Nie myl pozycjonowania z Google Ads
Pozycjonowanie to zespół działań, których zadaniem jest podniesienie strony jak najwyżej w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Kluczowym słowem jest tutaj “organiczne”, gdyż część użytkowników myli właśnie to pojęcie z płatnymi kampaniami Google Ads. Wyniki płatne odznaczone są w Google jako reklamy, organiczne — nie. Oprócz tego istnieje jeszcze jedna kluczowa różnica między nimi — trwałość efektów. Wyświetlanie się reklam w kampaniach Google Ads następuje tylko podczas dokonywania opłaty. Wraz z wyłączeniem płatności same reklamy nie pojawiają się więcej w wyszukiwarce. W przypadku pozycjonowania sprawy wyglądają nieco inaczej — mianowicie po zaprzestaniu działań strona może jeszcze długi czas wyświetlać się na najwyższych pozycjach. W zależności od algorytmu i natarczywości konkurencji, dane pozycje mogą spadać, ale prawdopodobnie nastąpi to nieco później. Dlatego uważa się, że z perspektywy czasu jest to najefektywniejszy sposób na promocję w Internecie.
Ale jak to działa?
Nawet najstarsi guru nie mają 100% pewności odpowiadając na to pytanie. Istnieje wiele różnych czynników, które wpływają na ocenę strony przez Google. Szacuje się, że jest ich ponad 200, jednak sama wyszukiwarka nigdy tego nie potwierdziła. Są to między innymi:
- Core Web Vitals (CWV) — wprowadzone w 2021 czynniki dotyczące szybkości, wydajności i bezpieczeństwa strony, a także jej optymalizacji pod kątem użytkownika. Najważniejszymi elementami są szybkość ładowania się strony, czas pierwszej interakcji użytkownika i stabilność elementów wizualnych.
- Page Experience — wskaźniki, takie jak Mobile First (koncepcja tworzenia stron najpierw na urządzenia mobilne), zabezpieczenie strony za pomocą protokołu SSL, dbanie o bezpieczeństwo danych i brak natrętnych reklam razem z CWV tworzą koncepcję Google Page Experience. Jej głównym motywem jest wpływ doświadczenia użytkowników z korzystania ze strony na pozycje w wyszukiwarce.
- Wysokiej jakości treści — duplikaty, przesycenie słowami kluczowymi oraz nieadekwatność do zapytania sprawiają, że strona nie utrzyma się na wysokich pozycjach (albo i nigdy tam nie dotrze). Algorytmy Panda i Koliber wyeliminowały strony z mało wartościowymi treściami i duplikatami.
- Wysokiej jakości linkowanie zewnętrzne — strona bez linkowania zewnętrznego (linki prowadzące na stronę www z innych stron) ma małe szanse na ruch organiczny. Aktualnie Google bierze pod uwagę nie ilość linków zewnętrznych, jak to było do 2012 roku, ale ich jakość. Należy tutaj brać pod uwagę linki z domen o wysokim autorytecie. Treści publikowane na innych stronach powinny także być wysokiej jakości i odpowiadać wprost na zapytania użytkowników.
Każdy nowy rok przynosi aktualizacje w zakresie pozycjonowania i SEO. Każda zmiana algorytmu może skutkować utratą ciężko zapracowanych pozycji. Dlatego ważne jest zaufanie i powierzenie prowadzenia działań SEO specjalistom, którzy na bieżąco śledzą wszystkie zmiany i potrafią przewidywać nadchodzące aktualizacje. Sprawdź ofertę pozycjonowania na Śląsku i ciesz się wynikami!