Klawisze linii telefonicznych w telefonie VoIP

Czy klawisze linii telefonicznych w telefonie VoIP służą tylko do dzwonienia?

Każdy telefon VoIP w którym można zaprogramować dwie lub większą liczbę linii telefonicznych posiada klawisze linii telefonicznych. Producenci telefonów internetowych umieszczają je standardowo wokół wyświetlacza telefonicznego (często z prawej strony wyświetlacza lub po obu stronach wyświetlacza, ale na przykład w telefonie Cisco SPA509G w którym można zaprogramować 12 linii telefonicznych, klawisze są umieszczone po 4 sztuki z prawej i lewej strony i 4 sztuki pod wyświetlaczem). W zależności od przyjętego designu mogą mieć różny kształt (najczęściej prostokąt z zaokrąglonymi rogami lub okrągłe klawisze) i kolor (w kolorze obudowy lub z półprzeźroczystego plastiku).

Klawisze linii telefonicznych umożliwiają wybranie linii telefonicznej, przez którą chcemy przeprowadzić rozmowę telefoniczną. Klikając we właściwy klawisz, włączamy linię telefoniczną przez którą chcemy zadzwonić. Podobnie gdy chcemy odebrać połączenie, możemy kliknąć dany przycisk linii telefonicznej, który sygnalizuje połączenie przychodzące. jednak w tym przypadku telefon od razu włączy tryb rozmowy głośnomówiącej, dlatego lepiej jest po prostu podnieść słuchawkę i telefon automatycznie odbierze połączenie z dzwoniącej do nas linii telefonicznej.

 

Oprócz możliwości wyboru linii telefonicznej do rozmów, klawisze te służą do monitorowania linii telefonicznych w zakresie ich stanu. W dziś dostępnych modelach telefonów, klawisze linii telefonicznych obowiązkowo wyposażone są w dwukolorowe lub trójkolorowe diody świecące. Diody świecące umieszczane w telefonach VoIP, mają za zadanie informować jego użytkownika o tym, co dzieje się z daną linią telefoniczną zaprogramowaną pod danym klawiszem. Dodatkowo mogą świecić się cały czas, migać lub świecić tylko wtedy gdy dzieje się jakaś aktywność w zakresie linii telefonicznej. Na przykład w telefonach Cisco z serii 5xxG klawisz:

  • nie jest podświetlony, jeśli nie jest do niego przypisana żadna linia telefoniczna;
  • jest na stałe podświetlony na kolor zielony, jeśli jest do niego przypisana linia telefoniczna i jest zarejestrowana w serwerze usług VoIP;
  • jest na stałe podświetlony na kolor pomarańczowy, jeśli jest do niego przypisana linia telefoniczna, ale nie jest zarejestrowana w serwerze usług VoIP na przykład na skutek braku aktywnego połączenia z siecią Internet;
  • jest na stałe podświetlony na kolor czerwony, jeśli podniesiemy słuchawkę i/lub prowadzimy rozmowę telefoniczną;
  • miga w kolorze zielonym, jeśli ktoś dzwoni do nas na numer i linię telefoniczną przypisaną do danego klawisza.

A na przykład w telefonach Grandstream wygląda to nieco inaczej:

Inaczej jest na przykład w telefonach Yealink z serii T2x (zależnie od wersji oprogramowania, statusy LED mogą być różne od opisanych poniżej):

  • nie jest podświetlony, jeśli połączenie telefoniczne nie jest aktywne - telefon w stanie oczekiwania na połączenie;
  • jest na stałe podświetlony na kolor zielony, jeśli jest podniesiona słuchawka lub jest prowadzona rozmowa telefoniczna;
  • miga szybko w kolorze zielonym, oznacza połączenie przychodzące - telefon dzwoni;
  • miga wolno w kolorze zielonym, jeśli połączenie telefoniczne jest zawieszone (włączenie Hold);
  • jest na stałe podświetlony na kolor czerwony, jeśli klawisz linii telefonicznej służy nam do monitorowania innej linii telefonicznej (funkcja BLF) i na linii tej jest prowadzona rozmowa telefoniczna.

 

Jednak klawisze linii telefonicznych nie służą tylko i jedynie do obsługi linii telefonicznych. Za pośrednictwem interfejsu webowego dostępnego przez przeglądarkę internetową, można często do takiego klawisza przypisać inną funkcjonalność niż linia telefoniczna. Jeśli często dzwonimy na jeden i konkretny numer telefoniczny, możemy zaprogramować szybkie wybieranie tego numeru telefonicznego (funkcja Speed Dial), jeśli chcemy monitorować inną linię telefoniczną w naszej organizacji możemy wykorzystać funkcję BLF (ang. Busy Lamp Field) aby widzieć czy użytkownik tej linii telefonicznej aktualnie prowadzi rozmowę i czy możemy do niego przełączyć połączenie telefoniczne, można też na przykład zaprogramować włączanie i wyłączanie funkcji "nie przeszkadzać" DND (ang. Do Not Disturb) aby blokować telefon dla połączeń przychodzących.