W zależności od potrzeb i możliwości, operator który świadczy usługi telefoniczne, może dostarczyć do Twojej firmy łącze telefoniczne SIP Trunk na różne sposoby. Dotyczy to fizycznego podłączenia i doprowadzenia, jak również kwestii związanych z logowaniem w centrali telefonicznej. Tu piszemy o kwestii doprowadzenia łącza do Twojej organizacji. W drugiej części dla tego zagadnienia, znajdziesz informację o logowaniu łącza SIP Trunk.
W jaki sposób operator może dostarczyć łącze SIP Trunk?
Istnieją trzy podstawowe sposoby dostarczenia łącza SIP Trunk do firmy, która chce z niego skorzystać.
Pierwszy sposób, najmniej bezpieczny ale najłatwiejszy: SIP Trunk jest doprowadzany za pośrednictwem dowolnego łącza internetowego od dowolnego dostawcy. Czyli mamy tu sytuację, gdzie operatorem świadczącym usługi telefoniczne jest jeden podmiot, a operatorem dostarczającym łącze do Internetu jest drugi podmiot. Działają oni niezależnie od siebie. W tym rozwiązaniu oprócz bezpieczeństwa, słabą stroną jest brak możliwości łatwego diagnozowania ewentualnych problemów w działaniu usługi telefonicznej. Aby zwiększyć bezpieczeństwo połączeń telefonicznych, operator świadczący usługę telefoniczną może (jeśli ma takie możliwości) zestawić tunel pomiędzy siedzibą firmy a swoim serwerem świadczącym usługi telefoniczne - w tym tunelu będą transmitowane rozmowy.
Drugi sposób, polega na dostarczeniu obu usług przez jednego usługodawcę, czyli łącza SIP Trunk i łącza internetowego. Zwiększa to bezpieczeństwo usługi telefonicznej oraz możliwości diagnozowania ewentualnych problemów z telefonią, ponieważ całość rozwiązania znajduje się w "jednych rękach". Dodatkowo w takim przypadku możliwe jest włączenie szyfrowania połączeń, co zwiększa bezpieczeństwo rozmów telefonicznych i zapewnia większą izolacje rozmówców w sieci Internet.
Trzeci sposób jest najbezpieczniejszy, ponieważ oprócz tego, że jeden i ten sam operator świadczy usługę dostępu do Internetu i usługę telefoniczną SIP Trunk, to dodatkowo zestawia on oddzielne łącze podkładowe dedykowane dla usługi SIP Trunk, które jest odizolowane od publicznego Internetu, a sama centrala telefoniczna w firmie korzystającej z usługi połączeń telefonicznych, jest fragmentem sieci lokalnej operatora, również odizolowanej od publicznego dostępu (tworzony jest oddzielny VLAN dla usługi telefonicznej). To rozwiązanie daje bardzo wysoki stopień bezpieczeństwa przed włamaniami do centrali telefonicznej oraz podsłuchami, ponieważ separacja usługi jest tu całkowita.
Zobacz też: Co to jest SIP Trunk? Możliwości, cechy, jak skorzystać?
Autor: Grzegorz Arciszewski