Czy założenie sklepu internetowego jest skomplikowane?
Zakładanie prostego sklepu internetowego można tak naprawdę sprowadzić do kilku prostych kroków. Najważniejszym jest przełamanie się i otwarcie na wiedzę. Ostatecznie bowiem to nie pieniądze zadecydują o Twoim sukcesie, ale właśnie wiedza.
Jeśli rozważasz własną platformę e-commerce - lepiej zacznij już teraz zgłębiać tematy związane z marketingiem i promocją w internecie. To ekspertyza w tym zakresie będzie miała kluczowe znaczenie, gdy już rozpoczniesz działalność. Oczywiście profesjonalna obsługa, terminowa realizacja i wiarygodność również są bardzo ważne.
Koniec końców jednak najpierw musisz dotrzeć do klienta, aby wypełnić te kryteria. Dlatego właśnie promocja jest tak ważna. Ten temat omówimy jednak pokrótce jeszcze później. Zacznijmy od tego, czego właściwie będziesz potrzebował do założenia swojego sklepu internetowego.
Czego potrzeba, żeby założyć swój własny sklep internetowy?
Możesz się zdziwić, ale lista rzeczy niezbędnych do założenia własnego sklepu internetowego jest naprawdę krótka. Zawiera: domenę, hosting i CMS / platformę sprzedażową / SaaS. Pierwsze dwa elementy to tak naprawdę kwestie formalności. Wykupienie domeny i hostingu zajmie Ci łącznie kilka minut. Czym one jednak właściwie są?
W skrócie: domena to unikalny adres Twojej strony (np. www.strona.pl). Jest to taki identyfikator, dzięki któremu inni użytkownicy oraz wyszukiwarki mogą odnaleźć Twoją witrynę w internecie. Hosting z kolei to usługa, która polega na udostępnieniu serwera. Wszelkie dane w internecie są bowiem przechowywane na fizycznych nośnikach. Kupując hosting, tak naprawdę wynajmujesz przestrzeń na serwerze dostawcy.
Trzeci element - czyli CMS (lub platforma sprzedażowa czy SaaS) to innymi słowy system i interfejs, za pomocą którego będziesz obsługiwał zamówienia i wprowadzał zmiany na stronie sklepu. Gdyby nie taki system, musiałbyś zdobyć wiele umiejętności z zakresu programowania.
Na szczęście sklepy internetowe stały się bardzo popularne, co przekłada się na duży wybór między wieloma systemami. Przykładem jednej z najpopularniejszych platform tego typu jest CStore, dedykowany sprzedaży B2B oraz B2C. Jest to jednocześnie przykład platformy, która oferuje funkcjonalności logistyczne, związane z obsługą modeli dropshippingu i hurtowni online.
Domena, hosting i platforma sprzedażowa - ile to wszystko kosztuje?
Koszty domeny i hostingu są symboliczne - łącznie wynoszą bowiem zaledwie kilkadziesiąt złotych w ciągu roku. Kwestią bardziej problematyczną jest system obsługi sklepu. Tutaj bowiem różni dostawcy oferują wiele różnych pakietów i rozliczają się na innych zasadach. Oprócz tego istnieją jeszcze różne płatne usługi, które pomagają zwiększyć funkcjonalność sklepu.
Bez obaw jednak - nie są to przesadnie duże koszty. Często też dostawcy usługi SaaS oferują darmowy okres próbny, w którym możesz na spokojnie zapoznać się z funkcjonalnościami sklepu i podjąć decyzję (lub zarobić na opłacenie abonamentu).
O czym warto pamiętać już po uruchomieniu sklepu?
Gdy uruchomisz sklep internetowy musisz pamiętać, że najpierw wyszukiwarka musi go zaindeksować. Dopiero wtedy otrzymasz możliwość wyświetlenia się użytkownikom. Na bieżąco staraj się zgłębiać takie zagadnienia jak SEO, pozycjonowanie, reklamy Google Ads czy kampanie reklamowe w Social Mediach.
Prędzej czy później będziesz musiał wykorzystać wszystkie z tych kanałów - oczywiście jeśli zależy Ci na rozwoju firmy i porzuceniu etatu na dobre. Podstawą działalności jest jednak domena, hosting i solidny system obsługi sklepu. Tematy reklamy możesz zgłębiać na bieżąco - tym bardziej, że zmiany w tym zakresie następują praktycznie cały czas.