SEO – definicja i objaśnienie
Skrót SEO z języka angielskiego oznacza Search Engine Optimization, co dosłownie oznacza optymalizację pod silnik wyszukiwania. Bardzo często w Polsce strategia ta jest określana jako pozycjonowanie stron internetowych. Proces ten polega na dostosowaniu serwisu do wytycznych wyszukiwarki, na przykład Google. W efekcie witryna będzie korzystniej oceniana przez algorytm, co pozytywnie wpłynie na pozycję strony.
Z punktu widzenia administratora witryny, najlepszym wynikiem jest osiągnięcie pozycji TOP 10 – to pierwsza strona wyszukiwania, generująca największy ruch organiczny (czyli darmowy, nie z płatnych reklam). Użytkownicy rzadko przechodzą na drugą stronę listy wyszukiwania, dlatego głównym celem każdej strategii SEO jest podniesienie pozycji fraz kluczowych, na które wyświetla się konkretny adres URL. W tym celu optymalizuje się witrynę, tworzy wartościowe treści ze słowami kluczowymi oraz linkuje zewnętrznie i wewnętrznie. Wdrożenie strategii SEO oferuje wiele agencji zajmujących się pozycjonowaniem. Kadra takiej organizacji składa się z doświadczonych specjalistów, którzy wiedzą jakie techniki stosować, aby witryna zaczęła notować wyższe pozycje w wyszukiwarce.
Jak SEO wpływa na widoczność strony internetowej?
Istotnym ogniwem każdej strategii SEO jest odpowiedni dobór fraz kluczowych. Należy pozycjonować stronę na słowa, które są regularnie wyszukiwane przez odbiorców. Jeżeli witryna osiągnie wysoką pozycję na takie wyrażenie, jej widoczność wzrośnie. W ten sposób serwis zacznie pozyskiwać ruch organiczny, który przy sprzyjających warunkach prowadzi do konwersji (np. sprzedaży, wykonania połączenia lub kontaktu poprzez formularz). SEO składa się z trzech podstawowych segmentów:
- optymalizacja – podczas pozycjonowania strony internetowej należy przeprowadzić kompleksową optymalizację. Witryna musi osiągać jak najszybszy czas ładowania, poprawnie otwierać się na urządzeniach mobilnych oraz posiadać podstrony wolne od błędów. Dzięki temu algorytm Google może wyświetlić dany adres URL na wyższej pozycji, ponieważ serwis będzie dostosowany do potrzeb użytkowników.
- content – treści publikowane na stronie powinny posiadać zaimplementowane frazy kluczowe. To słowa, które są bezpośrednio powiązane z tym, o czym mówi dany tekst. Dzięki takim wyrażeniom roboty wyszukiwarki lepiej „rozumieją” content, co poprawia widoczność.
- linki – zewnętrzne linki prowadzące do strony internetowej są traktowane przez algorytm wyszukiwarki jako „rekomendacje”. Jeżeli do Twojej witryny prowadzą odnośniki z innych serwisów, roboty potraktują to jako polecenie (szczególnie gdy link nie posiada atrybutu nofollow lub sponsored).
Realizacja strategii SEO, czyli pozycjonowanie strony internetowej, wymaga koordynacji poszczególnych elementów: optymalizacji, contentu oraz linków. Gdy witryna będzie odpowiednio przygotowana i nieustannie rozwijana, wyszukiwarka zacznie umieszczać serwis na wyższych pozycjach, co zwiększy widoczność oraz ruch organiczny.
SEO – samodzielnie czy z pomocą specjalistów?
Niektórzy przedsiębiorcy posiadający stronę internetową decydują się na wdrożenie strategii SEO samodzielnie. Takie rozwiązanie ma swoje zalety, jednak tylko wtedy, gdy masz wiedzę na temat pozycjonowania stron. Brak doświadczenia może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego – niestety stosowanie nieetycznych technik uznanych za Black Hat SEO obniża widoczność, zamiast podnieść.
Jeżeli chcesz więc samodzielnie wpływać na pozycję fraz kluczowych, najpierw zapoznaj się z poradnikiem SEO (przydają się także kursy oraz szkolenia). Nie masz na to czasu, a chcesz mieć gwarancję efektów? W takim razie skorzystaj z pomocy specjalistów. Agencja świadcząca usługi z zakresu pozycjonowania stron kompleksowo zajmie się Twoim serwisem, a Ty zaoszczędzisz masę cennego czasu.