Co to jest content marketing?
Słowo content może kojarzyć się głównie z tekstem, ale w tym przypadku nie chodzi wyłącznie o niego. Działania z tego zakresu polegają na tworzeniu treści, które wzbudzą zainteresowanie odbiorców, doprowadzą do interakcji internauty z materiałem – polubienia wpisu w serwisie społecznościowym, jego udostępnienia, napisania o nim na blogu czy przekazania informacji na ten temat w czasie tradycyjnej rozmowy. Contentem jest nie tylko artykuł, ale również video, zdjęcie, raport, webinar czy nagranie dźwiękowe. Zatem celem działań z zakresu content marketingu jest stworzenie treści, która zaciekawi osoby, stanowiące dla danej marki grupę docelową, i pozyskanie nowych zainteresowanych ofertą.
SEMrush zapytało ponad 1500 agencji marketingowych o to, czy mają opracowaną strategię content marketingu. Aż 84 proc. respondentów odpowiedziało, że tak. Tylko na czym właściwie polega strategia marketingu treści?
Strategia marketingu treści – na czym to polega?
Działania marketingowe realizowane w firmie powinny przebiegać zgodnie z ustalonym planem. To samo dotyczy contentu. Strategia marketingu treści polega na zaplanowaniu długofalowych prac dotyczących tworzenia jakościowych materiałów skierowanych do grupy docelowej. Ponadto należy ustalić częstość publikacji contentu i przemyśleć, jak dopasować go do odbiorcy, aby sprzyjał on budowaniu z nim pozytywnych relacji.
Strategia marketingu treści najczęściej przygotowywana jest na długi okres, często na cały rok. Zdarza się, że organizacje twierdzą, iż mają opracowaną strategię content marketingu, ale nie mają jej opisanej i udokumentowanej. Tymczasem warto skonstruować taki dokument, aby wszyscy odpowiedzialni za komunikację wiedzieli, jaki jest plan działań marketingowych w firmie.
Tworząc strategię marketingu treści, należy wiedzieć, do kogo kierujemy content, z kim prowadzimy komunikację. Każdą grupę odbiorców mogą zainteresować inne materiały. Należy również ustalić, w jakich kanałach będzie udostępniany content, a także jakie będą jego formaty. Czy mają to być publikacje na blogu, webinary, pliki video, infografiki, a może inne materiały? Warto też zaplanować, kiedy będą realizowane publikacje, z jaką częstotliwością. Trzeba także znaleźć temat przewodni contentu, który będzie pasować do działalności firmy i jednocześnie będzie odpowiadać odbiorcy.
Strategia content marketingu powinna być oryginalna. Trudno osiągnąć oczekiwany efekt materiałami, które były już publikowane przez inne marki albo czymś bardzo podobnym. To unikatowość, a następnie zaskoczenie i zaciekawienie contentem może przynieść najlepsze rezultaty.
Skuteczny content marketing – o czym należy pamiętać?
To, że zdecydowana większość firm wykorzystuje w swojej działalności content marketing, nie oznacza, że wszystkie marki osiągają dzięki temu sukces. Często też pojęcie to jest nadużywane i stosowane w przypadku zwyczajnych, powtarzalnych treści, które niczego nie wnoszą i nie wywołują zainteresowania internautów. Content wymaga pomysłu, by był skuteczny i konwertował. Ponadto należy analizować wcześniejsze materiały, osiągnięte wyniki i na tej podstawie podejmować decyzje co do kolejnych tworzonych treści.
W każdej działalności mogą się sprawdzić inne narzędzia, natomiast najczęściej oczekiwane efekty przynoszą następujące:
- E-booki – często udostępniane są w serwisach społecznościowych, a także linkowane jako źródło informacji w artykułach i wpisach blogowych. Taki materiał może latami przynosić korzyści.
- Infografiki – pojawiają się one w artykułach na blogach. Zdarza się, że sięgają po nie cenione marki i udostępniają je w różnych serwisach społecznościowych.
- Prezentacje – aktualnie mniej popularne, ale również mogą się sprawdzić, tym bardziej, że istnieją w sieci serwisy, które specjalizują się w gromadzeniu wartościowych prezentacji.
- Webinary – to znakomite źródło leadów. Zorganizowanie darmowego szkolenia jest sposobem na zachęcenie do sprawdzenia oferty marki. Zapisy na webinar można zorganizować np. w serwisie społecznościowym Facebook, dzięki czemu informacja o wydarzeniu dotrze do znajomych osoby, która się nim zainteresuje lub zadeklaruje obecność. Później z webinaru można udostępnić nagranie, którym będą dzielić się internauci i może ono być źródłem kolejnych leadów.
W razie pytań dotyczących wdrożenia działań warto zdecydować się na konsultacje content marketingowe, które mogą rozwiać wiele wątpliwości.