Wstępne rezultaty badań
W 2022 roku przez Izbę Gospodarki Elektronicznej został oddany do powszechnego użytku raport nawyków zakupowych w sieci, który dotyczy kobiet, mężczyzn oraz seniorów. Po analizie danych widoczne jest zacieranie się rozbieżności nawyków konsumpcyjnych między kobietami i mężczyznami. Obie grupy wydają ponadto zbliżone kwoty i z podobną częstotliwością składają zamówienia internetowe. Silnie przyjęte przekonanie o większej rozrzutności kobiet oraz dokonywaniu przez nie większej liczby transakcji okazuje się nieaktualne.
Każda osoba zarządzająca sklepem online powinna dokładnie prześledzić raport Mr. & Mrs E-commerce. Dopasowanie treści oraz całego planu optymalizacji względem określonej grupy docelowej przebiegnie łatwiej i okaże się trafne. Jeżeli chcesz mieć pewność, że działania te będą wykonane w 100% skutecznie, warto, aby przejęła je agencja SEO Boo.pl. Dla specjalistów przeprowadzenie audytu zarówno SEO, jak i UX, a następnie zaplanowanie odpowiedniej strategii pozycjonowania nie będzie stanowiło najmniejszego problemu.
Punkt wyjścia do zakupów internetowych
Jednym z pierwszych kroków większości klientów podczas ścieżki zakupowej jest poszukiwanie informacji oraz zasięganie opinii. Research online przeprowadza ponad 66% ankietowanych. To mocny argument, aby zadbać o odpowiednie treści i sekcje na stronie – opisy (produktów i kategorii), blog, recenzje.
W przypadku, gdy stawiamy na grupę seniorów jako głównych odbiorców, można rozważyć założenie infolinii lub czatu ze specjalistą czy konsultantem. Badania wskazują - aż 33% ankietowanych seniorów zasięga opinii u rodziny, a także sprzedawców. Wolą bezpośredni kontakt. Nie dla nich czytanie blogów lub oglądanie recenzji na vlogach.
Zgodnie z danymi opublikowanymi w raporcie Mr. & Mrs. E-commerce 16% kobiet ufa rekomendacjom osób bliskich, a 15% z nich dodatkowo sprawdza sekcje blogowe i vlogi. Potrzebują bowiem wiarygodnych recenzji, informacji o produkcie. Mężczyźni mają nieco inne preferencje dotyczące źródeł informacji. 14% z nich wybiera fora internetowe oraz opiera się na tym, co podają porównywarki cenowe.
Zdecydowanie warto inwestować w sekcje blogowe/ poradnikowe, a także recenzje produktowe na swojej stronie. W bezpośredni sposób można bowiem dostarczyć użytkownikowi wartościowych, rzetelnych treści. Poza tym nie ma chyba lepszego sposobu na skuteczne https://boo.pl/pozycjonowanie-stron/. Postaw na content i przekonaj się o jego mocy.
Co statystycznie najczęściej wybierają kobiety, a co mężczyźni?
Sporo podobieństwa można zauważyć w tym, w jaki sposób kupują panie i panowie, ale wyraźne różnice widać w kategoriach produktowych, najczęściej wybieranych przez przedstawicieli obu grup. Wśród kobiet są to: moda, uroda, produkty dla dzieci, natomiast wśród mężczyzn: sprzęt elektroniczny, gadżety oraz… produkty z kategorii moda i uroda. Nie jest więc prawdą, że sektor urody i mody to domena wyłącznie kobiet. Jeśli więc działasz właśnie w tych branżach, pamiętaj o tym, planując strategię marketingu i optymalizacji w swoim e-sklepie.
Jeżeli chodzi też o zakupy, to e-klienci coraz śmielej wykorzystują możliwości oferowane przez sklepy internetowe. Chodzi m.in. o bezpłatne zwroty. Otóż z wciąż rosnącą częstotliwością decydują się oni na zakup kilku produktów online, żeby wybrać ten najlepszy i odesłać pozostałe. Tak praktykuje 44% pań poddanych badaniu i 41% panów.
Jakie strony internetowe najczęściej wybierane są do e-zakupów?
Coraz bardziej powszechne wśród wszystkich grup wiekowych stają się zakupy w sieci. Statystycznie 8/10 osób korzysta z takiej opcji zazwyczaj raz lub dwa w miesiącu, niezależnie od płci (dane dotyczą też grupy seniorów). Gdzie najczęściej robimy zakupy internetowe? Ankietowane kobiety (w ⅓) przyznały, że preferują sklepy internetowe, portale zakupowe czy też aukcyjne. Z kolei mężczyźni wykazują tylko kilkuprocentowe większe skłonności do korzystania z platform zakupowych i aukcyjnych. Chętniej wybierają także sklepy z aplikacjami mobilnymi, co jest wyraźnym sygnałem dla właścicieli e-sklepów, by zadbali o responsywność swoich witryn internetowych.
Co najczęściej służy do zakupów w Internecie?
Raport Mr. & Mrs E-commerce wykazał, że internauci najczęściej korzystają z urządzeń mobilnych podczas zakupów internetowych. W obu grupach dominują zdecydowanie smartfony. Nawet 40% transakcji zakupowych pochodzi właśnie z nich. Podobnie jest w przypadku przenośnych komputerów. Te z kolei wiodą prym w grupie seniorów. 83% z nich korzysta z laptopów, w drugiej kolejności (41%) zaś z komputerów stacjonarnych.
E-konsumenci wykazują też użycie smartwatcha. 10% mężczyzn przyznało robienie zakupów w Internecie przy użyciu zegarka, a wśród kobiet to jedynie 2%. Na tym polu widać więc spore rozbieżności.
Warto dodać, że wyszukiwania fraz „na sprzedaż” i „na sprzedaż w pobliżu” na urządzeniach mobilnych wzrosło aż o 250% w latach 2017-2019, co przemawia za tym, aby postawić na lokalne pozycjonowanie stron w przypadku sklepów online, które działają także stacjonarnie. Warto zadbać o działania off-site, np. o wizytówkę sklepu w Google. Dobrym ruchem będzie korzystanie z usług lokalnych firm, które są lepiej rozeznane na rynku regionalnym. Jeśli więc chcesz podbić dane miasto czy obszar, agencja SEO Ci w tym pomoże.
Czyj e-paragon jest dłuższy? Kto wydaje więcej?
Zazwyczaj jednorazowa kwota mieści się w granicach 51-100 zł, natomiast średnie miesięczne wydatki na zakupy w Internecie są bardzo zbliżone w przypadku obu grup - to 201-400 zł, co przyznało ok. ⅓ ankietowanych. Jak więc można zauważyć, nie ma już wyraźnej różnicy w tym, kto wydaje więcej. Założenia o skłonności kobiet do rozrzutności i większych wydatków w sieci należy więc porzucić.
Być może wspólność w tej kwestii spowodowana jest naprawdę szybkim rozwojem branży e-commerce, do którego przyczyniła się pandemia covid-19. Ponadto ogromnym plusem e-zakupów według obu badanych grup są: szybka realizacja zamówień, darmowe dostawy, bezpieczne formy płatności (BLIK i przelew).
Podsumujmy wyniki raportu, wyciągnijmy wnioski
“Zakupy internetowe mężczyzn a kobiet. Co pokazują statystyki?” - otóż wedle nich nie ma zbyt rażących różnic w tej kwestii. Jednak pewne rozbieżności w zachowaniach zakupowych między przedstawicielami obu płci należy mieć na uwadze, jeśli targetem danego e-sklepu są tylko kobiety lub wyłącznie mężczyźni. Większe różnice widać przy podziałach na grupy wiekowe, więc należy dostosować ofertę swojego e-sklepu właśnie w odniesieniu do wieku klientów. Poprawna analityka własnej działalności pozwoli sprofilować grupę docelowych odbiorców i względem niej opracować skuteczne działania marketingowe.
źródło grafiki: pixabay.com