W zależności od potrzeb i możliwości, operator który świadczy usługi telefoniczne, może dostarczyć do Twojej firmy łącze telefoniczne SIP Trunk na różne sposoby. Dotyczy to fizycznego podłączenia i doprowadzenia, jak również kwestii związanych z logowaniem w centrali telefonicznej. W tym krótkim artykule piszemy o logowaniu łącza w firmowej centrali telefonicznej. W części pierwszej pisaliśmy o sposobach doprowadzenia łącza SIP Trunk do firmy.
Logowanie SIP Trunk w centrali telefonicznej - metody
Możliwe są tu dwie podstawowe metody.
Pierwsza z nich polega na wprowadzeniu do centrali telefonicznej w firmie korzystającej z usługi SIP Trunk hasła i loginu dla usługi (Register SIP Trunk). Jest to metoda znana od początku istnienia telefonii internetowej i działa tak samo jak logowanie pojedynczego użytkownika telefonii VoIP do usług tego typu. Najprostsza metoda, ale w przypadku ataku hakerskiego może okazać się niezbyt bezpieczna i stwarzać możliwość włamania do centrali telefonicznej, szczególnie wtedy, gdy hasło użytkownika nie jest zbyt silne i skomplikowane, albo zostanie udostępnione osobom trzecim lub po prostu wykradzione.
Dla tej metody wykorzystywane są trzy parametry:
- adres serwera SIP dostawcy rozwiązania (w postaci adresu IP lub nazwy),
- nazwa użytkownika,
- hasło użytkownika.
Druga metoda to adresy IP, czyli wzajemne odwzorowanie adresacji w serwerze usługowym operatora i centrali telefonicznej klienta (Peer SIP Trunk). W tej metodzie wszystko jest "zerojedynkowe". Centrala telefoniczna odwołuje się i zestawia komunikację do podanego przez operatora adresu IP, a operator swoje pakiety danych wysyła na adres IP podany przez klienta. To powoduje, że komunikacja pomiędzy użytkownikami odbywa się od jednego punktu do drugiego, przez co nie występuje problem związany z loginami czy hasłami i możliwością ich złamania. Jest to zdecydowanie bezpieczniejsza metoda logowania SIP Trunk niż opisana wcześniej.
Dla tej metody wykorzystywany jest jeden parametr:
- adres serwera SIP dostawcy rozwiązania (w postaci adresu IP).
Jeśli centrala telefoniczna jest częścią lokalnej sieci operatora poprzez włączenie jej za pomocą wydzielonego VLAN-u (pisaliśmy o tym w pierwszej części), to dodatkowo wykorzystywane są takie parametry sieciowe jak:
- IP Address (adres IP dla centrali telefonicznej przydzielony przez operatora usługi),
- Subnet Mask (maska podsieci),
- Gateway IP (adres bramy sieciowej - routera),
- DNS Server 1 (adres serwera DNS),
- DNS Server 2 (adres alternatywnego serwera DNS).
Autor: Grzegorz Arciszewski