Problemy ze słabym zasięgiem – potencjalne przyczyny
Słaby zasięg w telefonie może mieć wiele przyczyn, a nie wszystkie muszą być spowodowane przez infrastrukturę telekomunikacją (szerzej na ten temat w artykule https://gminawzasiegu.mwi.pl/artykuly/137,jak-poprawic-zasieg-w-telefonie-najskuteczniejsze-sposoby).
Jednym ze źródeł problemu może być uszkodzony lub źle skonfigurowany smartfon, a także niedziałająca karta SIM. Warto przetestować zasięg korzystając z innego telefonu – być może okaże się, że problem leży po stronie użytkownika. Ale co zrobić, jeśli smartfon działa prawidłowo, a połączenie wciąż jest bardzo słabe – lub wręcz w ogóle go nie ma? W takiej sytuacji sprawdź mapę zasięgu operatora komórkowego, z którego infrastruktury korzystasz. Wszystkie cztery firmy działające na polskim rynku (Orange , Play, Plus oraz T-Mobile) udostępniają mapę zasięgu poszczególnych standardów telefonii komórkowych w twojej gminie. Za pomocą kilku kliknięć myszki możesz sprawdzić, czy w Twoim miejscu zamieszkania jest zasięg sieci 4G oraz 5G (sprawdź też rzetelne fakty o sieci 5G na stronie https://gminawzasiegu.mwi.pl/artykuly/136,siec-5g-co-to-jest-fakty-i-mity-dotyczace-technologii) . Dowiesz się też, gdzie znajduje się najbliższy maszt telefonii komórkowej.
Jeśli jest on w pobliżu twojego domu, to problemem może być nieautoryzowany wzmacniacz sygnału zamontowany przez jednego z twoich sąsiadów. W takiej sytuacji należy skontaktować się z operatorem i zgłosić swoje podejrzenia. Natomiast jeśli najbliższy maszt telefonii komórkowej znajduje bardzo daleko lub w okolicy są przeszkody terenowe, które mogą ograniczyć zasięg (np. góry, doliny, kotliny, duże jeziora i rzeki), to problem prawdopodobnie leży po stronie operatora. Co zrobić w takiej sytuacji?
Gdzie zgłosić słaby zasięg?
Eksperci ze stowarzyszenia „Miasta w Internecie” w ramach programu Gmina w Zasięgu przygotowali bezpłatny poradnik „Rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej”, w którym wyjaśniają, co zrobić w przypadku słabego zasięgu. Okazuje się, że jeśli problemy z zasięgiem występują przez dłuższy czas, to warto zgłosić ten fakt do operatora. Polska jest ogromnym krajem o zróżnicowanej budowie topograficznej. Trudno objąć cały teren państwa sygnałem sieci komórkowej, szczególnie że w użyciu mamy różne, także starsze standardy. Operatorzy skupiają się na ciągłej modernizacji infrastruktury i budują nowoczesną sieć 5G, która jak na razie dociera głównie do większych miast. To właśnie dlatego w wielu mniejszych gminach po prostu brakuje masztów telefonii komórkowej, przez co zasięg może być słaby.
Jak zgłosić słaby zasięg do operatora? Najlepiej zrobić to w formie zwykłej reklamacji. Należy w niej dokładnie opisać, od kiedy i gdzie występują problemy z zasięgiem, podając jak najwięcej konkretnych danych o twojej lokalizacji i miejscach, w których korzystasz z sieci komórkowej. Istnieje duża szansa, że zwykła reklamacja rozwiąże problem – operator może zmienić parametry najbliższej stacji bazowej, co pozwoli poprawić jakość sygnału.
Petycja do Urzędu Komunikacji Elektronicznej
W Polsce Urząd Komunikacji Elektronicznej odpowiada za kontrolę i regulowanie rynku telekomunikacyjnego, włącznie z nadzorem nad wykorzystywanymi widmami częstotliwości. W Polsce większość sporów związanych z operatorami komórkowymi oraz infrastrukturą telekomunikacyjną rozstrzyga właśnie UKE
Reklamacja do operatora nic nie dała? W takiej sytuacji złóż petycję do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W piśmie musisz dokładnie opisać, na czym polega problem z zasięgiem i wskazać satysfakcjonujące Cię rozwiązanie sytuacji. Petycję należy złożyć albo w formie listu, wysyłając go na adres UKE, albo osobiście w siedzibie urzędu, albo przez internet, korzystając z platformy ePUAP.