Małe bramki VoIP: jedno i dwuportowe
Bramki VoIP służące do podłączenia telefonów
Bramki VoIP można z całą pewnością podzielić na dwie grupy: te które posiadają jeden lub dwa porty typu FXS i te które posiadają większą liczbę portów: cztery, osiem i więcej. Jednoportowe bramki są zdecydowanie rzadziej spotykane na rynku niż dwuportowe, które są chętniej wykorzystywane przez użytkowników do tworzenia linii telefonicznych opartych na bazie technologii VoIP.
Bramki VoIP posiadające dwa porty FXS są doskonałym rozwiązaniem dla użytkowników domowych i małych biur. Można do nich podłączyć do dwóch aparatów telefonicznych i prowadzić dwie, niezależne rozmowy telefoniczne jednocześnie. Można również podłączyć je do centralki telefonicznej, do jej analogowych portów linii miejskich, dzięki czemu użytkownicy takiej centralki telefonicznej ze swoich numerów wewnętrznych mogą mieć dostęp do połączeń realizowanych za pośrednictwem sieci Internet.
Rysunek: Bramka VoIP z dwoma portami FXS z podłączonymi telefonami
Legenda: | |
Gniazdo WAN (typu RJ-45) - podłączenie od strony Internetu | |
Gniazdo LAN (typu RJ-45) - podłączenie: komputera, lokalnej sieci IP, urządzeń sieciowych | |
Gniazdo FXS (typu RJ-11) - podłączenie aparatów telefonicznych | |
Kabel komputerowy typu skrętka (Ethernet) zakończony wtykami typu RJ-45 | |
Kabel telefoniczny płaski, dwu lub czterożyłowy zakończony wtykami typu RJ-11 |
Jednak mimo, że bramki tego rodzaju są zazwyczaj wykorzystywane w domach lub małych biurach ze względu na małą liczbę portów telefonicznych, to nieraz stosowane są również w większych organizacjach. Wynika to głównie z tej przyczyny, że nawet jeśli jedno urządzenie ulegnie uszkodzeniu, pozostają następne i łączność przez sieć Internet nadal może być realizowana. Dodatkowo dana firma, czy organizacja, otrzymuje swobodę w zarządzaniu urządzeniami i możliwość swobodnego ich przemieszczania do różnych lokalizacji np. do innych oddziałów firmy lub umieszczania ich w różnych pomieszczeniach w zależności od potrzeb. Ma to jednak też pewien minus, ponieważ wszystkie bramki trzeba podłączyć do prądu, więc trzeba zapewnić więcej gniazd elektrycznych dla zasilaczy tych urządzeń, trzeba również zapewnić właściwą liczbę portów typu Ethernet na przykład w switchu lub routerze z aktywnym dostępem do Internetu, co w całości może zwiększyć koszt inwestycji. Z punktu widzenia inwestycyjnego, nie będzie zbyt dużej różnicy w zakupie kilku bramek dwuportowych lub jednej bramki z odpowiadającą im ilością portów głosowych w większym urządzeniu. Trzeba tu też pamiętać, że należy zaprogramować w takiej sytuacji kilka urządzeń, a nie jedno, co może mieć wpływ na czas wdrożenia.
Rysunek: Podłączenie bramki VoIP z dwoma portami FXS do centralki telefonicznej PABX
Legenda: | |
Gniazdo WAN (typu RJ-45) - podłączenie od strony Internetu | |
Gniazdo LAN (typu RJ-45) - podłączenie: komputera, lokalnej sieci IP, urządzeń sieciowych | |
Gniazdo FXS (typu RJ-11) - podłączenie aparatów telefonicznych | |
Kabel komputerowy typu skrętka (Ethernet) zakończony wtykami typu RJ-45 | |
Kabel telefoniczny płaski, dwu lub czterożyłowy zakończony wtykami typu RJ-11 |
Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.