Usługa SIP Trunk jest powszechnie znaną usługą, która jest dostarczana przez operatorów telekomunikacyjnych firmom, chcącym elastycznie korzystać z telefonii stacjonarnej, niemniej należy dodać, że w ramach łącza SIP Trunk można również korzystać z numeracji komórkowej.
Jakie są możliwości konfiguracji usługi SIP Trunk?
Łącze telefoniczne SIP Trunk można konfigurować na różne sposoby. Jest to zależne od uzgodnień pomiędzy firmą, która chce skorzystać z tego rozwiązania, a dostawcą usługi - operatorem. W zależności od potrzeb, konfiguracja usługi zazwyczaj uwzględnia poniższe parametry:
- kanały do rozmów: możesz wybrać dogodną ilość kanałów do rozmów w zależności od tego ile osób jednocześnie będzie rozmawiało w Twojej firmie,
- numeracja: standardowo możesz korzystać z usługi z wykorzystaniem stacjonarnej numeracji telefonicznej - najczęściej firmy wybierają numerację ze swojej lokalizacji na przykład firma z Krakowa skorzysta z numeracji krakowskiej a firma z Warszawy z numeracji warszawskiej, ale UWAGA!: możesz też wykorzystać numerację z innej strefy numeracyjnej lub dodać numerację komórkową, aby połączenia z Twojej firmy z telefonów stacjonarnych były widoczne jako połączenia z numerów komórkowych,
- zabezpieczenia łącza SIP Trunk w zakresie logowania: możesz je zalogować w swojej centrali telefonicznej z wykorzystaniem nazwy użytkownika i hasła lub jako łącze z komunikacją pomiędzy wskazanymi adresami IP,
- zabezpieczenia łącza SIP Trunk w zakresie transmisji głosu: masz do wyboru trzy metody: transmisja w otwartym Internecie bez zabezpieczeń (dowolny dostawca Internetu) - ewentualnie tunel VPN pomiędzy Twoją firmą a operatorem, transmisja w z wykorzystaniem łącza internetowego od tego samego dostawcy co SIP Trunk - możliwość szyfrowania połączeń, transmisja na wydzielonym łączu podkładowym do operatora.
Jakie są cechy usługi SIP Trunk?
Podstawową cechą tego rozwiązania jest wysoka dostępność. Ze względu na to, że wiele firm korzysta z szybkich, stacjonarnych łączy internetowych, a SIP Trunk to rozwiązanie działające na bazie łączy do internetu, dlatego skorzystanie z dodatkowej usługi telefonicznej z wykorzystaniem już istniejącego dostępu do sieci ułatwi nam uruchomienie tego łącza.
Wysoka niezawodność łącza jest bezpośrednio związana z wysoką niezawodnością usług internetowych dostarczanych do firm - łącza internetowe są najczęściej doprowadzane z wykorzystaniem światłowodów lub stabilnych łączy radiowych. Zapewnia to stabilność działania rozwiązania telefonicznego oraz swobodę w zakresie korzystania z jego zasobów.
Kolejnym elementem jest łatwość konfiguracji. Większość obecnie produkowanych central telefonicznych ma możliwość zaimplementowania rozwiązań VoIP i SIP Trunk jako łącza telefonicznego dostarczanego przez operatorów telekomunikacyjnych. Dodatkowo, w tego typu centralach, nie trzeba kupować dodatkowych fizycznych elementów w postaci kart rozszerzeń, służących do rozbudowy centrali telefonicznej tak jak to jest wymagane dla linii analogowych lub ISDN. Tu posługujemy się licencjami na kanały lub łącza.
Przy odpowiedniej konfiguracji, możemy zminimalizować możliwość podsłuchu naszych rozmów telefonicznych, co zapewnia szyfrowanie transmisji w zakresie pakietów głosowych transmitowanych w sieci oraz zastosowanie łączy transmisyjnych dedykowanych dla danej usługi SIP Trunk (zamkniętych dla zewnętrznego dostępu do nich z Internetu).
Jak skorzystać z usługi SIP Trunk?
Jest to dość proste. Dlaczego? Ponieważ wystarczy w zasadzie wykonać dwie czynności (pomijając kwestie negocjacji warunków dostarczenia usługi). Aby skorzystać z usługi SIP Trunk, należy podpisać umowę w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych z wybranym operatorem oraz wpisać do centrali telefonicznej parametry łącza SIP Trunk. I już można korzystać z połączeń telefonicznych.
Autor: Grzegorz Arciszewski