Testy początkiem do całościowego wdrożenia

Od czego zacząć – sześć kroków do telefonii VoIP

Świat telefonii internetowej jest zupełnie innym światem niż świat telefonii tradycyjnej (stacjonarnej). W świecie tym nie są potrzebne umowy z operatorami na świadczenie usług telefonicznych, nie są potrzebne linie telefoniczne zakończone gniazdkami telefonicznymi, nie są nawet potrzebne urządzenia typu aparaty telefoniczne czy centrale telefoniczne. Więc co jest potrzebne? Na dobry początek wystarczy komputer wyposażony w słuchawki i mikrofon, stacjonarny dostęp do sieci Internet, trochę czasu i dobrych chęci oraz drobne pieniądze na start.

Jeśli chcemy czegoś więcej, wystarczy dodać do naszego zestawu startowego urządzenie typu bramka VoIP i zwykły aparat telefoniczny z możliwością wybierania tonowego, a jeśli chcemy jeszcze czegoś więcej, możemy zaopatrzyć się w telefon VoIP, czyli urządzenie łączące funkcjonalność bramki VoIP i aparatu telefonicznego w jednej obudowie. Ale zacznijmy od najprostszego przypadku, czyli komputera ze słuchawkami, przy założeniu, że stały (w sensie kablowy) dostęp do Internetu już mamy.

 

Po wybraniu preferowanego operatora VoIP, najlepiej pobrać z jego strony internetowej oprogramowanie, które zastępuje tradycyjny telefon. Oprogramowanie (softphone) należy zainstalować na komputerze. Zdecydowana większość operatorów usług VoIP udostępnia na swoich stronach darmowe wersje tego typu aplikacji, więc nasze działania jak widać nadal nie są związane z żadnymi kosztami. Na swoich stronach, operatorzy zamieszczają również instrukcje pokazujące jak krok po kroku zainstalować dane oprogramowanie i jak je skonfigurować, aby usługa telefoniczna działała prawidłowo.

 

Po zainstalowaniu programu umożliwiającego prowadzenie rozmów telefonicznych za pośrednictwem komputera i skonfigurowaniu go według wskazówek wybranego operatora usług VoIP, trzeba podłączyć do niego słuchawki wraz z mikrofonem i jeśli komputer jest podłączony do Internetu, można się już do nas dodzwonić (jeśli wybraliśmy jakiś numer telefoniczny w procesie rejestracji usługi u operatora VoIP).

 

Rysunek: Podstawowe sposoby korzystania z telefonii internetowej

Rysunek: Podstawowe sposoby korzystania z telefonii internetowej

 

A co z połączeniami wychodzącymi? Tu już z całą pewności trzeba ponieść koszt, ale na początek niewielki, ponieważ wystarczy dosłownie kilka złotych, aby móc zacząć samemu dzwonić do innych. Prawie zawsze na stronie operatora, na której zakładaliśmy konto użytkownika, jest również miejsce poprzez które możemy dokonać płatności on-line, co umożliwi nam zasilenie naszego konta użytkownika środkami umożliwiającymi dzwonienie do innych (przy założeniu, że operator świadczy usługi bazując na rozliczeniach typu pre-paid). Niektórzy operatorzy udostępniają możliwość przetestowania ich usług, w takim przypadku dostajemy albo darmowe minuty na start, albo dodatnie saldo do wykorzystania w celu sprawdzenia usług.

 

Jeśli testy przeprowadzone z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego wypadły pozytywnie, a nie chcemy być uzależnieni od komputera i sytuacji w której nasze połączenia wychodzące i przychodzące są zależne od tego, czy nasz komputer jest włączony, czy wyłączony, trzeba się zaopatrzyć w urządzenia typu bramka VoIP lub telefon VoIP, które działają niezależnie od komputera i zastępują wcześniej opisane rozwiązanie programowe. Należy tu dodać, że prowadząc rozmowy nie przez komputer, a przez urządzenia do tego dedykowane, ich jakość będzie z całą pewnością lepsza, ponieważ komputer oprócz zamieniania głosu na dane i na odwrót, wykonuje szereg innych procesów, a bramka VoIP lub telefon VoIP, realizuje tylko tą czynność. Dodatkowo są to urządzenia zoptymalizowane pod kątem obsługi procesu zamiany głosu na dane i danych na głos.

 

Zobacz również:


Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.