcem 2012 r. Jednakże krajowe organy dysponujące ograniczonymi środkami mogą stosować inne podejścia dłużej, przez ograniczony okres czasu, pod warunkiem że będą osiągać te same sprzyjające konkurencji rezultaty.

Przebieg procedury
Dzisiejsze zalecenie w sprawie uregulowania stawek za zakańczanie połączeń w UE zostało wydane po przeprowadzeniu publicznych konsultacji (w okresie od lipca do września 2008 r., konsultacji z państwami członkowskimi (od października 2008 r. do lutego 2009 r.) oraz trzydziestodniowej kontroli przeprowadzonej przez Parlament Europejski.

Na mocy art. 19 dyrektywy ramowej dotyczącej przepisów UE w sprawie telekomunikacji Komisja dba o harmonizację stosowania unijnych przepisów dotyczących telekomunikacji na jednolitym rynku w celu wspierania konkurencji i korzyści dla konsumentów.

źródło: UKE


Wiadomości firmowe Jak podnieść poziom cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym?

Sektor finansowy stoi przed nowymi wyzwaniami w obliczu dynamicznego rozwoju technologii. Generatywna AI, automatyzacja, zarządzanie danymi i finanse zintegrowane kształtują branżę, jednocześnie zwiększając trudności w ochronie danych, prywatności oraz zarządzaniu tożsamościami cyfrowymi. Coraz większe wykorzystanie chmury i rosnąca ilość danych dodatkowo zwiększają powierzchnię ataków, wymagając lepszych strategii reagowania na incydenty. czytaj więcej

News Nowe Technologie w Logistyce i Przemyśle w 2024 - Od AI po Elektryfikację - artykuł ekspercki Blulog

Przedstawiamy artykuł ekspercki, który analizuje pięć kluczowych trendów technologicznych, które już teraz kształtują sektor logistyczny i przemysłowy, oraz przewiduje, jakie zmiany mogą nastąpić w 2025 roku. czytaj więcej

News Monitory przemysłowe - na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego modelu?

Wybór odpowiedniego monitora przemysłowego ma kluczowe znaczenie dla wielu firm, zwłaszcza tych działających w trudnych warunkach produkcyjnych i przemysłowych. W tego typu środowiskach standardowe rozwiązania IT mogą nie spełniać oczekiwań, dlatego coraz częściej przedsiębiorstwa decydują się na specjalistyczne monitory przemysłowe. Jakie cechy powinien mieć idealny monitor i dlaczego warto rozważyć rozwiązania dostępne na rynku? czytaj więcej

Wiadomości firmowe Co oznacza dyrektywa NIS 2 dla dostawców usług zarządzalnych?

Rosnąca liczba incydentów bezpieczeństwa skłoniła UE do przyjrzenia się branżom wyjątkowo narażonym na ataki. Problematyczne były sektory takie jak energetyka, transport czy finanse. W celu poprawienia bezpieczeństwa narodziła się inicjatywa NIS. czytaj więcej