Raport Veeam: deficyt dostępności hamuje cyfrową transformację i kosztuje przedsiębiorstwa średnio 21,8 mln dolarów rocznie
• Nieplanowane przestoje w obszarze IT kosztują przedsiębiorstwo średnio 21,8 mln dol. rocznie, co oznacza wzrost o 36 proc. w porównaniu z wynikami ubiegłorocznego raportu
• 66 proc. przedsiębiorstw przyznaje, że nieplanowane przestoje opóźniają inicjatywy cyfrowej transformacji
Nowe badanie firmy Veeam® Software, innowacyjnego dostawcy rozwiązań, które zapewniają stałą dostępność na potrzeby przedsiębiorstw działających non stop (Availability for the Always-On Enterprise™), pokazuje, że 96 proc. organizacji ma w planach inicjatywy cyfrowej transformacji, a ponad połowa już je realizuje[i]. Chcąc uzyskać przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa zgłaszają duże zapotrzebowanie na innowacyjne technologie. To przekłada się na zwiększone obciążenie firmowych infrastruktur, które muszą zagwarantować dostęp do danych, aplikacji i usług z dowolnego miejsca i o każdej porze. Raport Veeam ujawnia jednak, że aż 82 proc. przedsiębiorstw zmaga się z tak zwanym deficytem dostępności (różnica między potrzebami użytkowników a możliwościami ich zaspokojenia przez dział IT), który kosztuje je średnio 21,8 mln dol. rocznie. Blisko dwie trzecie respondentów twierdzi jednocześnie, że nieplanowane przestoje opóźniają inicjatywy cyfrowej transformacji.
Tegoroczna, szósta edycja Veeam Availability Report, na potrzeby którego przebadano ponad 1000 decydentów IT z 24 krajów, pokazuje, że według 69 proc. globalnych przedsiębiorstw dostępność informatyczna (tj. stały dostęp do usług) jest niezbędnym warunkiem cyfrowej transformacji. Równocześnie większość ankietowanych (66 proc.) przyznaje, że proces ten jest hamowany przez nieplanowane przestoje w dostępie do usług. Są one skutkiem cyberataków, awarii infrastruktury, niesprawności sieci lub katastrof naturalnych, a średni czas nieplanowanej przerwy w pracy każdego serwera wynosi 85 minut rocznie. Choć wiele organizacji dopiero planuje lub rozpoczyna proces cyfrowej transformacji, ponad dwie trzecie badanych zgadza się, że inicjatywy te są bardzo ważne lub wręcz kluczowe zarówno dla zarządów firm, jak i poszczególnych działów biznesowych.
Biznesowe koszty przestojów: więcej niż utracone przychody
Opracowanie Veeam Availability Report 2017 ukazuje rzeczywisty wpływ przestojów na działalność przedsiębiorstw. Choć analitycy rynkowi w różny sposób szacują koszty przerw w pracy, z aktualnego badania Veeam wynika, że średni koszt przestojów IT w każdej organizacji objętej badaniem wynosi 21,8 mln dolarów w skali roku. Oznacza to duży wzrost, biorąc pod uwagę, że w zeszłorocznym raporcie koszt ignorowania kwestii dostępności oszacowano na 16 mln dolarów.
Przestoje i utrata danych narażają też przedsiębiorstwa na publiczną krytykę, której kosztów nie sposób wyrazić w kategoriach czysto pieniężnych. Z tegorocznego raportu Veeam wynika, że niemal połowa badanych przedsiębiorstw traci zaufanie klientów, zaś 40 proc. firm doznaje uszczerbku na wizerunku marki, co negatywnie wpływa zarówno na reputację, jak i zdolność do utrzymania klientów. Biorąc pod uwagę konsekwencje wewnątrz organizacji, jedna trzecia respondentów zauważa utratę zaufania pracowników, a 28 proc. badanych musiało zaangażować osoby pracujące na co dzień przy innych projektach do „posprzątania bałaganu”.
Przyszłość należy do środowisk wielochmurowych
Zgodnie z przewidywaniami analityków, chmura i różne sposoby jej użytkowania zmieniają podejście firm do ochrony danych. Raport Veeam pokazuje, że coraz więcej przedsiębiorstw traktuje chmurę jako punkt wyjścia do swoich inicjatyw cyfrowych, a inwestycje w oprogramowanie jako usługę (SaaS) mają wzrosnąć o 50 proc. w ciągu następnych 12 miesięcy. Niemal połowa ankietowanych menedżerów i dyrektorów (43 proc.) uważa, że dostawcy usług chmurowych mogą zapewnić lepszy poziom ochrony krytycznych danych niż wewnętrzne zasoby IT. Eksperci prognozują, że inwestycje w rozwiązania typu backup jako usługa (BaaS) oraz odzyskiwanie awaryjne w oparciu o chmurę (DRaaS) wzrosną w podobnym stopniu, ponieważ organizacje będą łączyć je z pamięcią masową w chmurze.
Wyzwania spowodowane przez deficyt ochrony
Ponadto 77 proc. przedsiębiorstw dostrzega zjawisko określone przez Veeam jako „deficyt ochrony”. Oznacza on przekroczenie tolerancji organizacji na utratę danych, co wynika z niezdolności działu IT do chronienia ich w trybie ciągłym. Oczekiwania badanych podmiotów w zakresie nieprzerwanego działania systemów nie są spełniane ze względu na niewystarczające mechanizmy i strategie ochrony. Choć w przypadku priorytetowych aplikacji deklarowana tolerancja na utratę danych wynosi maksymalnie 72 minuty rocznie, z analizy Veeam wynika, że badane przedsiębiorstwa doświadczają faktycznie 172 minut utraty danych, co oznacza rozbieżność sięgającą niemal godziny. Stwarza to duże zagrożenie dla wszystkich firm i utrudnia osiągnięcie sukcesu biznesowego.
Komentarze ekspertów
„Dziś w cenie jest natychmiastowość, a klienci nie tolerują przestojów, czy to w aplikacjach biznesowych, czy w życiu osobistym. Firmy dokładają wszelkich starań, by dostarczyć klientom jak najlepsze doświadczenia, a czy są tego świadome, czy nie, kluczem do tego jest stała dostępność. Dostęp do danych i aplikacji przez 24 godziny na dobę, 7 dniu w tygodniu i 365 dni w roku to konieczność. Nasz raport pokazuje jednak, że dla wielu organizacji nieprzerwana dostępność wciąż jest marzeniem ściętej głowy. To sugeruje, że trzeba przemyśleć plany transformacji i rozpocząć nową dyskusję o stanie istniejącej infrastruktury. Wielu przedsiębiorstwom grozi poważny kryzys ze względu na konkurentów, którzy już potrafią połączyć gwarantowanie stałej dostępności usług z oferowaniem użytkownikom pozytywnych doświadczeń”.
- Peter McKay, prezes i dyrektor ds. operacyjnych w firmie Veeam Software
„Wyniki sondażu pokazują, że większość firm, nawet dużych, międzynarodowych korporacji, wciąż zmaga się z trudnościami w zabezpieczeniu podstawowych funkcji tworzenia kopii zapasowych danych oraz ich skutecznego odzyskiwania. Komplikacje tego typu wpływają na produktywność i rentowność organizacji, a ponadto hamują ich strategiczne inicjatywy, w tym proces cyfrowej transformacji. Występujące powszechnie deficyty ochrony i dostępności, a także niezdolność działów IT do zaspokojenia potrzeb poszczególnych departamentów organizacji, powinny mocno niepokoić osoby podejmujące decyzje IT i każdego, kto odpowiada przed zarządem firmy”.
- Jason Buffington, główny analityk ds. ochrony danych w Enterprise Strategy Group
Informacje o raporcie
Sondaż na potrzeby raportu został przeprowadzony na zlecenie Veeam przez Enterprise Strategy Group (ESG), czołową firmę specjalizującą się w analizach, badaniach i strategiach rynku IT. Pod koniec 2016 roku firma ESG przeprowadziła kompleksowy sondaż online wśród 1060 osób podejmujących decyzje IT w organizacjach prywatnych i publicznych zatrudniających przynajmniej 1000 pracowników. Badanie objęło organizacje z następujących 24 krajów świata:
Australia, Belgia, Brazylia, Kanada, Chiny, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Hongkong, Indie, Izrael, Włochy, Japonia, Meksyk, Holandia, Rosja, Arabia Saudyjska, Singapur, Szwecja, Tajlandia, ZEA, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Pełny raport „Veeam Availability Report 2017” można pobrać ze strony https://go.veeam.com/2017-availability-report-pl
[i][i] Źródło: ESG Research Report, 2017 IT Spending Intentions Survey, marzec 2017 r.
Wiadomości firmowe Komentarz Veeam dotyczący sabotażu w Tesli
Andrzej Niziołek, starszy menedżer regionalny Veeam Software w północnej i południowej części Europy Wschodniej skomentował informację o sabotażu w Tesli. czytaj więcejNews Dostępność w erze środowisk wielochmurowych
Z badań wynika, że 81 proc. przedsiębiorstw wprowadza strategię wielochmurową, używając kombinacji rozwiązań, które działają w chmurach prywatnych, publicznych i hybrydowych – od wielu dostawców . W obliczu tej powszechnej migracji do chmury pytanie brzmi: w jaki sposób firmy mogą zagwarantować, że ich aplikacje i dane będą dostępne w nowych modelach wielochmurowych? Odpowiedzi na to pytanie udziela Paul Mattes z Veeam w swoim artykule eksperckim. czytaj więcejNews Prosty backup to nie wszystko i polskie firmy zdają sobie z tego sprawę. Dlaczego czas pomyśleć o rozwiązaniach Business Continuity / Disaster Recovery?
Jak wskazuje badanie poświęcone rozwiązaniom umożliwiającym utrzymanie ciągłości biznesowej i odzyskiwania awaryjnego (ang. Business Continuity / Disaster Recovery), aż 90 proc. polskich organizacji deklaruje, że zapewnianie ciągłości biznesowej jest dla nich priorytetem. Cieszy fakt, że polskie firmy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że obecne zagrożenia mogą spowodować poważne i kosztowne przestoje. Wciąż jednak pozostaje wiele do zrobienia, jeśli chodzi o budowanie przez przedsiębiorstwa bezpiecznej infrastruktury IT oraz utrzymanie ciągłości biznesowej na najwyższym możliwym poziomie. Andrzej Niziołek z Veeam prezentuje najciekawsze wnioski płynące z badania „Rozwiązania Business Continuity / Disaster Recovery w polskich firmach”. czytaj więcejNews Dostępność – kluczowe narzędzie dla każdego dostawcy usług chmurowych
Pod koniec 2017 roku praktycznie wszystkie media i portale internetowe poświęcone nowym technologiom publikowały podsumowania największych i najważniejszych innowacji w dziedzinie rozwiązań IT, oprogramowania i gier, jakie pojawiły się w mijającym roku. Oczywiście nie mogło wśród tych podsumowań zabraknąć również zestawień największych ataków hakerskich. Andrzej Niziołek, starszy menedżer regionalny Veeam Software w północnej i południowej części Europy Wschodniej opisuje najciekawsze wydarzenia z rynku technologicznego w 2017 roku. czytaj więcejNews Veeam Availability Orchestrator gwarantuje ciągłość biznesową, bezpieczeństwo w przypadku awarii i spokój ducha
Nowe rozwiązanie pozwala przedsiębiorstwom ograniczyć ryzyko związane z przestarzałymi i nieprzetestowanymi planami usuwania skutków awarii (DR) oraz łatwo dokumentować, testować i realizować plany DR w celu zapewnienia pełnej zgodności z przepisami. czytaj więcejNews Spotify, Instagram i WhatsApp dotknęły nieplanowane przestoje - Użytkownicy nie godzą się na brak dostępności ulubionych usług
W ostatnich dniach kilka największych i najbardziej popularnych usług internetowych ucierpiało z powodu nieplanowanych przerw w działaniu. Brak dostępu do aplikacji Instagram i WhatsApp, a także serwisu muzycznego Spotify, rozwścieczył liczną grupę użytkowników, którzy w mediach społecznościowych nie szczędzili krytycznych komentarzy pod adresem gigantów cyfrowej rozrywki. czytaj więcejWiadomości firmowe Komentarz Veeam dotyczący sabotażu w Tesli
Andrzej Niziołek, starszy menedżer regionalny Veeam Software w północnej i południowej części Europy Wschodniej skomentował informację o sabotażu w Tesli. czytaj więcejNews Dostępność w erze środowisk wielochmurowych
Z badań wynika, że 81 proc. przedsiębiorstw wprowadza strategię wielochmurową, używając kombinacji rozwiązań, które działają w chmurach prywatnych, publicznych i hybrydowych – od wielu dostawców . W obliczu tej powszechnej migracji do chmury pytanie brzmi: w jaki sposób firmy mogą zagwarantować, że ich aplikacje i dane będą dostępne w nowych modelach wielochmurowych? Odpowiedzi na to pytanie udziela Paul Mattes z Veeam w swoim artykule eksperckim. czytaj więcejNews Prosty backup to nie wszystko i polskie firmy zdają sobie z tego sprawę. Dlaczego czas pomyśleć o rozwiązaniach Business Continuity / Disaster Recovery?
Jak wskazuje badanie poświęcone rozwiązaniom umożliwiającym utrzymanie ciągłości biznesowej i odzyskiwania awaryjnego (ang. Business Continuity / Disaster Recovery), aż 90 proc. polskich organizacji deklaruje, że zapewnianie ciągłości biznesowej jest dla nich priorytetem. Cieszy fakt, że polskie firmy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że obecne zagrożenia mogą spowodować poważne i kosztowne przestoje. Wciąż jednak pozostaje wiele do zrobienia, jeśli chodzi o budowanie przez przedsiębiorstwa bezpiecznej infrastruktury IT oraz utrzymanie ciągłości biznesowej na najwyższym możliwym poziomie. Andrzej Niziołek z Veeam prezentuje najciekawsze wnioski płynące z badania „Rozwiązania Business Continuity / Disaster Recovery w polskich firmach”. czytaj więcejNews Dostępność – kluczowe narzędzie dla każdego dostawcy usług chmurowych
Pod koniec 2017 roku praktycznie wszystkie media i portale internetowe poświęcone nowym technologiom publikowały podsumowania największych i najważniejszych innowacji w dziedzinie rozwiązań IT, oprogramowania i gier, jakie pojawiły się w mijającym roku. Oczywiście nie mogło wśród tych podsumowań zabraknąć również zestawień największych ataków hakerskich. Andrzej Niziołek, starszy menedżer regionalny Veeam Software w północnej i południowej części Europy Wschodniej opisuje najciekawsze wydarzenia z rynku technologicznego w 2017 roku. czytaj więcejNews Veeam Availability Orchestrator gwarantuje ciągłość biznesową, bezpieczeństwo w przypadku awarii i spokój ducha
Nowe rozwiązanie pozwala przedsiębiorstwom ograniczyć ryzyko związane z przestarzałymi i nieprzetestowanymi planami usuwania skutków awarii (DR) oraz łatwo dokumentować, testować i realizować plany DR w celu zapewnienia pełnej zgodności z przepisami. czytaj więcejNews Spotify, Instagram i WhatsApp dotknęły nieplanowane przestoje - Użytkownicy nie godzą się na brak dostępności ulubionych usług
W ostatnich dniach kilka największych i najbardziej popularnych usług internetowych ucierpiało z powodu nieplanowanych przerw w działaniu. Brak dostępu do aplikacji Instagram i WhatsApp, a także serwisu muzycznego Spotify, rozwścieczył liczną grupę użytkowników, którzy w mediach społecznościowych nie szczędzili krytycznych komentarzy pod adresem gigantów cyfrowej rozrywki. czytaj więcejNews Zarządzanie produkcją w czasie rzeczywistym - jak program produkcyjny wspiera elastyczność w odpowiedzi na zmienne zapotrzebowanie?
Coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw bazuje na modelu zarządzania produkcją w czasie rzeczywistym. To pozwala firmie być bardziej elastyczną i lepiej reagować na zmiany w zapotrzebowaniu, awarie maszyn czy inne nieprzewidziane zdarzenia w sposób znacznie bardziej efektywny niż w przypadku tradycyjnych metod planowania. Jak program do zarządzania produkcją wspiera takie podejście przedsiębiorstwa? czytaj więcejNews Jak voice bot AI sprawdza się w call center?
W dobie cyfrowej transformacji, call center przechodzą ewolucję, adaptując nowoczesne technologie do usprawnienia obsługi klienta. Wśród nich, voice boty AI (sztuczna inteligencja) odgrywają kluczową rolę, redefiniując sposób interakcji z klientami. Te inteligentne systemy, wykorzystujące zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego i przetwarzanie języka naturalnego, oferują szereg korzyści, które mogą diametralnie zmienić krajobraz obsługi klienta w centrach kontaktowych.
czytaj więcej