Czym wyróżnia się GA4?
Google Analytics to bezpłatne narzędzie, które udostępniane jest przez Google i służy ono do analityki internetowej, mierzenia ruchu, a także monitorowania zachowań użytkowników na stronach i w sklepach internetowych. Rejestrowanie i analizowanie danych za pomocą GA4 może wpłynąć pozytywnie na strategię marketingu cyfrowego, zwiększenie ruchu na stronie, a także liczbę oraz wartość konwersji. Nowa wersja GA wyróżnia się poprawionym modelem prezentowania danych, który jest oparty na zdarzeniach i skupia się na zachowaniach użytkowników oraz ścieżkach konwersji. GA4 lepiej prognozuje przyszłe działania użytkowników i zbiera dane, które pozwalają na realne odtworzenie ścieżki zakupowej klienta.
W jaki sposób należy skonfigurować Google Analytics 4?
Wdrożenie GA4 za pomocą Google Analytics Universal wymaga konfiguracji. W tym celu powinniśmy skorzystać z asystenta konfiguracji Google Analytics. Jak przebiega więc konfiguracja GA4? Najpierw należy zalogować się na swoje konto Google Analytics i otworzyć zakładkę panelu administracyjnego. To w nim można utworzyć nową usługę. W kolumnie usługa należy wybrać “Universal Analytics” i kliknąć: “asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4”. Następnie w sekcji “chcę utworzyć nową usługę Google Analytics 4”, należy kliknąć “rozpocznij”, a następnie “utwórz usługę”.
Po prowadzeniu tych kroków utworzone zostanie konto GA4 i skopiowane zostaną dane z Google Analytics Universal do nowej wersji narzędzia. Włączy się także zaawansowany pomiar GA4 i utworzy nowe połączenie między usługą Google Universal i GA4. Po zakończeniu tego procesu powinien pojawić się nam komunikat: udało się połączyć usługi.
Konfiguracja zbieranych danych w GA4
Żeby GA4 mogło zbierać dane, musimy przeprowadzić konfigurację strumieni danych. W tym celu musimy dodać źródła, z jakich to narzędzie ma je pozyskiwać. Powinniśmy więc przejść do zakładki “administracja” - “strumienie danych” i wybrać platformy, które nas interesują. W każdej opcji powinniśmy dodać także nazwę strumienia. Domyślnie włączony będzie w konfiguracji danych z sieci pomiar zaawansowany, który pozwala na pozyskiwanie informacji z wyświetlania strony, przewinięć, interakcji czy pobrań pliku.
Jeżeli chcemy skonfigurować ustawienia zbieranych danych w GA4, wówczas musimy wejść w zakładkę “administracja” - “usługa” - “zbieranie danych”. Opcja ta pozwala na analizowanie zachowań odbiorców, którzy korzystają z naszej witryny z różnych urządzeń. Dodatkowo narzędzie to wykorzystuje dane, które pozyskuje zarówno z usług Google, YouTube, jak i sieci reklamowej.
Implementacja kodu GA4
Kolejnym krokiem, który musimy przeprowadzić, wdrażając Google Analytics 4, jest implementacja kodu. Żeby GA4 mogło zbierać dane ze strony, musimy połączyć to narzędzie za pomocą specjalnego kodu śledzącego. Mamy kilka opcji na jego zaimplementowanie. Pierwszą z nich jest dodanie kodu GA4 przy pomocy Google Tag Managera. Kolejną jest dodanie kodu GA4 w kodzie HTML strony. Mamy możliwość również dodania nowej dyrektywy do obecnego kodu Universal Analytics lub wykorzystania biblioteki gtag.js Universal Analytics. GA4 pozwala też na zarządzanie dostępem i ograniczeniami do szczegółowych danych na poziomie konta oraz usługi. Odbywa się to poprzez przepisywanie określonych ról. Żeby to zrobić, wystarczy wejść w zakładkę “administracja”, a następnie w opcje zarządzania.