Jedną z największych zalet pracy w branży IT jest obserwowanie zmian zachodzących na rynku informatycznym i możliwość aktywnego oddziaływania na ten rynek. Nowa gospodarka cyfrowa zmusza firmy i ich infrastrukturę IT do ciągłej adaptacji do dynamicznie zmieniających się realiów i wdrażania nowych sposobów reagowania w celu spełnienia nowych wymagań. Równie dynamiczne są zmiany zachodzące w chmurze.
Z badań wynika, że 81 proc. przedsiębiorstw wprowadza strategię wielochmurową, używając kombinacji rozwiązań, które działają w chmurach prywatnych, publicznych i hybrydowych – od wielu dostawców[1]. W obliczu tej powszechnej migracji do chmury pytanie brzmi: w jaki sposób firmy mogą zagwarantować, że ich aplikacje i dane będą dostępne w nowych modelach wielochmurowych?
Zanim odpowiemy na to pytanie, warto poznać kilka statystyk, które obrazują wady niskiej dostępności:
- 66 proc. przedsiębiorstw przyznaje, że ich inicjatywy transformacji cyfrowej są opóźniane przez nieplanowane przestoje[2];
- średni finansowy koszt deficytu dostępności i ochrony w przedsiębiorstwie wynosi 21,8 mln dol.[3];
- 60 proc. amerykańskich firm, które doświadczają ataku, zmaga się z konsekwencjami utraty danych[4].
Na szczęście istnieją pewne sposoby, które firmy mogą zastosować w celu zagwarantowania optymalnej dostępności. Oto trzy najlepsze praktyki, które pomagają zapewnić dostępność środowisk wielochmurowych.
1. Wykorzystaj chmurę do backupu lokalnych danych i przywracania ich w razie awarii
Dobrym początkiem każdej strategii dostępności jest przestrzeganie reguły 3-2-1, mówiącej o tym, że należy mieć przynajmniej trzy kopie danych, w tym dwie lokalne, ale na różnych nośnikach, oraz jedną poza siedzibą firmy. Przedsiębiorstwa ze strategią wielochmurową są w idealnym położeniu, żeby wykorzystać chmurę do realizacji podejścia 3-2-1 oraz zoptymalizowania tradycyjnych systemów backupu z wykorzystaniem chmury. Veeam pozwala wykorzystać dowolnego dostawcę chmury publicznej, w tym AWS, Microsoft Azure i IBM Cloud, albo dostawcę usług zarządzanych, aby chronić dane poza siedzibą firmy albo stworzyć rozwiązanie do usuwania skutków awarii, które spełnia wymagania w zakresie czasu i punktu przywracania (RTO i RPO).
2. Chroń dane, które są już w chmurze
Ważne jest kontrolowanie i ochrona danych, które już znalazły się w chmurze. Przykładowo dane poczty elektronicznej to coś, co wiele organizacji musi przechowywać przez dłuższy czas w celu spełnienia wymogów prawnych i regulacyjnych. Bez względu na to, czy używa się rozwiązania SaaS, takiego jak Microsoft Office 365, czy też firmowa aplikacja e-mail działa na platformie IaaS, potrzeba ochrony przed przypadkowym usunięciem, awarią lub złośliwym atakiem. Rozwiązania do zapewniania wysokiej dostępności, takie jak Veeam, pomagają zapewnić ochronę poprzez kopiowanie danych do innej lokalizacji – albo lokalnej, albo znajdującej się w innym chmurowym centrum danych.
3. Replikuj i migruj aplikacje oraz dane w swojej chmurze
W przypadku strategii wielochmurowej w Twoim środowisku najprawdopodobniej będą aplikacje „narodzone w chmurze”. Możliwość replikowania tych aplikacji w celu ochrony i przywracania danych będzie miała kluczowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości ich działania w przypadku nieoczekiwanego przestoju. Przypuśćmy, że firmowa aplikacja chmurowa działa w centrum danych IBM Cloud w Houston w Teksasie. Dzięki rozwiązaniom Veeam użytkownik może łatwo zreplikować tę aplikację i przenieść ją do dowolnego spośród ponad 50 centrów danych IBM Cloud na całym świecie – do Dallas, São Paulo, Mediolanu, Frankfurtu, Tokio, Hongkongu – czy też do dowolnego centrum danych w swojej chmurze, aby spełnić potrzeby w zakresie ochrony i migracji danych.
W miarę upowszechniania się środowisk wielochmurowych przyjęcie strategii i planu dostępności staje się ważniejsze niż kiedykolwiek przedtem. Firmy zastanawiające się nad tym, jak zapewnić dostępność w swoim środowisku wielochmurowym, powinny szczególnie rozważyć powyższe sposoby. Dzięki nim będą mogły przystąpić do wprowadzania innowacji bez obaw o zakłócenie swojej działalności.
Autor: Paul Mattes, dział Global Cloud Group, Veeam
Wiadomości firmowe Komentarz Veeam dotyczący sabotażu w Tesli
Andrzej Niziołek, starszy menedżer regionalny Veeam Software w północnej i południowej części Europy Wschodniej skomentował informację o sabotażu w Tesli. czytaj więcejNews Prosty backup to nie wszystko i polskie firmy zdają sobie z tego sprawę. Dlaczego czas pomyśleć o rozwiązaniach Business Continuity / Disaster Recovery?
Jak wskazuje badanie poświęcone rozwiązaniom umożliwiającym utrzymanie ciągłości biznesowej i odzyskiwania awaryjnego (ang. Business Continuity / Disaster Recovery), aż 90 proc. polskich organizacji deklaruje, że zapewnianie ciągłości biznesowej jest dla nich priorytetem. Cieszy fakt, że polskie firmy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że obecne zagrożenia mogą spowodować poważne i kosztowne przestoje. Wciąż jednak pozostaje wiele do zrobienia, jeśli chodzi o budowanie przez przedsiębiorstwa bezpiecznej infrastruktury IT oraz utrzymanie ciągłości biznesowej na najwyższym możliwym poziomie. Andrzej Niziołek z Veeam prezentuje najciekawsze wnioski płynące z badania „Rozwiązania Business Continuity / Disaster Recovery w polskich firmach”. czytaj więcejNews Dostępność – kluczowe narzędzie dla każdego dostawcy usług chmurowych
Pod koniec 2017 roku praktycznie wszystkie media i portale internetowe poświęcone nowym technologiom publikowały podsumowania największych i najważniejszych innowacji w dziedzinie rozwiązań IT, oprogramowania i gier, jakie pojawiły się w mijającym roku. Oczywiście nie mogło wśród tych podsumowań zabraknąć również zestawień największych ataków hakerskich. Andrzej Niziołek, starszy menedżer regionalny Veeam Software w północnej i południowej części Europy Wschodniej opisuje najciekawsze wydarzenia z rynku technologicznego w 2017 roku. czytaj więcejNews Veeam Availability Orchestrator gwarantuje ciągłość biznesową, bezpieczeństwo w przypadku awarii i spokój ducha
Nowe rozwiązanie pozwala przedsiębiorstwom ograniczyć ryzyko związane z przestarzałymi i nieprzetestowanymi planami usuwania skutków awarii (DR) oraz łatwo dokumentować, testować i realizować plany DR w celu zapewnienia pełnej zgodności z przepisami. czytaj więcejNews Spotify, Instagram i WhatsApp dotknęły nieplanowane przestoje - Użytkownicy nie godzą się na brak dostępności ulubionych usług
W ostatnich dniach kilka największych i najbardziej popularnych usług internetowych ucierpiało z powodu nieplanowanych przerw w działaniu. Brak dostępu do aplikacji Instagram i WhatsApp, a także serwisu muzycznego Spotify, rozwścieczył liczną grupę użytkowników, którzy w mediach społecznościowych nie szczędzili krytycznych komentarzy pod adresem gigantów cyfrowej rozrywki. czytaj więcejNews Raport Veeam: deficyt dostępności hamuje cyfrową transformację i kosztuje przedsiębiorstwa średnio 21,8 mln dolarów rocznie
• 82 proc. przedsiębiorstw zmaga się z tak zwanym „deficytem dostępności”, czyli różnicą między potrzebami użytkowników a możliwościami ich zaspokojenia przez dział IT• Nieplanowane przestoje w obszarze IT kosztują przedsiębiorstwo średnio 21,8 mln dol. rocznie, co oznacza wzrost o 36 proc. w porównaniu z wynikami ubiegłorocznego raportu
• 66 proc. przedsiębiorstw przyznaje, że nieplanowane przestoje opóźniają inicjatywy cyfrowej transformacji czytaj więcej
Wiadomości firmowe Komentarz Veeam dotyczący sabotażu w Tesli
Andrzej Niziołek, starszy menedżer regionalny Veeam Software w północnej i południowej części Europy Wschodniej skomentował informację o sabotażu w Tesli. czytaj więcejNews Prosty backup to nie wszystko i polskie firmy zdają sobie z tego sprawę. Dlaczego czas pomyśleć o rozwiązaniach Business Continuity / Disaster Recovery?
Jak wskazuje badanie poświęcone rozwiązaniom umożliwiającym utrzymanie ciągłości biznesowej i odzyskiwania awaryjnego (ang. Business Continuity / Disaster Recovery), aż 90 proc. polskich organizacji deklaruje, że zapewnianie ciągłości biznesowej jest dla nich priorytetem. Cieszy fakt, że polskie firmy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że obecne zagrożenia mogą spowodować poważne i kosztowne przestoje. Wciąż jednak pozostaje wiele do zrobienia, jeśli chodzi o budowanie przez przedsiębiorstwa bezpiecznej infrastruktury IT oraz utrzymanie ciągłości biznesowej na najwyższym możliwym poziomie. Andrzej Niziołek z Veeam prezentuje najciekawsze wnioski płynące z badania „Rozwiązania Business Continuity / Disaster Recovery w polskich firmach”. czytaj więcejNews Dostępność – kluczowe narzędzie dla każdego dostawcy usług chmurowych
Pod koniec 2017 roku praktycznie wszystkie media i portale internetowe poświęcone nowym technologiom publikowały podsumowania największych i najważniejszych innowacji w dziedzinie rozwiązań IT, oprogramowania i gier, jakie pojawiły się w mijającym roku. Oczywiście nie mogło wśród tych podsumowań zabraknąć również zestawień największych ataków hakerskich. Andrzej Niziołek, starszy menedżer regionalny Veeam Software w północnej i południowej części Europy Wschodniej opisuje najciekawsze wydarzenia z rynku technologicznego w 2017 roku. czytaj więcejNews Veeam Availability Orchestrator gwarantuje ciągłość biznesową, bezpieczeństwo w przypadku awarii i spokój ducha
Nowe rozwiązanie pozwala przedsiębiorstwom ograniczyć ryzyko związane z przestarzałymi i nieprzetestowanymi planami usuwania skutków awarii (DR) oraz łatwo dokumentować, testować i realizować plany DR w celu zapewnienia pełnej zgodności z przepisami. czytaj więcejNews Spotify, Instagram i WhatsApp dotknęły nieplanowane przestoje - Użytkownicy nie godzą się na brak dostępności ulubionych usług
W ostatnich dniach kilka największych i najbardziej popularnych usług internetowych ucierpiało z powodu nieplanowanych przerw w działaniu. Brak dostępu do aplikacji Instagram i WhatsApp, a także serwisu muzycznego Spotify, rozwścieczył liczną grupę użytkowników, którzy w mediach społecznościowych nie szczędzili krytycznych komentarzy pod adresem gigantów cyfrowej rozrywki. czytaj więcejNews Raport Veeam: deficyt dostępności hamuje cyfrową transformację i kosztuje przedsiębiorstwa średnio 21,8 mln dolarów rocznie
• 82 proc. przedsiębiorstw zmaga się z tak zwanym „deficytem dostępności”, czyli różnicą między potrzebami użytkowników a możliwościami ich zaspokojenia przez dział IT• Nieplanowane przestoje w obszarze IT kosztują przedsiębiorstwo średnio 21,8 mln dol. rocznie, co oznacza wzrost o 36 proc. w porównaniu z wynikami ubiegłorocznego raportu
• 66 proc. przedsiębiorstw przyznaje, że nieplanowane przestoje opóźniają inicjatywy cyfrowej transformacji czytaj więcej