W czerwcu do Wrocławia wszedł szwedzki operator komórkowy, marka Rebtel i jako pierwsza firma telekomunikacyjna w Polsce uruchomiła zupełnie darmowy pakiet mobilny.
Rebtel oferuje darmowe rozmowy, SMS i 1 GB internetu za darmo. Użytkownik płaci jedynie wtedy, gdy chce dokupić dane. Na czym zatem zarabia i jak to możliwe, aby taka usługa opłacała się Telekomowi?
Rebtel bazuje na doładowaniach pakietów danych i minut na połączenia międzynarodowe. Aby być opłacalną, firma przede wszystkim mocno monitoruje swoje koszty. Telekom inwestuje jedynie w produkt, rezygnując z rozbudowanej sieci sprzedaży, olbrzymiej centrali w Polsce z mnóstwem pracowników, a tym samym większością znaczących kosztów administracyjnych. Prosta oferta pozwala na zmniejszenie zapotrzebowania także na obsługę klienta, która w innych sieciach stanowi znaczący koszt działania. – Klienci Rebtela nie potrzebują zadawać wielu pytań, bo usługa jest dla nich jasna i prosta. Otrzymują za darmo rozmowy, smsy i 1GB internetu, a jak potrzebują więcej, dokupują dane – tłumaczy Jonas Lörnell, Head of Rebtel Polska.
Istotny jest też fakt, że Rebtel to jedna ze znaczących szwedzkich firm technologicznych, która rozwija globalne produkty i usługi w ramach międzynarodowych połączeń i usług finansowych. Produkty marki są dostępne w 80 krajach, a firma w ciągu ostatniego roku osiągnęła obroty w wysokości 100 milionów USD przy dodatniej marży. To również jeden z powodów, dzięki którym Rebtel może sobie pozwolić nawet na ujemną marżę przy wchodzeniu na nowy rynek.
Polska jest pierwszym krajem w Europie, gdzie marka wprowadza taki darmowy produkt, by później oferować go na innych rynkach. – Efekt skali, jaki możemy osiągnąć dzięki takiej usłudze, jest dodatkowym powodem, dlaczego możemy pozwolić sobie na tak konkurencyjną ofertę na rynku. To długofalowa strategia, która nie obejmuje jedynie Polski – wyjaśnia Lörnell.
Sposób wprowadzenia przez Rebtel nowej usługi na rynek można porównać do tego, jak zrobiła to inna szwedzka marka - Spotify, także stosując na początku model freemium. Taka strategia umożliwia osiąganie lepszych wyników konwersji sprzedażowej oraz szybsze budowanie społeczności użytkowników. Tak samo postępuje Rebtel wprowadzając pierwszy darmowy pakiet mobilny jako swój produkt podstawowy. Marka zapowiada już teraz, że w swojej strategii ma jeszcze inne produkty, które planuje wprowadzić na rynek w niedalekim czasie.