Co to jest centrala PBX?
News

Co to jest centrala PBX?

22.12.2020
W czasach wszędobylskiej cyfryzacji wdzierającej się do praktycznie każdego obszaru naszego życia, prowadzona jest wielokanałowa komunikacja na niespotykaną dotąd skalę. W każdym urzędzie, biurze, uczelni czy zakładzie przemysłowym odbywa się nieustanna wymiana informacji z wykorzystaniem najnowszych technologii. Aby zapewnić optymalne, wewnętrzne zarządzanie tym nieustającym przepływem informacji i kontrolować wszystkie połączenia potrzebne są odpowiednie urządzenia.

Analogowe początki central telefonicznych

Przed erą cyfrową, do kontroli połączeń telefonicznych używana była centrala abonencka, lub centrala PBX (od ang. private branch exchange). Tworzy wewnętrzną sieć telefoniczną przedsiębiorstwa, zarządzaną przez danego użytkownika. Zasada działania centrali polega na rozdzielaniu połączeń wewnętrznych, umożliwiając komunikację na przykład pomiędzy poszczególnymi działami firmy. Jednocześnie centrala steruje dystrybucją sygnałów rozmów przychodzących z zewnątrz i wychodzących na zewnątrz, łącząc system numerów wewnętrznych z normalnym ruchem telefonicznym. Urządzenie ma swoją wieloletnią historię, a zostało wymyślone przez sławnego, amerykańskiego wynalazcę Thomasa Edisona, autora ponad 1000 patentów, założyciela prestiżowego czasopisma naukowego Science oraz firmy Edison Electric Light, z której wyrósł konglomerat General Electric.

Centrala PBX w dobie cyfrowej

Nowoczesną wersją tradycyjnej centrali jest wersja IP PBX (VoIP), która zamiast z sieci telefonicznych, korzysta z szerokopasmowych łączy internetowych. Analogowe urządzenia starszej generacji odchodzą powoli w techniczną niepamięć, chociaż nadal można je spotkać w niezmodernizowanych jeszcze urzędach instytucji publicznych. Nowoczesne centrale IP PBX posiadają o wiele więcej funkcji, niż ich analogowy prekursor. Oprócz podstawowych funkcji telekomunikacyjnych, pozwalają na komunikację wielokanałową, kolejkowanie połączeń, czy integrację z wewnętrznym systemem CRM firmy. Takie rozwiązania technologiczne znajdują zastosowanie w analityce, obsłudze klienta i wsparciu sprzedaży.

Optymalizacja kosztów połączeń

Centrala PBX potrzebna jest wszędzie tam, gdzie zatrudnianych jest wielu pracowników, a rozmowy telefoniczne prowadzone są w znacznej części w wewnętrznym obszarze przedsiębiorstwa. Nowoczesne centrale wykorzystujące protokół IP pozwalają integrować sieci różnego rodzaju: analogową sieć publiczną, sieć cyfrową, GSM oraz VoIP. Zaawansowana kontrola kosztów poprzez trasowanie połączeń i możliwość wprowadzenia obostrzeń dla poszczególnych użytkowników sieci pozwala na oszczędne zarządzanie pracą infrastruktury komunikacyjnej.

News Jak działa aplikacja typu softphone?

W dobie technologii cyfrowych i pracy zdalnej coraz częściej zapominamy, do czego służy telefon stacjonarny. Ze świecą możesz dziś szukać tradycyjnych telefonów, ponieważ stopniowo wypierają je aplikacje internetowe, które znacznie taniej lub całkowicie darmowo łączą nas z całym światem. Jedną z takich aplikacji jest softphone, czyli rozwiązanie, które umożliwia prowadzenie rozmów telefonicznych przez internet. Jak dokładnie działa softphone i dlaczego staje się nieodłącznym narzędziem współczesnych biznesów? czytaj więcej

News Toner vs. wkład: Jakie są różnice i jak wybrać właściwy?

Wybór odpowiednich materiałów eksploatacyjnych do drukarek jest bardzo ważny dla utrzymania jakości wydruków oraz efektywności pracy urządzenia. Jednym z dylematów, z którymi można się spotkać, jest wybór między tonerem a wkładem (kartridżem). W tym artykule szczegółowo przyjrzymy się różnicom między tymi dwoma typami materiałów drukujących, wyjaśnimy, czym jest toner i kartridż oraz doradzimy, jak dokonać właściwego wyboru i dbać o materiały eksploatacyjne. czytaj więcej

News Czy warto korzystać z długoterminowego parkingu na lotnisku Chopina?

Planujesz podróż samolotem i zastanawiasz się, gdzie zostawić swój samochód na czas trwania wyjazdu? Długoterminowy parking na lotnisku Chopina może być idealnym rozwiązaniem. Decydując się na korzystanie z długoterminowego parkingu, zyskujesz spokój i wygodę. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą mieć pewność, że ich samochód jest bezpieczny i odpowiednio zabezpieczony podczas ich nieobecności. czytaj więcej

News Wi-Fi calling - co to jest i jak działa?

Problemy z zasięgiem w niektórych miejscach mieszkania? A może podczas przechodzenia przez klatkę schodową? Jeszcze gorzej, jeśli występują one w biurze – miejscu, gdzie musimy wykonywać i odbierać połączenia służbowe. Wszystko to może się zdarzyć ze względu na fakt, że zasięg poszczególnych operatorów komórkowych różni się od siebie zależnie od miejsca. czytaj więcej