Działanie reklamy w wyszukiwarce Google
Korzystanie z Google Ads (wcześniej znanego jako Google Adwords) może być najbardziej opłacalną decyzją dla każdej firmy. Ludzie używają Google do wyszukiwania ok. 3,5 miliarda razy dziennie. Ta liczba robi wrażenie, prawda? A każde pojedyncze wyszukiwanie może spowodować, że linki sponsorowane i reklamy tekstowe trafią do celu, czyli klienta zainteresowanego danym tematem.
Spójrzmy na sytuację przykładową. Użytkownik Adam chce kupić nowy samochód. Interesują go szczególne właściwości pojazdu – napęd na cztery koła, duży bagażnik i dobra cena, oczywiście – więc wpisuje konkretne frazy w pasku wyszukiwania. Reklamy Google Ads wyświetlają się między poszczególnymi wynikami, a ich zadaniem jest nakierowanie uwagi użytkownika na konkretny produkt lub usługę. Nasz Adam widzi to, klika i przegląda serwis motoryzacyjny, którego właściciel skorzystał z możliwości reklam Google Ads.
Kampanie Google Ads są tak skuteczne, ponieważ algorytmy Google umożliwiają osadzanie treści promocyjnych, kiedy internauci wystukają słowa kluczowe związane z daną tematyką lub produktem. Treści prawidłowo zoptymalizowane pod kątem SEO mogą w ten sposób trafić do ogromnej liczby osób.
Reklamy Google Ads – czego nie wolno robić?
Korporacja Google określiła pewne reguły gry, których powinien się trzymać każdy, kto chce umieścić swoją reklamę w tej najbardziej rozpowszechnionej sieci wyszukiwania na świecie. Warto znać te zasady, bo dzięki temu można uniknąć komplikacji przy wdrażaniu kampanii w życie. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych obostrzeń.
Kontrowersyjne treści
Oczywiście Google nie będzie dopuszczać materiałów promocyjnych, które w jakikolwiek sposób obrażają kogoś, negują jego indywidualne cechy, czy wręcz podżegają do mowy nienawiści bądź aktów przemocy. Zdaje się to oczywiste, aczkolwiek niekiedy reklamodawcom zdarza się balansować na granicy kontrowersji, byle tylko zwrócić uwagę na markę lub usługę. Google jest jednak wrażliwe na kwestie rasowe lub chociażby te związane ze społecznością LGBT, a nawet preferencjami politycznymi. Planując promocję w Google Ads, trzeba sobie jasno postawić granicę, której przekroczenie poskutkuje brakiem akceptacji ze strony Google'a.
Znaki towarowe i logotypy w kampanii Google Ads
Google Ads zabrania sprzedaży lub promocji towarów nieoryginalnych. Podrabiane produkty zazwyczaj zawierają znak towarowy lub logotyp, który jest zastrzeżony przez kogoś innego. Naśladowanie cech danej marki, zbytnie upodabnianie się do niej poprzez reklamy graficzne, aby zmylić potencjalnych klientów – to może zostać uznane za działalność niepożądaną, więc każdy specjalista Google Ads powinien na dzień dobry odradzić takich rzeczy podczas planowania kampanii Google.
Prawa autorskie
Google pilnuje również przestrzegania przepisów dotyczących praw autorskich. Tym samym zapewnia ochronę właścicielom praw autorskich do zdjęć, muzyki itp. Jeśli więc jakieś reklamy wideo na przykład zawierają treści chronione prawem autorskim, trzeba mieć potwierdzenie upoważniające do korzystania z tychże praw. Bez tego mogą być kłopoty i liczne kampanie Google Ads już przez takie coś poległy, choć ich projektanci byli przekonani, że mają wszystko pod kontrolą. Prawa autorskie to czasami grząski grunt. Reklama Google wymaga więc konsultacji z fachowcem, którego przydzieli każda dobra agencja Google Ads.
Produkty szkodliwe dla zdrowia
Kampanie reklamowe Google Ads nie powinny zawierać promocji niektórych produktów lub usług, które mogą powodować szkody lub obrażenia. Fajerwerki, dajmy na to, mogą spotkać się z odmową. To samo, jeśli chodzi o produkty medyczne, których niewłaściwe stosowanie zaszkodzi pacjentowi... w zasadzie wszystkie leki można w ten sposób opisać. Mimo to system Google Ads jest bardzo restrykcyjny pod tym względem.
Reklama erotyczna w wyszukiwarce Google
W kampanii Adwords nie ma miejsca na pewne rodzaje treści erotycznych, aczkolwiek mogą nastąpić wyjątki, gdy owe treści są zgodne z przyjętymi dzisiaj standardami dobrego smaku i w żadnym wypadku nie są kierowane do nieletnich. Trzeba jednak pamiętać, że nawet zaakceptowana "golizna" będzie wyświetlana tylko w ograniczonych sytuacjach na podstawie bardzo konkretnych zapytań użytkowników, ich wieku i lokalnych przepisów. Znaczy to, że co internauci zobaczą w Holandii, niekoniecznie zostanie wyświetlone w Google na terenie Polski.
Powyższe to oczywiście tylko wybrane punkty z całej listy restrykcji, z jakimi wiąże się publikacja reklamy w Google. Kampanie Google Ads wymagają strategii oraz swego rodzaju mapy, która umożliwi dokonanie skutecznych manewrów. Do tego, naturalnie, trzeba doliczyć odpowiednią optymalizację treści reklamowych pod kątem słów kluczowych. Jeśli spełni się te warunki, kampania Google Ads przyniesie oczekiwane rezultaty szybko i za o wiele mniejsze pieniądze, niż by to się miało wydarzyć za sprawą mediów tradycyjnych.