Czym jest model AIDA?
Zanim przełożymy działanie modelu AIDA na komunikację SMS, przypomnijmy, czym on jest. AIDA obrazuje poszczególne etapy, na których aktualnie przebywa klient. Sam skrót możemy rozwinąć w następujący sposób:
- A: attention, czyli przyciągnięcie uwagi odbiorcy,
- I: interest, czyli zainteresowanie ofertą,
- D: desire, polegające na wzbudzeniu pożądania związanego z zakupem,
- A: action, zachęcenie odbiorcy do wykonania konkretnego działania.
Dobrze wdrożona formuła AIDA przynosi firmom wymierne korzyści. Już w samej teorii pozwala ona na przekonanie klienta do zakupu. I to przy pomocy tylko 4 kroków! Zwiększa sprzedaż, przyciąga nowych klientów, a co najważniejsze zatrzymuje stałych, budując między nimi a marką wiążącą i przyjazną relację.
Przełóżmy więc model AIDA na komunikację SMS.
Attention, czyli tu jestem
Marketing SMS to idealny sposób, aby na bieżąco uczestniczyć w życiu klienta i przypominać mu o istnieniu Twojej marki. Pamiętaj jednak, aby nie robić tego w zbyt nachalny sposób. Wysyłaj wiadomości o ludzkich porach i stosuj testy A/B, aby sprawdzić, kiedy Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni.
Zadbaj również o umieszczenie nazwy nadawcy zamiast numeru telefonu. Dzięki temu Twoi odbiorcy od razu będą wiedzieli, kto kryje się za wysłanym komunikatem. A Ty jako firma zbudujesz z nimi bliższą więź.
Interest — interesuje mnie to
Choć SMS odnotowują 98% współczynnik otwarć, nie oznacza to, że są czytane od deski do deski. Niektóre z nich — takie, które nie wpisują się w nasze zainteresowania — szybko otwieramy i zamykamy zarazem. Jeśli stanie się to z Twoją wiadomością, szanse na skuteczność kampanii stają się bliskie zeru. Co więc możesz zrobić?
Przede wszystkim zadbaj o pierwsze zdanie w SMS-ie. Może nie jest ono widoczne w całości w aplikacjach do wiadomości, ale już kilka źle napisanych pierwszych słów, może zniechęcić do kliknięcia. To jednak nie wszystko. Konieczne jest również prawidłowe targetowanie odbiorców, np. z pomocą aplikacji dostępnej na stronie https://smscenter.pl/, a także wysyłanie ciekawych rabatów, indywidualnych kodów rabatowych czy ofert specjalnych.
Desire — chcę to kupić
Wywołanie pożądania jest znacznie trudniejsze od samego zainteresowania klienta. W SMS marketingu najlepiej sprawdzają się treści ograniczone czasowo — należy jednak wskazać datę zakończenia promocji. Podobny wpływ na pożądanie u klientów będą miały akcje związane z ograniczoną ilością produktów lub osób mogących wziąć udział w promocji.
Możesz także oprzeć swoją wiadomość na akcji specjalnej i do każdego zamówienia złożonego w określonym terminie dosyłać atrakcyjne gratisy.
Action — kupuję!
To już ostatni element wiadomości — i właściwie najważniejszy. Bez odpowiedniego, krótkiego i konkretnego call to action cała Twoja kampania po prostu nie będzie działać. Zadbaj więc o to, aby powiedzieć klientowi, co ma zrobić. Możesz do tego wykorzystać klasyczne zwroty, np. „Sprawdź teraz” lub też wrzucić w wiadomości link odsyłający do pełnej oferty na stronie internetowej.