Gromadzenie big data bez celu
Na big data składać się może szereg plików i informacji. E-maile, zdjęcia, filmy, pliki PDF, logi, posty w social media, komentarze i wiele innych elementów. Im aktywniejsza i większa firma, tym więcej danych może zgromadzić. Nie ilość ma tu jednak znaczenie, a cel.
Biznesy, które zostały wtajemniczone w istnienie big data, często nie wiedzą po co im te wszystkie informacje. Niektórzy przedsiębiorcy błędnie używają danych i wyciągają z nich pochopne i błędne wnioski.
Ważne jest, by jasno określić osiągalny cel gromadzenia big data. Najlepiej zrobić to jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek analiz. Pomocne mogą być książki na ten temat.
W firmie brakuje specjalisty ds. big data
Skoro wspomnieliśmy o analizie, to trzeba powiedzieć też o profesjonalnym pracowniku, który się tym zajmie. Dlaczego wyspecjalizowany analityk jest w stanie lepiej pracować z big data?
- Wie, jak uporządkować dane i umieścić je w odpowiednich kategoriach,
- Potrafi skutecznie analizować informacje pod kątem wyznaczonego w firmie celu,
- Jest w stanie poprawnie wyciągać wnioski, które przyczynią się do rozwoju biznesu.
Czasami danych jest całe mnóstwo. Firmy decydują się wtedy na utworzenie osobnego działu, poświęconego analizie big data.
Codzienne przeglądanie danych pomaga firmie na wiele sposobów. Na przykład podczas budowania kampanii marketingowych i strategii sprzedażowych. Albo podczas rebrandingu czy wprowadzania nowego produktu na rynek.
Poświęcenie bezpieczeństwa na rzecz big data
Kiedy tylko przedsiębiorcy zauważają, jakie korzyści niesie za sobą poprawna analiza big data, potrafią zapomnieć o standardach bezpieczeństwa. Tymczasem gromadzenie dużej ilości kluczowych dla biznesu danych to łakomy kąsek dla hakerów. Lepiej odpowiednio wcześniej pomyśleć o zabezpieczeniu swojej firmy i pracowników.
Jak tego dokonać? Warto postawić na szyfrowane połączenie z Internetem dzięki programom VPN. Dzięki nim można analizować dane bez obaw o wyciek informacji.
Nawet gdyby ktoś przechwycił Twoje dane, nie będzie w stanie ich odczytać. Programy te zapisują wszystkie informacje w postaci szyfru, którego hakerzy nie mogą złamać.
Na VPN nie warto oszczędzać, gdy w grę wchodzi bezpieczeństwo strategicznych danych. Jeśli Twoja firma nie miała jeszcze styczności z takimi programami, to na początek warto wiedzieć jaki jest najlepszy darmowy VPN. Z czasem można zainwestować w płatną subskrypcję pakietu biznesowego.
Myślenie, że dane ma się w garści
Nie da się mieć stuprocentowej kontroli nad big data. Nawet najbardziej sprawny przedsiębiorca i ekspercki zespół analityków w firmie nie podołają temu wyzwaniu. Szczególnie w przypadku, gdy danych jest coraz więcej i więcej.
Czemu właściwie tak jest? Odpowiedź jest prosta. Im większa baza danych w przedsiębiorstwie i więcej osób zaangażowanych w analizę, tym więcej kopii danych.
Z każdym kopiowaniem faktyczna kontrola nad całym procesem zostaje zachwiana. To z kolei rodzi kłopoty z zapanowaniem nad chaosem, który jest często nieunikniony.
Można spróbować nie pogubić się w procesie analizy big data. Łatwiej osiągnąć to w mniejszych firmach, gdzie wystarczy jeden specjalista do spraw analizy.
W dużych korporacjach trzeba skupić się na odpowiednim podziale obowiązków. Trzeba we właściwy sposób rozdzielić zasoby. Wtedy nie powinno być problemu z wymianą informacji.
Brak progresu w firmie pomimo analizy danych
Ten problem najczęściej dotyczy małych przedsiębiorstw, które dopiero zaczynają przygodę z dużymi ilościami danych. Pierwsze zetknięcie z big data potrafi być zadziwiające i zasypać firmę nadmiarem informacji. Wygrzebanie się z masy danych może wtedy trwać tygodniami, nie prowadząc w żadnym konkretnym kierunku.
Jeśli jednak dane poddawane są poprawnie wykonanej analizie, firma powinna zyskiwać i rozwijać się.
Gromadzenie i wyciąganie trafnych wniosków z big data pomaga na bieżąco obserwować zmieniające się trendy konsumenckie. Przedsiębiorstwa mogą wykorzystać te informacje, by wyjść klientom naprzeciw z nowymi produktami i usługami.
Big data można też wykorzystać przy sprawdzaniu skuteczności kampanii marketingowych i cyklu życia produktów i usług. Dobrze zarządzane dane pozwalają w porę reagować na zapotrzebowanie i feedback ze strony grup docelowych.
To tylko niektóre z przydatnych funkcji big data. Przedsiębiorstwo nie może zbierać danych, poddawać ich analizie i na tym kończyć swojej pracy. Dzięki danym można zaoszczędzić sporo pieniędzy, a jednocześnie o wiele więcej zarobić. Wystarczy tylko stale pracować z danymi.
Firmy popełniają sporo błędów podczas pracy z big data. Ich uniknięcie może przełożyć się na sukces w biznesie, który urzeczywistni się przy wzroście sprzedaży produktów i usług. Skup się na analizie i wnioskach, a wszystko pójdzie w dobrym kierunku!